Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar VP i urgammalt system?  (läst 11330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2010, 18:24:56 »
Flytande kondesnering kostar väl  inget extra det följer med pumpen...

Skillnaden i verkningsgrad kan vara mera än 30%!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2010, 21:22:03 »
Är det problemfritt du vill ha så kasta ut den gamla elpannan och satsa på ett system med utedel och inedel som fungerar bra ihop, Instalerat av en instalatör som verkar seriös och engagerad fråga runt bland granar och bekanta i samma stad vilken dom rekomenderar.
Lycka till Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2010, 22:16:44 »
Är det problemfritt du vill ha så kasta ut den gamla elpannan och satsa på ett system med utedel och inedel som fungerar bra ihop, Instalerat av en instalatör som verkar seriös och engagerad fråga runt bland granar och bekanta i samma stad vilken dom rekomenderar.
Lycka till Thumbsup

Nibe var seriösa och ville "lura" på mig en ny innerdel men jag lyssnade inte på det örat! :)
Är glad för det nu med tanke på hur bra det fungerar utan automatik....Ja shunt automatik har jag men det hade jag innan....
Finns seriösa installatörer? Får inte det intrycket av att läsa forumen här..... >:(
30% på flytande? Ja kanske under varma årstiden men under kalla tiden skit samma.

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 22:19:10 av hulta »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2010, 00:17:06 »
Jag tjänar 30% även på den kalla årstiden... max temp är 42 grader och jag har klarat mig med 100 kwh tillskott i år.
då var det två dygn med -28 som VARMAST, och 14 dar med ett snitt på ca -20 grader!!!
Med andra ord pumpen jobbar med 42 grader om det är -25-30 grader kallt, annars med lägre framledning.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2010, 06:11:08 »
Är rätt nyfiken på om alla som kör flytande kondensering har provat fast kondensering och jämfört förbrukning.
Nu pratar jag vintertid och UTAN el-tillskott för bättre jämförelse.
Bergvärme givetvis undantaget pga funktion även under minus 20.

Vid flytande kondensering arbetar pumpen direkt mot radiatorerna med risken för många start och stopp samt knäppande radiatorer och rör. Ja problemet existerar nog bara vid varma dagar.
Men jag ska prova flytande kondensering när varmare dagar kommer, det är bara att ansluta en innegivare till pumpen. Bara för jämförelsens skull.
Pannans temp kommer då att variera mycket liksom elementens pga pumpen värmer pannan direkt utan växelventiler. Ändock skoj att jämföra.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 06:21:09 av hulta »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2010, 06:14:33 »

Andra fabrikat får andra berätta om. Ctc kräver ecologic systemet som fördyrar.

Vill du ha fast kondensering, dvs en förbestämd vattentemp som VP jobbar mot oavsett utomhustemp, behöver du INTE köpa till CTC EcoLogic. I CTC EcoAir finns en enklare styrning inbyggd som klara fast kondensering

Det nämndes inte att Ctc EcoAir bara klarar minus 10grader men med ecologic minus 15. Enligt info förra året hur det är i år vet jag inte. ;D

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2010, 09:28:35 »
Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad 6wood6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2010, 09:39:00 »
selgere som mente at å bytte ut oljepannen jeg hadde før mot l/v eller v/v ville ikke være bra fordi jeg hadde tynne drålige rør og små radiatorer fikk meg faktisk til å rive ut alt for å bygge nytt, i gulvene og leve med en luft/luft og el fram til det er ferdig.

Jeg ANGRER fordi jeg har pratet med en som hadde akkurat likt hus og system, satt inn ivt og den klarte seg utmerket alene ved -28 og makset vel med eltilskudd 65 grader pÃ¥ turvannet.  Det holdt det. Selv om han hadde shuntet 70-80 grader før, hadde nok termostatene pÃ¥ radiatorene skrudd seg av til tider før, nÃ¥ mÃ¥tte de sÃ¥t pÃ¥ max hele tiden. dvs. raditorene ble aldri kalde, men jevn varme holdt huset varmt likevel.

Det andre er at det Ã¥ koblet en rimelig l/v til den gamle olje og el pannen (12kwh el) hadde fungert helt bra, under -20 mÃ¥tte jeg kjørt pÃ¥ ren el eller olje, men det er kangskje 2 uker tilsammen pÃ¥ et helt Ã¥r. 

SÃ¥ selgere er noe drit til tider...

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2010, 10:23:31 »
selgere som mente at å bytte ut oljepannen jeg hadde før mot l/v eller v/v ville ikke være bra fordi jeg hadde tynne drålige rør og små radiatorer fikk meg faktisk til å rive ut alt for å bygge nytt, i gulvene og leve med en luft/luft og el fram til det er ferdig.

Jeg ANGRER fordi jeg har pratet med en som hadde akkurat likt hus og system, satt inn ivt og den klarte seg utmerket alene ved -28 og makset vel med eltilskudd 65 grader pÃ¥ turvannet.  Det holdt det. Selv om han hadde shuntet 70-80 grader før, hadde nok termostatene pÃ¥ radiatorene skrudd seg av til tider før, nÃ¥ mÃ¥tte de sÃ¥t pÃ¥ max hele tiden. dvs. raditorene ble aldri kalde, men jevn varme holdt huset varmt likevel.

