Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum  (läst 36831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #15 skrivet: 13 december 2012, 21:56:03 »
Självklart har dom sparat pengar jämfört om dom värmt huset med el eller olja. Men en bergvärmepump borde väl klara mer än - 5 utan tillskott.
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #16 skrivet: 13 december 2012, 22:05:09 »
Eftersom huset troligen ligger på ett kallt ställe ska en väldimensionerad pump klara betydligt lägre temperatur. Frågan är vad pumpen är dimensionerad för. Värmde den enbart huset borde den räcka till. Fanns det data på oljeförbrukningen och uppvärmningsbehovet är oförändrat skall man inte behöva göra en sådan här miss.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #17 skrivet: 14 december 2012, 00:00:00 »
Nä visst. Hade vi pratat 10 år tidigare hade det kanske sett annorlunda ut.

Om dina siffror stämmer ligger du och drar 16 000 kwh per år i värme och varmvatten.
Varav då ca 3500 är tillskott.

Jag låg senaste 12-månadersperioden 2011/2012 på 7000kwh för 232m2 byggår -76 i stockholmsförort.
Ett kallare år kanske det blir 8000kwh? och då ska du alltså ligga på dubbelt så mycket. Även om vi drar bort spetsen så är du på 12 500kwh.

Men visst du kanske ligger högt i framledning och lågt i brine. Och så kanske du har ett stort energibehov där jag då kanske snarare har ett högt effektbehov. Typ av hus och isolering samt klimat kan ju påverka.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #18 skrivet: 14 december 2012, 00:02:21 »
oavsett vilket så är det endera brutalt fel på värmepumpen eller så har du sparat brutalt mycket :)

din värmepump är betald och klar.

Du skriver att du inte fick värme på övre plan. Är det för du snålar med tillskottet eller menar du att det inte går får varmt ens med tillskott?

8+9kw = 17kw och borde ju fixa minus 40 grader i din kåk.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl-Erik Eskilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #19 skrivet: 17 december 2012, 00:49:55 »
Hhhmmm, vi har nu haft bergvärmepumpen i drift i exakt tre år. Ortens årsmedeltemperatur 6 grader. 196 kvadratmeter boyta och 75 kvadratmeter uppvärmd biyta. Snitt tidigare oljeförbrukning sex år bakåt 3,2 ku-bik. Inomhustemperatur då cirka 20 grader.

Borrhål 165 meter. Värmepump Thermia Diplomat Optimum G2 10 kW. Drifttid värmepump 3 kW 11 000 timmar = 3 700 tim per år av årets totalt 8 760 tim. Tillsatsel 1, 3 kW, 89 tim, tillsatsel 2, 3 kW, 60 tim, varmvatten 307 tim. Gissat snitt inomhustemperatur cirka 21-22 grader under värmepumpperioden.

Inställd RUMs-temperatur 21 grader. Stora problem: 1/ Värmepumpen kör på när solen skiner in och värmer vilket ibland ger inomhustemperatur på över 24 grader under höst, vinter och vår. 2/ Värmepumpen tar paus i stället för att konstant mata på med värme när temperaturen sjunker under 21 grader.

Vår måltemperatur är 22 grader, +/- 0,5 grader. Detta klarar inte Thermia med enbart utomhusgivare, och det är ju självklart, eftersom inte Thermia kan veta hur vi mår inomhus enbart med hjälp av utomhusgivaren! Ingen ingenjör i värden kan konstruera ekvationer för detta, men det begriper tydligen inte Thermia, så köp inte deras produkter!

Thermias inomhusgivare, har vi inte köpt därför att den konstruktion de erbjuder är designad av samma in-genjörer och de har inte insett att vi vill kunna ställa in ett intervall för önskad innetemperatur, nämligen 22 grader, +/- 0,5 grader. I sin torftiga manual orerar de om "bör-värden" för värmestyrningen medan vi vill ha garanterade intervaller inom vilken anläggningen skall styras för att vi skall få våra önskemål om "komfort-värden" med avseende på önskvärda temperaturer i vårt hem.

