Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Tjäbbel
« Svar #45 skrivet: 24 maj 2011, 10:11:28 »
När det gäller borrtillstånd kan jag förstå deras krav på cert.
De vill inte ha flera hundra liter brine utpumpat i marken vid en läcka även om det bara är etanol.

Ja borrtillstånd är en helt annan femma liksom större anläggningar för kyla och värme.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #46 skrivet: 24 maj 2011, 10:11:58 »
När det gäller borrtillstånd kan jag förstå deras krav på cert.
De vill inte ha flera hundra liter brine utpumpat i marken vid en läcka även om det bara är etanol.

Kravet på cert är skrivet såsom det avser kylmaskinen/värmepumpen. Det finns dock andra punkter avseende själva borrningen. Framför allt i de fall borrhålet angränsar till grundvattentäkter etc etc då man redan i sin ansökan måste skicka med borrarens cert/miljötillstånd etc. Mins inte i detalj hur det var skrivet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #47 skrivet: 24 maj 2011, 10:14:03 »
När det gäller borrtillstånd kan jag förstå deras krav på cert.
De vill inte ha flera hundra liter brine utpumpat i marken vid en läcka även om det bara är etanol.

Ja borrtillstånd är en helt annan femma liksom större anläggningar för kyla och värme.

I södertörn är certkravet både på anläggningar under och över 10kw. Några andra gränser har dom inte. Så i södertörns området är det no-no att installera själv.

När det kommer till de installationer av värmepump som inte kräver tillstÃ¥nd (llvp och lvvp) sÃ¥ antar jag att kommunen helt enkelt inte tillfört nÃ¥gra egna krav utan man fÃ¥r utgÃ¥ frÃ¥n de lagar som finns. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #48 skrivet: 24 maj 2011, 10:14:53 »
Ja jag vet inte riktigt vad dom kan kräva i lag och hur stor möjlighet ett givet miljö och hälsoskyddsförbund eller motsvarande kan välja att sätta upp för egna regelverk. Så vitt jag vet skiljer sig väl regelverket i olika kommuner.

Där jag bor, som täcks av södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund så måste alla mark, berg, sjö eller grundvattenvärmepumpar ansöka om tillstånd för detta, även om effekten är under 10kw.

Dom skriver redan i sina övergripande instruktioner inför ansökan att:
Observera att personen som installerar värmepumpen måste vara certifierad för detta. Be därför alltid att få ta del av installatörens certifikat.

Senare framgår det även att det är köparens ansvar att säkerställa att installatören har cert. I tillståndet framgår även tydligt att alla installationer av VP måste göras av certad installatör och det står även så pass tydligt att personen som utför det ska ha certet. Inte att chefen på firman ska ha detta.

Bäst av allt!!!!!!!!!!
det står

Anläggningar som är underdimensionerade kan ge ett ökat elbehov med tiden.
 :,v(

Ha Ha ha   de mÃ¥ste varit jag som skrev det där *roflmao*

TjäbbeltrÃ¥den fungerar,  mycket tjäbbel här Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #49 skrivet: 24 maj 2011, 10:15:27 »
Citera
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM

23 § Den som installerar, bygger om eller gör något annat ingrepp i köldmediesystemet
i en kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning,
ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet.
Den som installerar ett enhetsaggregat eller sätter ett sådant aggregat i
drift ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet, om aggregatet
installeras eller sätts i drift för första gången.
Första och andra styckena gäller inte stationära enhetsaggregat som innehåller
mindre än 3 kilogram f-gaser.


Eftersom inte läckagekontroll måste utföras om det är mindre än 3kg gas så är det fritt fram att installera själv så länge man inte gör ingrepp i kylkretsen. QC är alltså inte tillåtet att hantera utan certifiering.

Man kan ju vända på frågan: Hur många som har fått en värmepump med mer än 3kg kylmedia installerad har ett ifyllt protokoll där det står att läckagenotroll har utförts? Hur många av dessa VP-ägare betalar någon för att utföra årlig läckagekontroll?

Om du läser dit eget inlägg med laghänvisning ordentligt så kan du ju själv konstatera att det krävs en ordentlig logisk kullerbytta för att få fram att denna lag ej gäller pumpar med QK-kopplingar..
Denna logiska kullerbytta handlar nog om en våt dröm om monopol på installationer med en prissättning och service på en ur företagarens synpunt "bekväm" och lönsam nivå..

Vari ligger den logiska kullerbyttan???

1) Du får ALDRIG göra ingrepp i kylkretsen utan certifiering. Med andra ord får du inte installera luftvärmepumpar som kräver ihopkoppling av kylkretsen oavsett om det är QC, lödning, eller konade skruvkopplingar.

2) Ingrepp i kylkretsen eller driftsättning av nya aggregat kräver läckagekontroll av certifierad personal OM mängden kylmedia är 3kg eller mer.

