Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #60 skrivet: 26 september 2005, 00:09:27 »
Visst är solfångare bra!
Har själv tänkt att montera sådana i sommarstugan, det är ju  synd att duscha med dyr elvärme under sommaren när VP står hemma  >:(

Tror dock att det är svårt att få lönsamhet på detta om man har VP.
Lite siffror tagna ur luften:
Om solfångaren klarar allt VV under perioden 1/4 till 1/10, ca: 180 dagar och hjälper VP med 20% värme +VV resten av året blir det:

Första året med VP hade jag 2466 timmar (inget TS) utan solfångare.
Möjlig besparing:
VV 1/4 - 1/10  ca: 270 timmar
20% på resten(2466-270 = 1892 t) 378 timmar
Total besparing: 648 timmar x 2,25 kw = 1620 kwh / år
(Ev. lite mer om driveffekt är högre än 2,25 kw)

Inga stora besparingar direkt  Sc:,h
Utan VP hade det blivit en betydligt större besparing:
1620 x 3,8 (min årsCOP) ger 6156 kwh / år  ;D

Det är svårt att spara pengar när man har VP installerad  :D

Detta är inga vetenskapliga siffror, så jag är beredd på motargument!

PS: jag tror även att det blir svårt att räkna hem solfångare till stugan men psykologiskt skulle det kännas bra. DS
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #61 skrivet: 26 september 2005, 16:06:13 »
hej alla glada !!  :D

fick lite mera kött på benen i dag men inte lika mycket som jag velat få !!
men fått en del mycket bra läsvärt i alla fall om dessa unika olika driftslägen.
den som vill ha dessa bifogat via mail är välkomna att anmäla sitt intresse så skickar jag dessa .

måste återkomma till denna utredning som en här hänvisade till angående solpanel i kombination med värmepump.
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!
varför varför kan du inte berätta för oss hela sanningen i stället utan att smutskasta ??
om du nu skall citera någon annan ordagrant varför då inte skriva vad de hela gick ut på. man kan inte välja ut vissa bitar o sedan glömma andra bara för att vinkla saken till ditt sätt att se på detta.
vill därför rikta ett varningens finger mot denna typ av sätt att bete sig.
jag är ingen expert men jag gör så gott jag kan för att försöka hjälpa dom jag kan.

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #62 skrivet: 26 september 2005, 16:59:58 »
i väntan på mer fakta så kan jag avslöja vad jag själv fått reda på.

En EVI HEAT SPLIT Sun 7 ger (8,7 kW vid 0-35°) & om vi har 20/35 så ger den 13kW & kurvan ska vara nästan lingär där imallan.
detta inebär att pumpen har bara halva efektökningen mot en Nibe 1215

EVI HEAT   ger 8,7 KW vid 0/35   & Vid 10/35 har vi 10,85kW  vid 20/35 är vi uppe pÃ¥ 13kW
Nibe 1215 ger 8,78kW vid 0/35   & vid 10/35 har vi 12,41kW

men nu är det ju inte så vanligt att vi har +10 grader in på en 1215.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #63 skrivet: 26 september 2005, 19:54:45 »
Citera
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!

Njae Greven, hade för mig att du sa att du läst denna rapport? visserligen så belyser den utredning jag hänvisar till återladdningen och säger en hel del om detta, men enbart? Nä, det finns minst lika mycket om övriga driftfall, skulle vilja säga att stora delar av utredningen som lyfter fram övriga användningsområden. Ex inled sid.12 med:

12
Citera
Allmänt
Att kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olika
systemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.

Sid. 103. Å håll i dig nu greven, jag väljer att ta med ett positivt citat ;)

Citera
Fördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är många
och av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hur
styrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett helt
kan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, när
värmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med många
men korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativt
jämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökar
samtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom inget
uttag görs under ca 3 månader.

Sid 118, i en sammanfattning av tidigare tester och försök som gjorts:

Citera
Resultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigaste
solfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination med
bergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi med
glasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i små
system kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidra
till minskat utbyte.

