Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #75 skrivet: 24 maj 2011, 11:10:59 »
Gör ett stort jävla hål i huset och dra en fet isolerad ventkanal och ha utedelen inne :)

CTC CLWi  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #76 skrivet: 24 maj 2011, 11:15:20 »
Viessmann Vitocal 350


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tjäbbel
« Svar #77 skrivet: 24 maj 2011, 11:19:19 »
Vad det gäller plug-and-play-uttrycket som jag drog upp i någon tråd så börjar jag inse att det var ordval som vänds emot mig vad jag än säger... Konsumentprodukt var väl också lite provokativt, men det är kul att hårddra lite, det livar upp diskussionerna! Jag har dock aldrig sagt, vilket många tycks tolka det som, att resten av värmesystemet är så j-a enkelt. Det jag försökt få fram är att om man i en normalsvensk villa är en seriös installatör och gör sitt jobb vad det gäller volymer och flöden i värmesystemet som helhet (oavsett om det är UVL eller keepitsimple) så kan man "jacka dit" (citat oraklet) en vp med gott resultat utan att öppna frontplåten (om nu KB-kopplingarna och elplintarna satt på utsidan...)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #78 skrivet: 24 maj 2011, 11:26:16 »
Nu citerar du mig fel igen,  "jacka pÃ¥" ska det va ;D

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #79 skrivet: 24 maj 2011, 11:32:25 »
Nu citerar du mig fel igen,  "jacka pÃ¥" ska det va ;D

Sommar, varmt, "jacka av" - Vinter, kallt, "jacka pÃ¥"  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #80 skrivet: 24 maj 2011, 12:18:14 »
Vad det gäller plug-and-play-uttrycket som jag drog upp i någon tråd så börjar jag inse att det var ordval som vänds emot mig vad jag än säger... Konsumentprodukt var väl också lite provokativt, men det är kul att hårddra lite, det livar upp diskussionerna! Jag har dock aldrig sagt, vilket många tycks tolka det som, att resten av värmesystemet är så j-a enkelt. Det jag försökt få fram är att om man i en normalsvensk villa är en seriös installatör och gör sitt jobb vad det gäller volymer och flöden i värmesystemet som helhet (oavsett om det är UVL eller keepitsimple) så kan man "jacka dit" (citat oraklet) en vp med gott resultat utan att öppna frontplåten (om nu KB-kopplingarna och elplintarna satt på utsidan...)

termostater och link m.fl. är ju konsumentinriktade produkter. Värmepumpen är ju egentligen inte konsumentinriktad, även om värmen som kommer där i från är det... :)

Lagar och förordningar, krav, kompetenskrav, rör som ska böjas, hål som ska borras, tillstånd som skall skaffas. El som skall kopplas. Beräkningar som skall göras, inställningar som skall justeras. Givarvärden som skall avläsas, kurvor som ska förskjutas. Inte är det direkt användarvänligt eller konsumentinriktat. Sen att många här har skaffat sig den kompetensen är en helt annan sak.


Nya maskiner som kommer typ optimum, inverterstyrda och så vidare.. kommer ju mer och mer med teknik som gör att dessa själva klarar av att anpassa sig. Så utifrån perspektivet att man tar bort en gammal värmekälla och ställer dit en ny och inte behöver göra så mycket mer än att koppla in den så kanske vi börjar närma oss lite plug and play.

Jag tror det är lätt hänt att man underskattar den kompetens man skaffat sig och av någon anledning likställer sin egen kompetens med den som en villaägare väntas ha.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #81 skrivet: 24 maj 2011, 16:58:10 »
Precis, det ar startknappen som villaagaren vill vet var sitter.
Formodligen ocksa hur han justerar temperatur i diverse olika rum.
Mer an sa kan han inte forvantas forsta egentligen.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tjäbbel
« Svar #82 skrivet: 24 maj 2011, 17:29:29 »
Så har såg anmälan ut i hudiksvall ingen certifiering eller annat tjäbbel www.hudiksvall.se/upload/blanketter/Hk1029.doc
Klart vem som helst kan installera en vp jag har gjort det Thumbsup för fel person gÃ¥r det inte men en del kan inte installera en hemmabio anläggning heller  :) Man mÃ¥ste naturligtvis ha ett visst intresse av vad man hÃ¥ller pÃ¥ med annars gÃ¥r det inte. Men om man läser pÃ¥ forumet blir det skit mÃ¥nga gÃ¥nger när proffsen har varit där ocksÃ¥ svÃ¥rt att veta vilken man ska anlita Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #83 skrivet: 24 maj 2011, 17:38:20 »
Man ska nog vara lika noga som nar man koper annat dyrbart, tex en bil eller en bat.
Det galler att inte kopa forsta basta utan jamfora och ga pa rekommendationer oavsett certifikat i kubik.
Det ar lika overallt, experter maste vara odmjuka for att fa respekt och hur duktiga de an ar sa maste de kunna forklara for kunden och bli overens om vad installationen ska prestera.
Salja gar bra, tom konserverad grot saljs idag, men en VP-anlaggning ska gora mer an saljas.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tjäbbel
« Svar #84 skrivet: 24 maj 2011, 17:56:36 »
Man ska nog vara lika noga som nar man koper annat dyrbart, tex en bil eller en bat.
Det galler att inte kopa forsta basta utan jamfora och ga pa rekommendationer oavsett certifikat i kubik.
Det ar lika overallt, experter maste vara odmjuka for att fa respekt och hur duktiga de an ar sa maste de kunna forklara for kunden och bli overens om vad installationen ska prestera.
Salja gar bra, tom konserverad grot saljs idag, men en VP-anlaggning ska gora mer an saljas.

