Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblÃ¥set  (läst 21027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #60 skrivet: 23 februari 2018, 10:42:54 »
Jag har en LN25, vilken jag tror är likvärdig med FH35, och testade nyss att mäta 3 cm från utblåset med en digital stektermometer.

Utetemp är -20, värde inställt på fjärren är 23, temperatur på utblås är 40 och fläktläge på max!

Hur exakt denna mätning är vet jag dock inte!
LN25 är ju en R32-pump så du har med största sannolikhet högre luftflöde och således lägre utblåstemp. Vilket av vad du skriver verkar stämma.

TS verkar tyvärr ha råkat ut för något mindre roligt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #61 skrivet: 23 februari 2018, 11:52:56 »
Jag har en LN25, vilken jag tror är likvärdig med FH35, och testade nyss att mäta 3 cm från utblåset med en digital stektermometer.

Utetemp är -20, värde inställt på fjärren är 23, temperatur på utblås är 40 och fläktläge på max!

Hur exakt denna mätning är vet jag dock inte!
Det här visar väl inte att en R32-pump skulle ha ett större luftflöde och en lägre utblåstemp eftersom börvärdet är inställt på +23 grader på fjärren, utan snarare kanske den utblåstemp som krävs just för tillfället för att upprätthålla önskad innetemperatur i huset map på rådande utetemperatur.
Det är mkt möjligt att om han hade höjt upp börvärdet på fjärren till max +30-31 grader och låtit pumpen varva upp ytterligare en bit att utblåstemperaturen då också hade ökat en del. Eller också kan det vara så att pumpen redan gick på max map på den rådande utetempraturen på 20 minus, det vet man inte alls här eftersom börvärdet var inställt på +23 grader.
« Senast ändrad: 23 februari 2018, 11:54:35 av Karis »

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #62 skrivet: 23 februari 2018, 12:20:57 »
Det här visar väl inte att en R32-pump skulle ha ett större luftflöde och en lägre utblåstemp eftersom börvärdet är inställt på +23 grader på fjärren, utan snarare kanske den utblåstemp som krävs just för tillfället för att upprätthålla önskad innetemperatur i huset map på rådande utetemperatur.
Det är mkt möjligt att om han hade höjt upp börvärdet på fjärren till max +30-31 grader och låtit pumpen varva upp ytterligare en bit att utblåstemperaturen då också hade ökat en del. Eller också kan det vara så att pumpen redan gick på max map på den rådande utetempraturen på 20 minus, det vet man inte alls här eftersom börvärdet var inställt på +23 grader.
Så är det. Men som jag förstått så vill dom få upp effektiviteten på dom och då blir det lägre utblåstemp, men för att kunna värma lika mycket måste man då istället pumpa ut mer luft.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #63 skrivet: 23 februari 2018, 12:33:50 »
Det här visar väl inte att en R32-pump skulle ha ett större luftflöde och en lägre utblåstemp eftersom börvärdet är inställt på +23 grader på fjärren, utan snarare kanske den utblåstemp som krävs just för tillfället för att upprätthålla önskad innetemperatur i huset map på rådande utetemperatur.
Det är mkt möjligt att om han hade höjt upp börvärdet på fjärren till max +30-31 grader och låtit pumpen varva upp ytterligare en bit att utblåstemperaturen då också hade ökat en del. Eller också kan det vara så att pumpen redan gick på max map på den rådande utetempraturen på 20 minus, det vet man inte alls här eftersom börvärdet var inställt på +23 grader.
Ja, jag testade aldrig att höja tempen till max på fjärren utan körde bara på det som pumpen normalt varit inställd på. Brukar växla mellan 21-23 grader då det ibland blir för varmt inne när tempen ute kan diffa 10 grader från en dag till en annan.

Min pump sitter i hallen en bit bort från termometern och det verkar sällan bli lika varmt där. Kollar jag MelCloud så är det oftast nån grad kallare där, mest troligt pga drag från gammal ytterdörr. Gissar att min pump aldrig går ner i varv då heller eftersom den kanske känner av en kallare temperatur än vad den är inställd på.
« Senast ändrad: 23 februari 2018, 12:39:17 av Nyllet »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #64 skrivet: 23 februari 2018, 14:35:49 »
Huset är 125 kvm men lvp värmer endast 100 dÃ¥ resterande yta är ekonomidel och innetemp  är runt 21-22 grader. DÃ¥ jag kommer frÃ¥n en äldre Panasonic sÃ¥ har jag egentligen bara den att jämföra med och där tycker jag att det är rätt stor skillnad. Det enda jag är missnöjd med är att min avfrostar väldigt ofta oavsett utetemp och luftfuktighet. Mitsubishi vet om det och försöker väl hitta en lösning. Installerades i September av en lokal firma, betalade 22.000 inkl "utökad" installation, ca: 9 meter rör!