Nu är det ju som alltid med citat, att ägnade du lite tid till detta så skulle du också kunna sitta och klippa och klistra ur denna rapport för att bevisa din ståndpunkt, det skulle inte ens vara svårt för dig att hitta de positiva skrivningar som finns i den. Vad jag tycker är viktigt att säga är att den finns och att folk som är tycker att vad du säger låter kanonbra kanske borde läsa den.

Vad jag själv vill ha sagt är följande:

1. Jag tror ännu inte ett dugg på att Eviheat har en SÅ revolutionerande produkt att vi pratar årscoop på 5,5.
2. Jag tycker att man bör titta på vad oberoende forskare kommit fram till i frågan för att få en mer nyanserad bild.

I ovan citerad rapport kommer man fram till att Kör man mot borrhålet för återladdning, njae...visst går det att värma brine, men det är oftast billigare att borra djupare och elkostnaden äter upp stora delar av vinsten

Vid varmvatten, Jo, kanonbra, men den ersätter, som hon skriver, "värmepumpsel" så det är svårt att få ekonomi i systemet.

Det går säkert, i RÄTT hus, med RÄTT system och RÄTT styrning att få en vinst, men jag har ännu mycket svårt att tro att den vinsten blir speciellt stor. Men som sagt, jag ser gärna ditt material från Eviheat, du får mailen via meddelande.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #64 skrivet: 26 september 2005, 20:43:23 »
Citera
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!

Njae Greven, hade för mig att du sa att du läst denna rapport? visserligen så belyser den utredning jag hänvisar till återladdningen och säger en hel del om detta, men enbart? Nä, det finns minst lika mycket om övriga driftfall, skulle vilja säga att stora delar av utredningen som lyfter fram övriga användningsområden. Ex inled sid.12 med:

12
Citera
Allmänt
Att kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olika
systemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.


åter en gång till om du inte förstår detta !!

utredningen gäller enbart varvatten produktion + att skicka ner eventuell överskotts energi för att kyla av solfångaren så den inte kokar.

men här är ju kombinationen nått helt annat än vad du påstår.
om du nu tänker dig att du bor i tex mellan sverige då kan inte solfångaren ge någon energi till vv beredaren på vintern förutom några enstaka dagar då det är kanon väder.
dÃ¥ detta inträffar sÃ¥ genererar ju fortfarande solfÃ¥ngaren enormt mycket energi men pÃ¥ tok för lÃ¥g temperatur för att den skall kunna ladda beredaren . det är dÃ¥ som den stora finessen träder i kraft att kunna ta detta 15-20 gradiga vatten o spä ut detta innan det gÃ¥r in i värmepumpen .   Ã¥ där kan vi nog alla vara helt överens om att det fortfarande inte finnes nÃ¥gon oberoende utredning ännu om värdet pÃ¥ denna energi. men man kan ju helt klart sammanfatta det sÃ¥här  är man inne redan pÃ¥ detta med sol o är lite tveksam om det är värt pengarna att lÃ¥ta en sol anl sköta vv behovet pÃ¥ sommaren för att sedan stänga bort den dÃ¥ vintern kommer dÃ¥ är jag helt övertygad om att detta mÃ¥ste vara ett kanon alternativ. sedan kan man ju diskutera detta med om man redan har en värmepump är det dÃ¥ värt pengarna att investera i en sol anl     jag skulle inte göra detta om den inte i sÃ¥dana fall gick att docka med pumpen pÃ¥ detta unika sätt.

Sid. 103. Å håll i dig nu greven, jag väljer att ta med ett positivt citat ;)

Citera
Fördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är många
och av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hur
styrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett helt
kan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, när
värmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med många
men korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativt
jämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökar
samtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom inget
uttag görs under ca 3 månader.