Alla frågor om detta hänvisar de till sina lokala rörmokare som blivit "programmerade på kurser" och inte har en aning, eller i vart fall inte vågar ha några synpunkter om kundernas relevanta önskemål i sin strävan att få någorlunda exakt reglerad inomhustemperatur.

Thermias lösning med innegivare ter sig i deras produktbeskrivning undermålig, dvs. styr inte inomhustemperaturen inom ett smalt, komfortabelt intervall om +/- 0,5 grader. Jag har inte vågat pröva den, eftersom de inte garanterar detta, de pratar förbi önskemålet.

Köp inte Thermia! Köp inte Thermias innegivare därför att den har konstruerats av "huvudlösa" ingeniörer som valt en omöjlig omväg i stället för en rak, logisk lösning som enkelt styr innetemperaturen inom ett smalt intervall. Själv har jag lyckats med detta genom att springa ned till källaren för att stänga av och på värmepumpen, men det är ju knappast det som man förväntar sig, och som ju dessutom inte är möjligt när man inte är hemma! Rumsvämeproduktion får aldrig pågå när det, i vårt fall, är varmare än 22,5 grader och aldrig stå still när vi inte har minst 21,5 grader!

Samma sorts "ingenjörstalanger" finns för övrigt hos disk- och tvättmaskinstillverkare. SMAKA PÅ SISTA SKÖLJVATTNET hemma hos dig! Disk kräver minst 5 sköljningar och tvätt minst 6 sköljningar!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #20 skrivet: 17 december 2012, 01:19:49 »
Din inställning är ju lite underlig, på ett sätt. Du har på dessa tre år sparat massor med pengar. Men du kan inte tänka dig att testa hur det systemet skulle fungera med en innegivare?

Om man nu inte vill testa detta... vill gå sin egen väg. Så är den billigaste lösningen är en trådlös termostat som du ställer på 22 grader. När det är 22.5 så försätter den värmepumpen i nattläge och du kan då ställa in värmepumpen att sänka så mycket att du per definition har stängt ner den. Det är bara frostskydd kvar så att säga :)
Upp till dig hur långt du väljer att gå.

Så fort temperaturen är under 22 så går den tillbaks till vanligt läge och jobbar enligt den kurva som är inställd.
Man bör då på själva värmepumpen ställa upp den något. Så den inte fegar när det väl är dags.

Då kan det en dag med hög påverkan av de boende (matlagning osv) se ut som på bifogad bild. Värmepumpen är förhindrad att jobba tills termostaten slår på. Inga sladdar att dra.


Jag gillar ju detta som en överordnad lösning. Dvs man kan ha utegivare, innegivare och en övergripande stopp.

I min bok anser jag dock att detta tjafs med innegivare är en dålig väg att gå. Om du är som jag att du fantamej ska ha rätt jäkla temp och därmed basta. Om en elradiator på jula fixar detta så ska väl en värmepump för 100 lax också klara detta?!

Ja då min vän är det bara termostater som gäller :)
Skaffa en arbetstank på 200 liter eller mer och sätt dit termostater på alla radiatorer.


För problemet med dessa innegivare är att dom ju bara mäter temperaturen på ett ställe. Ska värmen fortsätta pumpas ut på en övervåning bara för att det är varmt på nedre plan? Om solen strålar in på nedre plan eller bullbak sker där så ska det bli kallt på klinkersgolvet i badrummet?


Av diverse testskäl kör jag just nu utan termostater på radiatorerna. Du ser hur "innegivaren" alltså den centralt placerade trådlösa termostaten klipper vid ett par tillfällen under dygnet och skickar ner börvärdet i avgrunden. När värmebehov återigen råder så hoppar börvärdet tillbaks igen. Termostaten försätter alltså värmepumpen i nattläge och jag väljer själv hur många grader jag vill att nattläget ska sänka temperaturen.
« Senast ändrad: 17 december 2012, 01:22:11 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #21 skrivet: 17 december 2012, 06:14:24 »
Hhhmmm, vi har nu haft bergvärmepumpen i drift i exakt tre år. Ortens årsmedeltemperatur 6 grader. 196 kvadratmeter boyta och 75 kvadratmeter uppvärmd biyta. Snitt tidigare oljeförbrukning sex år bakåt 3,2 ku-bik. Inomhustemperatur då cirka 20 grader.

