Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #60 skrivet: 24 maj 2011, 10:47:25 »
Nu skiter väl vi fullständigt i om man får installera sin egen värmepump med slutet kylmedia system eller inte när man får byta sin egen kyl/frys bara man lämnar den gamla på återvinning.

Men vad gör du om en QC pyser?
Hoppas att ingen såg eller hörde och ringer efter kylfirman?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #61 skrivet: 24 maj 2011, 10:47:52 »
Jag har synpunkter på att man tror sig kunna använda denna lag för att förbjuda egeninstallation av förfyllda luftvärmepumpar med en gasmängd understigande 3 kg köldmedie, försedda med godkänd QK-koppling. Det går inte.
Om man inte gör en logisk kullerbytta. Lika lite som man kan kräva att göra läckagekontroll av certifierad kyltekniker på sådana anläggningar med stöd av denna lag.

Enligt lagen behövs det ingen läckagekontroll om det är mindre än 3kg. Har jag hävdat nåt annat?

Citera
Sedan kan man nog ställa frågor till olika myndigheter så svaren blir dom "önskade", men det kommer naturligtvis inte att hålla vid en rättslig prövning.

Justitiedepartementet hänvisar till miljödepartementet som i sin tur hänvisar till Naturvårdsverket. Om detta skall prövas rättsligt, så utgår jag ifrån att domstolen begär in utlåtanden från de myndigheter som har som uppgigt att tolka den här typen av lagar. Deras uppfattning är ju ganska klar - Ihopkoppling av QC-kopplingar räknas som en installation.

Jag tycker inte heller om dessa lagar, utan jag håller med om att dom är onödigt hårda pga alltför stort inflytande från branchen. Men, det är u trots allt de skrivna lagarna som gäller, så då kan det väl aldrig vara fel att hjälpa till att tolka dom så att man vet vart gränserna går?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #62 skrivet: 24 maj 2011, 10:48:36 »
Men det går åt lite rör för att kyla ICA´s grejer.

I rättvisans namn mÃ¥ste vi ju nämna COOP ocksÃ¥  ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Tjäbbel
« Svar #63 skrivet: 24 maj 2011, 10:50:23 »
Ett av de vanligaste felorsakerna som uppstår vid värmepumpsinstallationer är läckande gasledningar som medför driftsstörningar av olika art, eller "soppatorsk" som några kallar det.

Dessa läckage medför mängder av servicebesök och kostar försäkringsbolag och värmepumpsinnehavare gigantiska årliga belopp totalt. (Se Folksams årliga undersökningar om ersatta försäkringsskador via kundernas hemförsäkringar)
Installationer av detta slag är ofta utförda av certifierad personal och repareras av samma certifierade personal eller av företag som har ngn certifierad som ansvarig för dessa installationer.

Det finns inte ett endaste exempel i Folksams statistik på att värmepump med QK koppling ersatts eller behövts åtgärdas/repareras pga av läckage.

Som jag ser det, med stöd av dessa årligen återkommande redovisade undersökningarna, skulle värmepumpar bara få monteras med QK koppling monterade och förfyllda och kvalitetssäkrade från fabrik.

Det skulle konsumenterna, konsumenternas försäkringsbolag och miljön tjäna rejält på.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #64 skrivet: 24 maj 2011, 10:51:52 »
Jag instämmer fullständigt. Men, tyvärr är inte lagen skriven på det sättet....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #65 skrivet: 24 maj 2011, 10:52:16 »
Sen får väl Clas Olsson fortfarande sälja R134A som "luft på burk" utan några som helst betänkligheter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #66 skrivet: 24 maj 2011, 10:52:34 »
Som jag ser det sÃ¥ skulle dem bara fÃ¥ vara hellödda, dÃ¥ är det tätt.  Ingen flare pÃ¥ aggregaten utan lödanslutningar Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #67 skrivet: 24 maj 2011, 10:52:51 »
Jag har svårt att se varför en 2 dagarskurs skulle förstöra konkurrensen.

I många av de system och plattformar som jag jobbar med krävs cert. I vissa fall har jag även skaffat cert för att kunna dela ut cert till andra. Ibland kommer det någon som kan mer än jag själv och ibland kommer det folk som inte har koll. Då får dom lära sig lite mer först.