Funkar om man vet vad man köper men de flesta vet inte de. Alla jag känner är nöjda med sina vp installationer det hade inte jag varit om jag fått samma installation inga raddar är justerade är dom det så är det dåligt gjort ingen volymtank ger mycket starter kanske inte är installatörns fel jag vet inte hur anbudet såg ut men slarvig rördragning och dåligt isolerade rör det är installatörns fel men hur som helst kunden är nöjd för dom spar pengar med vp så vem bryr sig om lite kondensdropp i källaren eller om rören lutar lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #85 skrivet: 25 maj 2011, 00:45:45 »
Så har såg anmälan ut i hudiksvall ingen certifiering eller annat tjäbbel www.hudiksvall.se/upload/blanketter/Hk1029.doc
Klart vem som helst kan installera en vp jag har gjort det Thumbsup för fel person gÃ¥r det inte men en del kan inte installera en hemmabio anläggning heller  :) Man mÃ¥ste naturligtvis ha ett visst intresse av vad man hÃ¥ller pÃ¥ med annars gÃ¥r det inte. Men om man läser pÃ¥ forumet blir det skit mÃ¥nga gÃ¥nger när proffsen har varit där ocksÃ¥ svÃ¥rt att veta vilken man ska anlita Sc:,h

Certkrav ska framgå av tillståndet inte anmälan nödvändigtvis. I fall tillståndet inte berör detta har man inget annat att gå på än lagen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Tjäbbel
« Svar #86 skrivet: 25 maj 2011, 00:51:31 »
HÃ¥ller med smurfen72.

Hur tydlig offerten än har skrivits är det svårt för en lekman att förstå vad det egentligen betyder. Tror att väldigt många VVS-installatörer hellre ger en billig offert och kan tänka sej att slarva (dåligt injusterad anläggning/osnygg rördragning) för att sedan håva in pengarna och dra iväg.
Har egen erfarenhet av slarvigt utförd rördragning och bristfällig isolering av köldbärare.
Inte kul att behöva inspektera arbetet varje kväll och starta nästa dag med att ringa VVS:aren för att be honom åtgärda felen.

Vet att det finns duktiga VVS:are här på forumet som garanterat ser en stolthet i att göra snygga installationer samt därigenom skapa sej nöjda kunder och bra referenser.
Frågan är bara - Hur vet jag att det är ett proffs jag anlitar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjäbbel
« Svar #87 skrivet: 25 maj 2011, 08:00:37 »
Kanske inte gäller ämnet men en liten fråga som jag har funderat på,Ni som sätter in vp och räknar på jobb och frågan gäller inte om
ni kan räkna eller räknar rätt utan vad det beror på att det kan skilja en del på exp ts när den går in.

Förutsättningar:
Nettoenergibehov:26250kwh/Ã¥r
vv                    :  5000kwh/Ã¥r
inomhustemp      :  20
Ã¥rsmedeltemp     :5,7
DUT                  :-24
Räkna på 7,5kw
Så min fråga är vad får ni för beräkningsresultat.OBS är inte ute efter ett nytt krig utan vad är det som skiljer,Är det beräkningsprogrammet som räknar olika eller. ;D


Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #88 skrivet: 25 maj 2011, 08:18:56 »
Man vill veta effektbehovet som huset har. Vet man inte det kan man beräkna detta genom att veta bär huset är byggt och hur stort det är.

För att ge ett exempel, det finns ju säkert många:
Husets pump på 10kw klarar av att leverera 32 000kwh
Men vid dut så är behovet i huset 14kw och maskinen kanske bara ger 9.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Tjäbbel
« Svar #89 skrivet: 25 maj 2011, 09:02:17 »
Man vill veta effektbehovet som huset har. Vet man inte det kan man beräkna detta genom att veta bär huset är byggt och hur stort det är.

Fullt sÃ¥ enkelt att man bara gÃ¥r pÃ¥ byggÃ¥r och storlek skulle inte jag vÃ¥ga pÃ¥stÃ¥, det finns fler tumregler t.ex baserade pÃ¥ energiförbrukningen men det bästa är att göra en U-värdesberäkning. 
Med excel är inga konstigheter och materialkonstanter finns på nätet

"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!