Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Hero LN35  (läst 27104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2018, 18:26:55 »
Ja ännu märkligare om flera har fått uppgifter om uppdaterad mjukvara??
Antingen är det samma återförsäljare som upplyser om det eller så pratar han som jag pratat med i nattmössan!!

30 minuters avfrostning "ska" inte vara möjligt vad jag vet och en maskin som hade det felet i en annan tråd byttes ut då det uppenbarligen var något fel på den.

Hur skulle Mitsubishi skicka denna nya mjukvara?
Antingen så går det via MelCloud / Wifi eller så måste återförsäljaren uppdatera på plats.

Man blir onekligen konfunderad när det förekommer olika uppgifter om ni som har problem har ändelsen VGHZ på utedelen och den kommer via Mitsubishi Electric Sverige!!
Jag vet faktiskt inte hur uppdateringen skulle ske, fick inte så mkt mer info än att den skulle komma. Vad den skulle göra specifikt var också ganska oklart tydligen.

Dom vet ju om problemet och jag kommer att avvakta å se vad som händer.

Som nämns i ett tidigare inlägg verkar det ju funka ett dygn ifall man bryter strömmen så det känns ju kanske som en "bugg" nånstans?

« Senast ändrad: 12 januari 2018, 18:28:26 av Nyllet »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2018, 19:00:22 »
Jag vet faktiskt inte hur uppdateringen skulle ske, fick inte så mkt mer info än att den skulle komma. Vad den skulle göra specifikt var också ganska oklart tydligen.

Dom vet ju om problemet och jag kommer att avvakta å se vad som händer.

Som nämns i ett tidigare inlägg verkar det ju funka ett dygn ifall man bryter strömmen så det känns ju kanske som en "bugg" nånstans?

Får hoppas det blir relativt snart så man får höra vad som gjordes och hur det skedde och av vem.

Dubbelkollade med min kontakt och han i sin tur kollade högre upp men ingen visste något om att det planerades uppdatering av mjukvaran vilket han högst sannolikt borde ha vetat om.

Antingen är det nÃ¥got som är pÃ¥ gÃ¥ng men pratas tyst om innan allt är klart om vad,  hur och av vem uppdatering av mjukvara eller byte av hÃ¥rdvara ska göras om det uppdagats nÃ¥got problem eller sÃ¥ har en eller flera Ã¥terförsäljare missuppfattat nÃ¥got.

Nyfiken blir man onekligen tummenupp


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2018, 19:46:08 »
Får hoppas det blir relativt snart så man får höra vad som gjordes och hur det skedde och av vem.

Dubbelkollade med min kontakt och han i sin tur kollade högre upp men ingen visste något om att det planerades uppdatering av mjukvaran vilket han högst sannolikt borde ha vetat om.

Antingen är det nÃ¥got som är pÃ¥ gÃ¥ng men pratas tyst om innan allt är klart om vad,  hur och av vem uppdatering av mjukvara eller byte av hÃ¥rdvara ska göras om det uppdagats nÃ¥got problem eller sÃ¥ har en eller flera Ã¥terförsäljare missuppfattat nÃ¥got.

Nyfiken blir man onekligen tummenupp
Ja, kan ju vara nÃ¥n hemlig operation dom planerar  :-X

Nä men, jag säger som dig och hoppas det löser sig snabbt då det uppenbarligen inte ska vara så frekventa avfrostningar som vissa har nu.

Jag är förväntansfull  tummenupp

Utloggad Rand0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2018, 19:59:13 »
Har du anmält den till din återförsäljare så Mitsubishi kan logga den via Wifi modulen om den nu är uppkopplad vill säga?
80 minuters gångtid vid -14 för att sedan gå ner till kortare och kortare cykler oavsett utetemperatur låter snarlikt som en maskin i en annan tråd.

Verkar helt strunta i tempgivare och går ner i någon savemode funktion efter en del körning!
Hoppas någon på Mitshubishi fått en felanmälan så den kan kontrolleras

Ja, en felanmälan är skickad idag och den är uppkopplad på Wifi.
Så det är väl bara att avvakta på svar och hoppas det löser sig.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2018, 10:39:22 »
Verkar som både Daikin och Mistubishi har en del problem med sina senaste R32 pumpar. Vi får hoppas att de fixar det snart. Mistubishi LN 25/35 verkar annars vara en fin pump.

Utloggad kitco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2018, 19:49:58 »
Det sägs att LN har samma mjukvara som FH maskinerna men man hör aldrig någon som klagar på för täta avfrostningar på FH maskinerna. Jag har också en LN maskin och min maskin avfrostar var 30min, den avfrostar fast det inte finns någon is på kylvingarna??