Bäst vore om det kom ett cert för att sälja VP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #68 skrivet: 24 maj 2011, 10:58:00 »
Om du är 18år får du köpa alkohol, tobak, nyårsraketer, you name it.

Men passa er för en VP, det är farliga grejer  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tjäbbel
« Svar #69 skrivet: 24 maj 2011, 10:58:28 »

Bäst av allt!!!!!!!!!!
det står

Anläggningar som är underdimensionerade kan ge ett ökat elbehov med tiden.
 :,v(


Tror jag ska lämna in en motion eller petition eller vad det nu heter om det där. För det första borde de väl skriva att en underdimensionerad vp kan ge en mindre minskning av elbehovet än en korrekt dimensionerad, även en underdimmad lär väl spara pengar jfr med elpannan...

Sen tror jag jag ska föreslå en komplettering med nåt i stil med:

En överdimensionerad anläggning kan ge ett ökat behov av extrautrustning och installatörstimmar samt kortare livslängd och därför ge en sämre totalekonomi.  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #70 skrivet: 24 maj 2011, 10:59:58 »
Jag har svårt att se varför en 2 dagarskurs skulle förstöra konkurrensen.

I många av de system och plattformar som jag jobbar med krävs cert. I vissa fall har jag även skaffat cert för att kunna dela ut cert till andra. Ibland kommer det någon som kan mer än jag själv och ibland kommer det folk som inte har koll. Då får dom lära sig lite mer först.

Bäst vore om det kom ett cert för att sälja VP.

När kommer krav på cert för att skriva i ett forum..?

Ja det kanske skulle behövas ibland (och då tänker jag på mig själv)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #71 skrivet: 24 maj 2011, 11:05:20 »

Bäst av allt!!!!!!!!!!
det står

Anläggningar som är underdimensionerade kan ge ett ökat elbehov med tiden.
 :,v(


Tror jag ska lämna in en motion eller petition eller vad det nu heter om det där. För det första borde de väl skriva att en underdimensionerad vp kan ge en mindre minskning av elbehovet än en korrekt dimensionerad, även en underdimmad lär väl spara pengar jfr med elpannan...

Sen tror jag jag ska föreslå en komplettering med nåt i stil med:

En överdimensionerad anläggning kan ge ett ökat behov av extrautrustning och installatörstimmar samt kortare livslängd och därför ge en sämre totalekonomi.  ;)

Vill ni vet vad jag tror så tror jag att det finns avsevärt många fler exempel på kunder som direkt eller senare upptäcker att dom har en ganska klen dimensionering än att kunder hör av sig och klagar på en för hög dimensionering.

Inget indikerar att kommunen förespråkar full- eller överdimensionering. Dom bara ger en headsup att inte satsa för klent, vilket som sagt rent historiskt har varit ett ganska stort problem. Borrhålen är ju som bekant jobbiga att göra djupare i efterhand.

Jag har svårt att se varför någon skulle vara emot att kunder gör en tilltagen dimensionering. Börjar vi prata full effekt så ligger det ju utanför volyminstallatörernas kompetens och därmed också en något dyrare historia. Men även detta kommer ju så klart ändra sig med tiden!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #72 skrivet: 24 maj 2011, 11:08:05 »
Som jag ser det sÃ¥ skulle dem bara fÃ¥ vara hellödda, dÃ¥ är det tätt.  Ingen flare pÃ¥ aggregaten utan lödanslutningar Thumbsup

Ja, men det är svårt att installera en luft/luft-pump med färdiglödda rör...

Nä, nu skall jag sluta käbbla en stund och köpa en bil istället. Hoppas AC'n är tät så jag inte gör mig skyldig till miljöbrott...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #73 skrivet: 24 maj 2011, 11:09:07 »
Gör ett stort jävla hål i huset och dra en fet isolerad ventkanal och ha utedelen inne :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tjäbbel
« Svar #74 skrivet: 24 maj 2011, 11:09:32 »
Har svårt att se varför anläggningar som är underdimensionerade skulle ge ett ökat elbehov med tiden?

Inte sjutton ökar väl elbehovet med tiden för att VP:n är för liten?

"Elpanna som är underdimensionerade kan ge ett ökat elbehov med tiden" är en lika korkad mening.

Om nu inte tiden menas från sommaren till vintern?
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 11:15:52 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!