Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HA C9 kompressor gÃ¥ngtid pÃ¥ /av  (läst 3071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bodd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
IVT HA C9 kompressor gångtid på /av
« skrivet: 28 januari 2014, 20:45:35 »
Har sänkt min temp pÃ¥ temperatur reglaget - 2 grader och nu visar värmekurvan 21,9/50,7  mot tidigare 21,9-/60,0.  Trodde jag skulle höja sänka hela kurvan men nu ser jag att det är "höger sida" av kurvan jag justerade ner ... Kan man inte höja sänka hela kurvan nÃ¥gonstans?

Vet hur man höjer sänker kurvan på sidorna + man kan ändra var 5 grad .

Sen satte jag kompressorn  Kompressor gÃ¥ngtid PÃ¥/Av : frÃ¥n 20 minuter till 30 minuter(ekonomi)  .. Men hur den jobbar förstÃ¥r jag inte riktigt , för just nu ser den ut att jobba lite som den vill .. GÃ¥r regelbundet med ca 21/22 starter per dygn .Men nu efter justeringen hoppas jag pÃ¥ färre starter och optimalare drift , trögare system men optimalare  (tänker jag rätt )  Sc:,h . Finns det nÃ¥gra börvärde som förutom paus/gÃ¥ngtid som kompressorn tittar pÃ¥ ?


150 Kvm 1 1/2 plans villa ,160m borra 24m foderrör. IVT HA C9 Greenline Installerad 2014-01-15.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT HA C9 kompressor gångtid på /av
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2014, 21:51:41 »
Har sänkt min temp pÃ¥ temperatur reglaget - 2 grader och nu visar värmekurvan 21,9/50,7  mot tidigare 21,9-/60,0.  Trodde jag skulle höja sänka hela kurvan men nu ser jag att det är "höger sida" av kurvan jag justerade ner ... Kan man inte höja sänka hela kurvan nÃ¥gonstans?

Justera även vänstra värdet, om du ändrar både V och H blir det som du tänkt.

Citera
Sen satte jag kompressorn  Kompressor gÃ¥ngtid PÃ¥/Av : frÃ¥n 20 minuter till 30 minuter(ekonomi)  .. Men hur den jobbar förstÃ¥r jag inte riktigt , för just nu ser den ut att jobba lite som den vill .. GÃ¥r regelbundet med ca 21/22 starter per dygn .Men nu efter justeringen hoppas jag pÃ¥ färre starter och optimalare drift , trögare system men optimalare  (tänker jag rätt )  Sc:,h . Finns det nÃ¥gra börvärde som förutom paus/gÃ¥ngtid som kompressorn tittar pÃ¥ ?

Det finns en största och minsta kopplingsdifferans att pillra med, exakt hur detta funkar beskriver inte manualen men ökas dessa värden borde det bli färre start/stopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT HA C9 kompressor gångtid på /av
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2014, 22:09:24 »
Precis. Gångtiden bestäms av hur fort den värmer upp vattnet. Inställningen i minuter är bara hur länge den får hålla på om det samtidigt finns behov av varmvatten.

Hur många starter per dygn har du som mest? Nackdelen med att tvinga fram färre starter är att den jobbar med högre temp innan varje cykel avslutas. Om du skall ändra kopplingsdifferens så låt min-värdet vara.
Testa att ställa upp tidsfaktorn lite och se vad som händer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!