Det andre er at det Ã¥ koblet en rimelig l/v til den gamle olje og el pannen (12kwh el) hadde fungert helt bra, under -20 mÃ¥tte jeg kjørt pÃ¥ ren el eller olje, men det er kangskje 2 uker tilsammen pÃ¥ et helt Ã¥r. 

SÃ¥ selgere er noe drit til tider...

Tack för det! Bekräftar lite vad jag skrivit. *vinkar*

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2010, 10:25:54 »
Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2010, 11:03:59 »
Jag hittade till detta forum från poolforum.se eftersom jag nyligen gått igenom en smärtsam inköpsprocess av utespa. Den branschen känns full av skojare och det tog mycket tid och kraft att hitta rätt produkt och rätt sälajre. Till slut blev vi dock riktigt kloka och tack vare det forumet så är vi supernöjda med det spa vi köpte och får en massa tips om skötsel etc.

Nu trodde jag i min enfald att detta med värmepumpar var en, i förhållande till spabranschen, mogen bransch med tydliga erbjudanden och en "enklare" beslutsprocess och framförallt mindre krångel när det gäller själva produkten. Av kommentarerna i tråden och andra poster, så får jag samma känsla som inför spaköpet. Jag måste nog "gå hela vägen" och skaffa min egen kunskap om VP, installationer, skötsel, etc.

Så enligt er: Vilka är de viktigaste frågorna att besvara inför en investering i L/V VP. Vad måste jag ha koll på innan köpbeslut? Siffran 100.000 kr för investering känns rimlig om jag kan spara 10-15 kwh per år.

/Ziggy

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2010, 11:13:52 »
 *vinkar* Välkommen till verkligheten! :)
Du vill ha en enkel lösning? Då bortfaller dagens avancerade ingenjörs"lösningar"
Ska fundera lite.

Yeov en sådan panna skulle jag vilja ha! Precis lagom mycket vatten i pannan och lagom stor beredare.
Jag skulle koppla framledning till anslutningen expansionskärl, retur från antingen hetvattensuttag i botten eller avtappningsventilens anslutning. så är gjort på min panna.

9kw elpatron blir onödigt stort då tillskott behövs, koppla ur och använda endast 4.5kw.
På ex. Nibe kan man koppla via hjälprelä (kontaktor) så att pumpen kallar på eltillskott när det krävs.
Enda problemet blir nog att lösa hur man kopplar så att elpatronen höjer tempen i pannan till önskad varmvattentemp efter det pumpen stannat. Vid kalla dagar klarar nog inte pumpen fullt upp till 52-58gr.
Det går att lösa.

kostnad max 50000:_ beroende på pump fabrikat och effekt. En laddpump måste till och avstängningsventiler samt smutsfilter.

Avluftning sker lätt via expansionskärlet.

Hur mycket el som sparas, vet ej men åtminstone hälften. Min pump förbrukade 560kw under det kalla december. så pga större hus och beredare så kanske 1000kw åtgår en månad och mycket mindre vid varma årstiden.

« Senast ändrad: 20 januari 2010, 11:33:57 av hulta »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2010, 12:30:29 »
Det finns jättemånga kompletta anläggningar med både VP och anpassad innerdel som funkar utmärkt, till detta forum söker sig väl de som fått problem.

Men det blir dyrare att skaffa en sån komplett anläggning, runt 100 kkr kostar det normalt.

Hultas lösning kostar mindre och ger lite mindre besparing, räknar man direkt på återbetalningstid så betalar sig en sån anläggning snabbare men på längre sikt, t ex 20 år, så tror jag en komplett anläggning med flytade kondensering är mer ekonomisk.

Så enligt er: Vilka är de viktigaste frågorna att besvara inför en investering i L/V VP. Vad måste jag ha koll på innan köpbeslut?

Det är bra att veta hur varmt vatten du måste shunta fram när det är som kallast ute, behöver du mer än 50-55 ºC så är värmesystemet olämpligt för värmepump. Du bör också ha en bra uppfattning om husets energibehov, och se upp med att vissa installatörer gärna erbjuder för klena grejor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2010, 13:10:58 »
 Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga ocksÃ¥ är att förmodligen inom nÃ¥gra Ã¥r finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla ocksÃ¥. DÃ¥ kan en investering pÃ¥ 100K kännas lite förtretligt om man inte mÃ¥ste investera sÃ¥ mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2010, 14:18:39 »
Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga också är att förmodligen inom några år finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla också. Då kan en investering på 100K kännas lite förtretligt om man inte måste investera så mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*
Det lär ju alltid komma något som är billigare och bättre om man väntar tillräckligt länge. Finns det anledning att tro att det är något revolutionerande på gång? Fysikens lagar lär ju inte ändras, men det är klart att verkningsgraden alltid kan förbättras.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!