Sid 118, i en sammanfattning av tidigare tester och försök som gjorts:

Citera
Resultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigaste
solfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination med
bergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi med
glasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i små
system kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidra
till minskat utbyte.

Nu är det ju som alltid med citat, att ägnade du lite tid till detta så skulle du också kunna sitta och klippa och klistra ur denna rapport för att bevisa din ståndpunkt, det skulle inte ens vara svårt för dig att hitta de positiva skrivningar som finns i den. Vad jag tycker är viktigt att säga är att den finns och att folk som är tycker att vad du säger låter kanonbra kanske borde läsa den.

Vad jag själv vill ha sagt är följande:

1. Jag tror ännu inte ett dugg på att Eviheat har en SÅ revolutionerande produkt att vi pratar årscoop på 5,5.
2. Jag tycker att man bör titta på vad oberoende forskare kommit fram till i frågan för att få en mer nyanserad bild.

I ovan citerad rapport kommer man fram till att Kör man mot borrhålet för återladdning, njae...visst går det att värma brine, men det är oftast billigare att borra djupare och elkostnaden äter upp stora delar av vinsten

Vid varmvatten, Jo, kanonbra, men den ersätter, som hon skriver, "värmepumpsel" så det är svårt att få ekonomi i systemet.

Det går säkert, i RÄTT hus, med RÄTT system och RÄTT styrning att få en vinst, men jag har ännu mycket svårt att tro att den vinsten blir speciellt stor. Men som sagt, jag ser gärna ditt material från Eviheat, du får mailen via meddelande.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #65 skrivet: 26 september 2005, 20:45:57 »
åter en gång till om du inte förstår detta !!

utredningen gäller enbart varvatten produktion + att skicka ner eventuell överskotts energi för att kyla av solfångaren så den inte kokar.

men här är ju kombinationen nått helt annat än vad du påstår.
om du nu tänker dig att du bor i tex mellan sverige då kan inte solfångaren ge någon energi till vv beredaren på vintern förutom några enstaka dagar då det är kanon väder.
dÃ¥ detta inträffar sÃ¥ genererar ju fortfarande solfÃ¥ngaren enormt mycket energi men pÃ¥ tok för lÃ¥g temperatur för att den skall kunna ladda beredaren . det är dÃ¥ som den stora finessen träder i kraft att kunna ta detta 15-20 gradiga vatten o spä ut detta innan det gÃ¥r in i värmepumpen .   Ã¥ där kan vi nog alla vara helt överens om att det fortfarande inte finnes nÃ¥gon oberoende utredning ännu om värdet pÃ¥ denna energi. men man kan ju helt klart sammanfatta det sÃ¥här  är man inne redan pÃ¥ detta med sol o är lite tveksam om det är värt pengarna att lÃ¥ta en sol anl sköta vv behovet pÃ¥ sommaren för att sedan stänga bort den dÃ¥ vintern kommer dÃ¥ är jag helt övertygad om att detta mÃ¥ste vara ett kanon alternativ. sedan kan man ju diskutera detta med om man redan har en värmepump är det dÃ¥ värt pengarna att investera i en sol anl     jag skulle inte göra detta om den inte i sÃ¥dana fall gick att docka med pumpen pÃ¥ detta unika sätt.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #66 skrivet: 26 september 2005, 20:57:38 »
i väntan på mer fakta så kan jag avslöja vad jag själv fått reda på.

En EVI HEAT SPLIT Sun 7 ger (8,7 kW vid 0-35°) & om vi har 20/35 så ger den 13kW & kurvan ska vara nästan lingär där imallan.
detta inebär att pumpen har bara halva efektökningen mot en Nibe 1215

EVI HEAT   ger 8,7 KW vid 0/35   & Vid 10/35 har vi 10,85kW  vid 20/35 är vi uppe på 13kW
Nibe 1215 ger 8,78kW vid 0/35   & vid 10/35 har vi 12,41kW

men nu är det ju inte så vanligt att vi har +10 grader in på en 1215.