Med andra ord: En ett färdigkopplat enhetsaggregat med mindre än 3kg kylmedia får installeras av vilken lekman som helst. Man får även koppla in aggregat med upp till 6kg kylmedia, men då måste man anlita någon certifierad person för att utföra läckagekontrollen.


SLuta trolla med egna tolkningar av lagen bara för att du tycker att den är felformulerad  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #50 skrivet: 24 maj 2011, 10:18:22 »
När det gäller borrtillstånd kan jag förstå deras krav på cert.
De vill inte ha flera hundra liter brine utpumpat i marken vid en läcka även om det bara är etanol.

När det gäller borrtillstånd kan jag förstå deras krav på cert.
De vill inte ha flera hundra liter brine utpumpat i marken vid en läcka även om det bara är etanol.

Ja borrtillstånd är en helt annan femma liksom större anläggningar för kyla och värme.

I södertörn är certkravet både på anläggningar under och över 10kw. Några andra gränser har dom inte. Så i södertörns området är det no-no att installera själv.

När det kommer till de installationer av värmepump som inte kräver tillstÃ¥nd (llvp och lvvp) sÃ¥ antar jag att kommunen helt enkelt inte tillfört nÃ¥gra egna krav utan man fÃ¥r utgÃ¥ frÃ¥n de lagar som finns. 

Jag tvivlar på att kommunen ha egna regler som begränsar konkurrensen utan att ha stöd i lagen...
Men, förmodligen har ingen överklagat och testat hållbarheten i dessa krav.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #51 skrivet: 24 maj 2011, 10:24:38 »
 Regeringen har föreskrivit att kommunerna fÃ¥r införa tillstÃ¥ndsplikt i de fall de tycker att det är motiverat. Det är alltsÃ¥ inte ett generellt krav pÃ¥ tillstÃ¥nd.

Men visst ska det väl inte kunna finnas krav däri som är orimliga. Krav på cert känns ju så vitt jag kan se ganska motiverat givet ingreppets karaktär.

Vissa kommuner har väl helt underliga regler och krav vad gäller borrtillstånd. Jag kommer inte på några exempel just nu.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjäbbel
« Svar #52 skrivet: 24 maj 2011, 10:26:28 »
Det jag är mest förvÃ¥nad över är att denna trÃ¥d har mer än 50 inlägg och vi hÃ¥ller oss fortfarande till ämnet (med undantag för just detta inlägg)  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #53 skrivet: 24 maj 2011, 10:28:03 »
Det finns ingen som helst anledning att en kylcertifikerad kille eller tjej skall dra ihop rören mellan borra vermepump, och radiatorer/värmepump.
Nästan säkert är en "vanlig" röris bättre lämpad att göra detta än en kylkille.

Myndigheterna gör nog så gott de kan för att säkerställa bra installationer, efter all skrämselpropaganda och lobbyverksamhet som SVEP m.fl håller på med, men hade vi någon som helst jävlar anamma i oss skulle vi revoltera mot vansinniga regler som inte är lag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Tjäbbel
« Svar #54 skrivet: 24 maj 2011, 10:29:36 »
Citera
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM

23 § Den som installerar, bygger om eller gör något annat ingrepp i köldmediesystemet
i en kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning,
ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet.
Den som installerar ett enhetsaggregat eller sätter ett sådant aggregat i
drift ska se till att läckagekontroll utförs i samband med arbetet, om aggregatet
installeras eller sätts i drift för första gången.
Första och andra styckena gäller inte stationära enhetsaggregat som innehåller
mindre än 3 kilogram f-gaser.


Eftersom inte läckagekontroll måste utföras om det är mindre än 3kg gas så är det fritt fram att installera själv så länge man inte gör ingrepp i kylkretsen. QC är alltså inte tillåtet att hantera utan certifiering.

Man kan ju vända på frågan: Hur många som har fått en värmepump med mer än 3kg kylmedia installerad har ett ifyllt protokoll där det står att läckagenotroll har utförts? Hur många av dessa VP-ägare betalar någon för att utföra årlig läckagekontroll?

Om du läser dit eget inlägg med laghänvisning ordentligt så kan du ju själv konstatera att det krävs en ordentlig logisk kullerbytta för att få fram att denna lag ej gäller pumpar med QK-kopplingar..
Denna logiska kullerbytta handlar nog om en våt dröm om monopol på installationer med en prissättning och service på en ur företagarens synpunt "bekväm" och lönsam nivå..

Vari ligger den logiska kullerbyttan???

1) Du får ALDRIG göra ingrepp i kylkretsen utan certifiering. Med andra ord får du inte installera luftvärmepumpar som kräver ihopkoppling av kylkretsen oavsett om det är QC, lödning, eller konade skruvkopplingar.