Borrhål 165 meter. Värmepump Thermia Diplomat Optimum G2 10 kW. Drifttid värmepump 3 kW 11 000 timmar = 3 700 tim per år av årets totalt 8 760 tim. Tillsatsel 1, 3 kW, 89 tim, tillsatsel 2, 3 kW, 60 tim, varmvatten 307 tim. Gissat snitt inomhustemperatur cirka 21-22 grader under värmepumpperioden.

Inställd RUMs-temperatur 21 grader. Stora problem: 1/ Värmepumpen kör på när solen skiner in och värmer vilket ibland ger inomhustemperatur på över 24 grader under höst, vinter och vår. 2/ Värmepumpen tar paus i stället för att konstant mata på med värme när temperaturen sjunker under 21 grader.

Vår måltemperatur är 22 grader, +/- 0,5 grader. Detta klarar inte Thermia med enbart utomhusgivare, och det är ju självklart, eftersom inte Thermia kan veta hur vi mår inomhus enbart med hjälp av utomhusgivaren! Ingen ingenjör i värden kan konstruera ekvationer för detta, men det begriper tydligen inte Thermia, så köp inte deras produkter!

Thermias inomhusgivare, har vi inte köpt därför att den konstruktion de erbjuder är designad av samma in-genjörer och de har inte insett att vi vill kunna ställa in ett intervall för önskad innetemperatur, nämligen 22 grader, +/- 0,5 grader. I sin torftiga manual orerar de om "bör-värden" för värmestyrningen medan vi vill ha garanterade intervaller inom vilken anläggningen skall styras för att vi skall få våra önskemål om "komfort-värden" med avseende på önskvärda temperaturer i vårt hem.

Alla frågor om detta hänvisar de till sina lokala rörmokare som blivit "programmerade på kurser" och inte har en aning, eller i vart fall inte vågar ha några synpunkter om kundernas relevanta önskemål i sin strävan att få någorlunda exakt reglerad inomhustemperatur.

Thermias lösning med innegivare ter sig i deras produktbeskrivning undermålig, dvs. styr inte inomhustemperaturen inom ett smalt, komfortabelt intervall om +/- 0,5 grader. Jag har inte vågat pröva den, eftersom de inte garanterar detta, de pratar förbi önskemålet.

Köp inte Thermia! Köp inte Thermias innegivare därför att den har konstruerats av "huvudlösa" ingeniörer som valt en omöjlig omväg i stället för en rak, logisk lösning som enkelt styr innetemperaturen inom ett smalt intervall. Själv har jag lyckats med detta genom att springa ned till källaren för att stänga av och på värmepumpen, men det är ju knappast det som man förväntar sig, och som ju dessutom inte är möjligt när man inte är hemma! Rumsvämeproduktion får aldrig pågå när det, i vårt fall, är varmare än 22,5 grader och aldrig stå still när vi inte har minst 21,5 grader!

Samma sorts "ingenjörstalanger" finns för övrigt hos disk- och tvättmaskinstillverkare. SMAKA PÅ SISTA SKÖLJVATTNET hemma hos dig! Disk kräver minst 5 sköljningar och tvätt minst 6 sköljningar!
Springer du ner i källaren och slår av/på pumpen när det blir för varmt/kallt :oSätt en brytare på övervåningen så slipper du springa ner i källaren. :)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #22 skrivet: 17 december 2012, 09:16:30 »
Vilken styrning med innegivaren hade du tänkt dig då? Thermia, Nibe, CTC och IVT styr på precis samma sätt, så med andra ord är 95% av alla Sveriges värmepumpsägare missnöjda?
Har du ens övervägt att testa innegivare innan du sågar konceptet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #23 skrivet: 17 december 2012, 09:32:12 »
mja purjo.
IVT jobbar i många fall med hysteres samt reglering på returen. Då är det inte lika vanligt att man har en värmepump som kör igång fast det redan är för varmt. Nu pratar jag om system där man kompletterat med en vanlig innegivare.