hmm jag  funderar lite !!
förmodligen så beror detta på att evi körde med en bristol kolv kompressor när dessa värden framkom.
men det är nog riktigt av dig att det ser ut pÃ¥ detta vis  (tror jag)
evi finnes både med skroll o kolv kompressor .
detta kan i o för sig vara rätt intresant de med !!  nu i vÃ¥ras dÃ¥ jag tog mitt svep cert sÃ¥ fick vi lära oss att norr om gävle dÃ¥ kunde vi glöma allt vad skroll hette. men kanske i kombination med sol dÃ¥ kanske de blir annat kanske till o med sÃ¥ fina värden som nibe  de fÃ¥r man ju hoppas  men hÃ¥ll med om att det är kul att nÃ¥gon vÃ¥gar ta detta steg o vÃ¥ga sticka ut .

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #67 skrivet: 26 september 2005, 21:03:21 »
Hmmm..nog tycker jag att utredningen även tar upp förvärmning av inkommande brinevätska vilket måste bli vad du pratar om....

Sedan så kvarstår ju frågan om de "enstaka dagar" du pratar om är tillräckligt för att ge en årscoop på 5,5, med en topp på över 7

Att varmvattnet är i stort gratis under sommaren är ju alltid trevligt, men värmepumpen gör ju så billigt varmvatten i alla fall...å andra sidan så kan ju högre elpriser ändra den ekvationen och därmed öka förtjänstmöjligheten en hel del.

Hur som haver så ska det bli intressant att se det material som Eviheat gett dig...kanske ser jag ljuset jag också..

Annars sÃ¥ tycker jag själv, faktiskt och pÃ¥ riktigt,  inte idén är sÃ¥ dum (det är ju bara titta pÃ¥ vad jag "kastat bort" pengarna pÃ¥...kan LOVA dig att det blir betydligt mindre vinst med min FLM i alla fall), jag är dock lÃ¥ngt ifrÃ¥n sÃ¥ säker pÃ¥ att den lösning du förordar är bra nog ännu för en normal villainstallation
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #68 skrivet: 26 september 2005, 21:07:54 »
Citera
men håll med om att det är kul att någon vågar ta detta steg o våga sticka ut .

Om ingen gjorde det så skulle vi fortfarande värma oss vid eld utan att riktigt veta varför det brinner. Det är riktigt skoj att någon kliver fram och förordar en annorlunda lösning, om det sedan håller...ja, då är det ju kanon
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #69 skrivet: 26 september 2005, 21:11:53 »
Hmmm..nog tycker jag att utredningen även tar upp förvärmning av inkommande brinevätska vilket måste bli vad du pratar om....

Sedan så kvarstår ju frågan om de "enstaka dagar" du pratar om är tillräckligt för att ge en årscoop på 5,5, med en topp på över 7

Att varmvattnet är i stort gratis under sommaren är ju alltid trevligt, men värmepumpen gör ju så billigt varmvatten i alla fall...å andra sidan så kan ju högre elpriser ändra den ekvationen och därmed öka förtjänstmöjligheten en hel del.

Hur som haver så ska det bli intressant att se det material som Eviheat gett dig...kanske ser jag ljuset jag också..

Annars så tycker jag själv, faktiskt och på riktigt,  inte idén är så dum (det är ju bara titta på vad jag "kastat bort" pengarna på...kan LOVA dig att det blir betydligt mindre vinst med min FLM i alla fall), jag är dock långt ifrån så säker på att den lösning du förordar är bra nog ännu för en normal villainstallation


HELT KLART  INTE !!!