2) Ingrepp i kylkretsen eller driftsättning av nya aggregat kräver läckagekontroll av certifierad personal OM mängden kylmedia är 3kg eller mer.

Med andra ord: En ett färdigkopplat enhetsaggregat med mindre än 3kg kylmedia får installeras av vilken lekman som helst. Man får även koppla in aggregat med upp till 6kg kylmedia, men då måste man anlita någon certifierad person för att utföra läckagekontrollen.


SLuta trolla med egna tolkningar av lagen bara för att du tycker att den är felformulerad  huvuddunk

Jag har inga synpunkter på om lagen är felformulerad eller inte.
Jag har synpunkter på att man tror sig kunna använda denna lag för att förbjuda egeninstallation av förfyllda luftvärmepumpar med en gasmängd understigande 3 kg köldmedie, försedda med godkänd QK-koppling. Det går inte.
Om man inte gör en logisk kullerbytta. Lika lite som man kan kräva att göra läckagekontroll av certifierad kyltekniker på sådana anläggningar med stöd av denna lag.

Sedan kan man nog ställa frågor till olika myndigheter så svaren blir dom "önskade", men det kommer naturligtvis inte att hålla vid en rättslig prövning.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #55 skrivet: 24 maj 2011, 10:34:47 »
Jag trodde de flesta kylgubbar var rörisar.

Hur svårt kan det vara för en röris att skaffa erforderliga certifikat för att jobba med kyl- och värmemaskiner? Och prata inte om kostnaderna här för verktygen som dessa rörkrängare använder går ju på en slant och i det sammanhanget blir ju ett cert en enkel biff.

Det finns ju 1000 exempel på tillverkning och installation där det finns krav på certifikat. Det är inget man behöver bli upprörd över. Jag tycker att en kund ska kunna känna sig trygg med att installatören har den kompetens som krävs. För staten är sådant som cert visserligen ett ganska trubbigt instrument men det är alla fall något.

Sedan är det bara hundkörkort med tillhörande nedbajsningsskatt som saknas....

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #56 skrivet: 24 maj 2011, 10:35:52 »
Jag är benägen att hålla med Zibro, men jag tror att tanken med lagen är att sätta stopp för egeninstallation av även QC-pumparna.
Lobbyverksamheten har varit extremt framgångrik från SVEP:s sida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #57 skrivet: 24 maj 2011, 10:40:35 »
Jag får väl inte ens koppla in ett eget eluttag om jag inte mins fel. Tycker fortfarande det låter vettigt med cert krav.

Utbildning ska premieras
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #58 skrivet: 24 maj 2011, 10:40:54 »
Jag trodde de flesta kylgubbar var rörisar.

Hur svårt kan det vara för en röris att skaffa erforderliga certifikat för att jobba med kyl- och värmemaskiner? Och prata inte om kostnaderna här för verktygen som dessa rörkrängare använder går ju på en slant och i det sammanhanget blir ju ett cert en enkel biff.

Det finns ju 1000 exempel på tillverkning och installation där det finns krav på certifikat. Det är inget man behöver bli upprörd över. Jag tycker att en kund ska kunna känna sig trygg med att installatören har den kompetens som krävs. För staten är sådant som cert visserligen ett ganska trubbigt instrument men det är alla fall något.

Sedan är det bara hundkörkort med tillhörande nedbajsningsskatt som saknas....

De flesta med kylcert arbetar inte med värmepumpar, utan med kommersiell kyla, ofta platsbygda enheter, och mest bara med just kyltekniskt arbete, inte så mycket med rördragning.

Dessutom behövs inte cert (i ordets egentliga mening) för att arbeta ens med kyla, det räcker att man arbetar på delegation på samma sätt som när det gäller el.

Min ellärakurs på 20 timmar? som är 30 år gammal gör att jag kan arbeta som installationselektriker på delegation under chefen eller någon annan på firman.
Privat i mitt eget hem får jag inte installera ett nytt vägguttag, men jag tror nog att man kan få byta ett befintligt.

Nu har väl SVEP ordnat med någon form av cert, typ en tvådagrskurs, som den kylcerifierade kan skicka sina anställda på för att sedan kalla dem certifierade, men det betyder ju inte att de kan just något om kylteknik, bara att de kan kalla sig för certifierade.

Hela detta regelverk som tillkommit på senare år har bara en enda uppgift, och det är att skydda redan befintliga företag från konkurrens, inget annat.
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 10:42:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #59 skrivet: 24 maj 2011, 10:46:05 »
när jag gick min kylkurs sÃ¥ sades att - den som gör ingrepp ska ha cert.  Spelar ingen roll om man har en dertad som stÃ¥r och tittar pÃ¥.

Kylgubbar drar massor med rör.  Det finns i den världen olika typer av kylgubbar, precis som i alla andra branscher.  Men det gÃ¥r Ã¥t lite rör för att kyla ICA´s grejer.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!