Eftersom framledningen gör ett hopp med motsvarande deltat över värmepumpen vid drift så blir denna regleringsmetod inte lika bra när det kommer till just detta specifika scenario.

I övrigt håller jag ju med om att man bör testa en innegivare innan man sågar den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #24 skrivet: 17 december 2012, 09:39:38 »
Alla nämnda fabrikat räknar ut ett börvärde mha utetemp och kurva. Sen justeras börvärdet med innegivarens avvikelse multiplicerat med en faktor.
Att IVT mäter värmesystemets temperatur på returen ändrar inte den delen i regleringen, det gör bara att systemet blir lite långsammare och stabilare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #25 skrivet: 17 december 2012, 09:44:38 »
Inget värmesystem klarar av att hålla temperaturen inne på önskad nivå om det är mycket fönster och solen skiner. Då är det kylning som gäller. Det enda tillbehör till en värmepump som skulle kunna hjälpa är en koppling till SMHI:s prognoser. Om väderrapporten på kvällen säger soligt väder dagen därpå drar pumpen ner värmeproduktionen sent på natten så att man startar dagen i underkant på tolerabelt temperaturintervall.

Tycker ocksÃ¥ det är märkligt att förkasta innegivare innan en sÃ¥dan har provats. Jag tycker det fungerar utmärkt. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #26 skrivet: 17 december 2012, 09:48:29 »
Att IVT mäter värmesystemets temperatur på returen ändrar inte den delen i regleringen, det gör bara att systemet blir lite långsammare och stabilare.

Blir det inte snabbare? Det är inga gradminuter som behöver betas av utan det handlar om att nÃ¥ en start- eller stopptemperatur. Tänk er fallet med en kraftig momentan ändring av innetemperaturen. IVT-pumpen startar eller stannar sÃ¥ snart givaren har ändrat temperatur, gradminuterpumpar behöver ocksÃ¥ köra färdigt pÃ¥ gradminuterna. Det gÃ¥r snabbare än innan temperaturändringen men tar lite tid i alla fall. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #27 skrivet: 17 december 2012, 09:48:54 »
Alla nämnda fabrikat räknar ut ett börvärde mha utetemp och kurva. Sen justeras börvärdet med innegivarens avvikelse multiplicerat med en faktor.
Att IVT mäter värmesystemets temperatur på returen ändrar inte den delen i regleringen, det gör bara att systemet blir lite långsammare och stabilare.

Absolut jobbar alla som standard med en utegivare. Men om man som TS är notoriskt allergisk mot en VP som startar fast det redan är lite för varmt inne så kan det vara värt att snegla i den riktningen nästa gång man köper VP.

Oavsett vilket tycker jag lexus givare kan vara något att titta närmare på. Kanske då som en överordnad termostat. Dvs i kombination med annan innereglering såsom radiatortermostater eller innegivare om man nu har ett hus som lämpar sig för sådana.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #28 skrivet: 17 december 2012, 09:53:32 »
Blir det inte snabbare? Det är inga gradminuter som behöver betas av utan det handlar om att nå en start- eller stopptemperatur. Tänk er fallet med en kraftig momentan ändring av innetemperaturen. IVT-pumpen startar eller stannar så snart givaren har ändrat temperatur, gradminuterpumpar behöver också köra färdigt på gradminuterna. Det går snabbare än innan temperaturändringen men tar lite tid i alla fall.

hysteres är snabbare än GM. (hysteres = exaktare)

Retur är långsammare än Framledning. (retur = stabilare)

:)

Lätt att säga när man bara har praktisk erfarenhet av det som jag presenterar som det sämre alternativet (framledning + GM).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme Thermia Diplomat Optimum
« Svar #29 skrivet: 17 december 2012, 10:07:11 »
hysteres är snabbare än GM. (hysteres = exaktare)

Retur är långsammare än Framledning. (retur = stabilare)

Precis sÃ¥ var det jag menade.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!