denna utrednig förvärmer BARA!! brine nere i borrhÃ¥let  (DETTA HAR JAG KOLLAT I DAG !) O INTE UTSPÄDNING DIREKT IN I PUMPEN
som du nog förstår så detta med att värma borrhål kan lika gärna vara som att pissa i havet om nu inte hålet är hårt utkylt då kan de ge lite bättre vinst.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #70 skrivet: 26 september 2005, 21:25:54 »
Vist tycker jag det är bra med nytänkande, men att visa o lova siffror som ger det dubbla mot en normal värmepump kräver bra underlag.
jag tror inte du har förstått vad vi andra menar med års-COP

dom siffror jag har fått visar mycke riktigt att man kan komma upp i cop på 7 om köldbäraren är 20 grader varm. men man har hög cirkulation på köldbäraren så även om solfångaren når 70 grader så ska det vatnat blandas mar vatten som bara är nån plusgrad & det varma vattnet ha lägre cirkulation desutom, så jag tror inte man höjer mer än 10 & kansk 15 grader i extremfaller en riktigt bra dag.
medeltemp höjningen på ett år är nog under 5 grader (tänk på att det är på natten man vill ha all energi som solen ger på dan ! )

jag tror desutom att värmepumpen starter vid större varmvattenutag på sommaren, men då är ju cop bra!

(jag vill fortfarande ta del av utredningen!)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #71 skrivet: 26 september 2005, 21:38:49 »
Greven..är du verkligen SÄKER på vad du säger kring rapporten, du anser att det finns inget i den som pratar om att "och solkretsen och borrhålskretsen går ihop"..är du verkligen SÄKER på detta...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #72 skrivet: 26 september 2005, 21:52:25 »
Greven..är du verkligen SÄKER på vad du säger kring rapporten, du anser att det finns inget i den som pratar om att "och solkretsen och borrhålskretsen går ihop"..är du verkligen SÄKER på detta...

ja det är jag efter att jag suttit o lerat allt finstilt i denna skrivelse. kollade även med leverantören senast i dag om detta o dom menar att det var synd att detta driftsläge ej var aktuellt då denna skrivelse kom till.
men jag är ganska övertygad om att någon fiffig energi kunnig teckniker snart kommer med en ny utrednig.

men om det är nått klurit du hittat så tar jag gärna emot detta här på sidan.



följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #73 skrivet: 26 september 2005, 21:57:41 »
för övrigt så måste jag säga att jag blev helt förbluffad i dag när jag öppnade min e post !!
kunde aldrig drömma att det var så många som ville veta mer om detta.

försöker göra så gott jag kan men det lär ta ett tag o få iväg alla svar.

hoppas att dessa ritningar o beskrivningar kan få er att förstå lite bättre hur det fungerar.

 Sc:,h   kan ju i bland vara lite klurerier att förstÃ¥.

ha de gött

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #74 skrivet: 26 september 2005, 21:59:03 »
Ok.

Sid 141: Driftfall – solfångaren värmer förångaren och värmepumpen värmer
radiatorkretsen
När solfångaren inte kan producera den temperatur som krävs i värmesystemet
kan den gå in och värma förångaren enligt figur 15.7. Växelventilen (VXS)
öppnar då mot förångaren och solkretsen och borrhålskretsen går ihop.
Solfångaren kan gå ensam mot förångaren men överstiger temperaturen den
för förångaren maximala, så startar pumpen (Pb) i borrhålskretsen som genom
att öka flödet håller ner temperaturen. Kompressorn stoppar om temperaturen
blir för hög, t.ex. över 23°C.

Detta följs sedan upp med temperatur och effektivitetsmätningar.

Låter rätt likt Eviheats eget:

"När solvärmen inte räcker till för att
tillfredställa det aktuella behovet
på egen hand samverkar solfångare
och värmepump. Solvärmen
används då till att höja temperaturen
hos köldbärarvätskan från
kollektorn."

Men, jag slutar gärna citera denna rapport, den finns tillgänglig på webben för de som vill läsa den. Jag tycker fortfarande att Eviheats lösning är spännande, och bevisar de den bara ordentligt lönsam så tycker jag den är riktigt trevlig. Än så länge tycker jag nog det här med att "byta in"/uppgradera värmepaketet och att det monteras så enkelt är det absolut smartaste med den.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!