Gör jag en reset lunkar den på som vanligt men efter max 1 dag eller några timmar är den tbx på 30min. De måste vara något som inte är rätt med dessa maskiner. Jag köper att den måste avfrosta när det är is bakom maskin men när det är helt rent och den ändå avfrostar så ofta, är det nog något som inte är rätt. Jag hoppas de fixar detta snarast.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2018, 21:04:18 »
Märkligt vad många LN som nu visar sig avfrosta med 30 eller 40 minuters mellanrum!!!

Om alla är med ändelsen VGHZ på utedelen så finns det helt klart något problem, flera som nu skriver att dom efter en "reset" med att bryta strömmen efter ett dygn åter har 30 minuters intervall med isfria utedelar.

Det viktiga är att alla anmäler direkt till sin Ã¥terförsäljare om dom har samma syndrom och att Ã¥terförsäljaren direkt meddelar  Mitsubishi Electric sÃ¥ dom ser att det är flertalet maskiner och inte bara den som hittills uppdagats och bytts ut som man kan läsa om i en annan trÃ¥d.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2018, 18:08:14 »
är det någon minimi längd på kylrören på LN pumparna?
jag har sett flera installatörer lägga en slinga bakom utedelarna.
R32 har ju inte samma kritisk temperatur som R410, kan det kalibrerade värdet på pipe-sensorn vara felaktigt?
om pumpen regelmässigt avfrostar på "klocka" verkar det vara ett nödkörningsläge.
kan det höra ihop med att det är svårt att hålla gashastighet och temp uppe ju kallare det blir?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2018, 18:20:39 »
Frågade tidigt om det är någon skillnad på minimilängd på LN jämfört med tex FH som inte har någon direkt rekomenderad minimilängd men det skulle vara samma som FH, även kriterierna för avfrostning vill jag minnas skulle vara identiska eller väldigt snarlika.
Nu verkar flera LN gå in i något nödläge med avfrostning varje 30 eller 40 minut enligt skribenter så något spökar.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2018, 10:04:38 »
Slängde iväg ett mail till Mitsubishi-supporten igår angående min pump. Fick svar idag att det är många som hört av sig angående avfrostningsintervallerna samt att dom just nu kör en massa tester på deras pumpar.

Han bad även att få mina uppgifter så han kunde logga min pump via MelCloud och skulle sen återkomma.

Utloggad Spysjogga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #25 skrivet: 02 mars 2018, 07:58:14 »
Vad har ni fått för svar av Mitsubishi gällande LN35:an avfrostningsintervall? Har en likadan som agerar likt.

Konstigt beteende på en ny pump..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #26 skrivet: 02 mars 2018, 16:05:54 »
Om den avfrostar var 40 minut fast avfrostningsbehov inte finns så har den gått in i någon form av "safemode"
Mitsubishi har tagit fram en uppdatering som återförsäljaren eller Mitsubishi själva kommer att utföra på utedelen, när allt är klart och uppdateringar kan ske var jag nog lite tidigt ute med att ge info om!!!!
Om du hör av dig till din återförsäljare om tajta avfrostningar så kommer han/hon uppdatera den så snart allt är klart.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2019, 12:42:22 »
Hur går det för alla efter uppdateringen? Jag fick kretskortet bytt i torsdags. Pumpen gick 50-60 minuter innan avfrostning i några minusgrader. Provade forumförslaget idag att bryta strömmen några minuter för att få den att starta om och gå längre. Ist har den gått först 40min å nu 30min innan avfrostning efter senaste reseten. Så nu går den lika illa som det gamla kortet. Just nu ca 12minusgrader och 30gång 10avfrostning. På måndag ringer jag och häver köpet och ber om ersättning för vad installationen kostade.
« Senast ändrad: 26 januari 2019, 13:02:09 av blanks »

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2019, 14:19:39 »
Ja gör du det, skaffa dej en ordentlig pump istället som levererar de du förväntar dej och mer till, t.ex en Toshiba Supreme 25 alt 35-pump. Då får du dessutom en pump som verkligen kan och har de här med behovsanpassade avfrostningar och inte bara skriver om det som många andra fabrikat gör, inga onödiga avfrostningar på Toshibapumparna allså.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi Hero LN35
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2019, 15:02:24 »
Nä på 15 år ar inte min Toshiba haft ett enda avfrostningsproblem, kallt och torrt så avfrostar den väldigt sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!