Om din maskin är drabbad av en mjukvarubugg som gör att den avfrostar utan att det är behov av det så finns nu en uppdatering så den fungerar som det är tänkt.
Uppdateringen kan dock inte ske via Wifi modulen utan din återförsäljare pluggar in handdatorn på kretskortet för uppdatering.
Kontakta din återförsäljare nästa vecka så har dom säkert lite info till dig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #65 skrivet: 24 februari 2018, 09:05:15 »
Om din maskin är drabbad av en mjukvarubugg som gör att den avfrostar utan att det är behov av det så finns nu en uppdatering så den fungerar som det är tänkt.
Uppdateringen kan dock inte ske via Wifi modulen utan din återförsäljare pluggar in handdatorn på kretskortet för uppdatering.
Kontakta din återförsäljare nästa vecka så har dom säkert lite info till dig.
Tack för informationen. Ska kontakta Ã…F redan pÃ¥ MÃ¥ndag fÃ¥r höra.  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #66 skrivet: 24 februari 2018, 09:29:02 »
Om det nu är det som är problemet hos dig  tummenupp
Kan vara sÃ¥ att den har behov av täta avfrostningar beroende pÃ¥ tex volym att värma, utetemperatur,  luftfuktighet

Kommer cirkulera ett antal handdatorer runt om i landet så får se hur dom löser det praktiskt.
Men jäkligt skönt att det är pÃ¥ gÃ¥ng  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #67 skrivet: 24 februari 2018, 12:18:21 »
Som det känns nu så skulle jag vilja byta till en Toshiba supreme 35.
Den kanske skulle passa min kåk bättre och därmed få åtminstone över 18 grader inomhus?

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #68 skrivet: 24 februari 2018, 12:53:03 »
Om det nu är det som är problemet hos dig  tummenupp
Kan vara sÃ¥ att den har behov av täta avfrostningar beroende pÃ¥ tex volym att värma, utetemperatur,  luftfuktighet

Kommer cirkulera ett antal handdatorer runt om i landet så får se hur dom löser det praktiskt.
Men jäkligt skönt att det är pÃ¥ gÃ¥ng  :)
Ja, vi ser väl vad som händer.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #69 skrivet: 24 februari 2018, 13:33:26 »
Som det känns nu så skulle jag vilja byta till en Toshiba supreme 35.
Den kanske skulle passa min kåk bättre och därmed få åtminstone över 18 grader inomhus?

Men..nåt är ju uppenbarligen fel på din pump.. kolla prisjakts betygslista för aktuell pump, den är lovordad till tusen. Den ska ha hög effekt och bra COP.

Om du säger att den blåser likvärdigt med din förra pump så är nog luftflödet OK.

-Mjukvaruproblem?
-Läckage/för lite köldmedium?
-Avfrostningsproblem?

Säg att dom får byta ut pumpen till en ny
"Vill ej ha nåt måndagsex för fan!"

Jag hade som du sa, blivit misstänksam om de började laga en ny pump och rasande om det dessutom inte hjälpte och jag var tvungen frysa om dagen/natten.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #70 skrivet: 24 februari 2018, 14:44:21 »
Som det känns nu så skulle jag vilja byta till en Toshiba supreme 35.
Den kanske skulle passa min kåk bättre och därmed få åtminstone över 18 grader inomhus?

Ja med en Toshiba Supreme 35-pump skulle du lätt kunna ha +25 grader eller mer inomhus om du så skulle vilja.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #71 skrivet: 24 februari 2018, 15:15:22 »
Nu är det högst troligt något fel den monterade pumpen.

Men det är klart klart om man jämför med en ganska snarlik modell effekt och flödesmässigt med en FH35 som inte verkar gÃ¥ som de ska sÃ¥ stämmer teorin  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #72 skrivet: 24 februari 2018, 15:16:22 »
Hej. Se på bilderna inställning och resultat...
Forumet tillåter inte bilaga av någon anledning så jag skriver.
Insugtemp 26
Utblåstemp 44
Inställning sol (värme) see sensor av. 31 temp o max fläkt

Temp 3 meter ovanför 17 grader enl verisure sensor. Sitter i sirendosan ovanför dörrkarmen i hallen uppe. Precis under golvet i trappen sitter pumpen.
Mätt med kalibrerad proffsinstrument från jobbet.
Hur kan maskinen ha en insugstemperatur på 26C om du säger att det är kallt i huset ?
/D

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #73 skrivet: 24 februari 2018, 16:19:51 »
20-23 bar brukar sonen mäta upp på sina nyinstallerade värmepumpar när det är -25 grader ute.
Annars ligger det runt 30 bar om det är rimligt kallt ute.

 .,;-  There you got it!

Vad fÃ¥r man för effekter pÃ¥ pumpen vid för lÃ¥g fyllnadsgrad?   
1. Minskad uteffekt (ty tryck proportionell mot effekt typ?)
2. LÃ¥nga/frekventa avfrostningar?

Min FLVP-pump drar 30 kWh/dygn vid DVUT med elpatron spärrad, uptime på 22.5h/dygn , ~ 1.33 kW när kompressorn går.

Hur ofta avfrostar din pump Grönbete? Har du någon elmätare att testa ineffekten med?
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 16:50:13 av kWhalp »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #74 skrivet: 24 februari 2018, 16:42:08 »
Nu är det högst troligt något fel den monterade pumpen.

Men det är klart klart om man jämför med en ganska snarlik modell effekt och flödesmässigt med en FH35 som inte verkar gÃ¥ som de ska sÃ¥ stämmer teorin  ::)
Ja de framgår väl rätt tydligt här tycker ja att det är något allvarligt fel på Grönbetes pump, antagligen har han fått något krafs som har blivit reklamerad från någon annan missnöjd kund eller också har de klantat sig rejält vid installationen.
Jag skulle rekommendera Grönbete att han ber om att få en helt annan (ny) pumputedel och att en ominstallation pga detta görs av pumpen, jag tycker även att det är bra om han då är med och övervakar när den nya installationen utförs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!