Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare i sydligare länder  (läst 4857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Solfångare i sydligare länder
« skrivet: 12 maj 2006, 19:22:57 »
Min fru och jag har flera år semestrat i södra Frankrike eller norra Italien. Vi brukar hyra en lägenhet eller hus som bas för utflykter. Det märkliga är att jag under de år vi har gjort det har jag bara sett en solfångare och det var i Italien. Klimatet och latituden gör att även en relativt liten installation borde kunna ge varmvatten året om. I stället är det el- eller propan/butanvärmt vatten som gäller.

Jag frågade en av våra hyresvärdar i Provence varför man inte såg några solfångarinstallationer där. Han ursäktade sig lite generat med att man inte var så tekniskt avancerad i Frankrike jämfört med t.ex. Tyskland. Detta var alltså i de första höghastighetstågens hemland. Så vi hade en 300 L elvärmd beredare i huset. Elen kostade ca 1 kr/kWh då för några år sedan.

På ett ställe i Italien, en vingård, fanns det en propantank på någon kubikmeter som fylldes från tankbil. Bonden vi hyrde av sa gasen var mycket dyr, den måste ha kostat över 1 kr/kWh, men det var billigare än el som han betalade 2 kr/kWh för. Varmvattenberedaren var av genomstörmningstyp, en sådan där som dånar igång när man öppnar varmvattenkranen. Verkningsgrad okänd men kändes inte imponerande. Bonden var förvånad när jag berättade att det i Sverige var lönsamt med solfångare för varmvattenberedning även fast energipriserna var lägre.

Jag tycker det är märkligt att solfångare är så ovanliga i Frankrike och Italien med tanke på de goda förutsättningarna och energipriser på vår nivå eller ännu högre. Kommer man till Österrike ser man betydligt fler solfångare. I alpbyarna är de rätt vanliga, man ser dem oftare än i Sverige.

Det positiva är att det måste gå att reducera energiförbrukningen i Europa rätt ordentligt. Det borde finnas potential för den som vill börja sälja solfångare där, inhemsk konkurrens verkar inte finnas. Frågan är om konstruktioner lämpade för svensk klimat passar där, om de tål de höga temperaturer som kan uppnås i medelhavsländerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2006, 20:08:31 »
Har gjort samma iakttagelse.
Är därför igång med leveranser till flera medelhavsländer. ^-^

Riktig kul blir det med system för solkyla i medelhavsregionen.
Solfångarna driver en absortionskylare som kyler fastigheterna. Sidoeffekt är mycket energi vid en temperatur lämpad för att värma en stor pool. Vilken otur ;D


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2006, 20:14:23 »
Konstigt, för det stämmer inte helt med vad som pÃ¥stÃ¥s.., troligen skiljer det pÃ¥ platser i länderna  Sc:,h. För det sägs att det blir mer Ã¥ mer vanligt, med just solfÃ¥ngare för att skaffa sig det varmvatten som behövs. Ã… solfÃ¥ngare med solceller, pÃ¥stÃ¥s det vara en kraftig utbyggnad pÃ¥, dÃ¥ dom har nollkostnad för drift. Skulle va kul om nÃ¥n hade tillgÃ¥ng till lite siffror, själv har jag faktiskt inte kollat upp nÃ¥t, utan bara läst/hört att installationerna ökat kraftigt. Är intresserad av allt som har med solenergi att göra, dÃ¥ det verkar vara den enda framkomliga vägen, för att kunna skapa ett oberoende system, för tillverkning av varmvatten. Allt annat behöver ju tillskott av el/energi, frÃ¥n nÃ¥t Vi själva tillverkar, sÃ¥ där är begränsningarna redan satta...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2006, 20:16:48 »
Har gjort samma iakttagelse.
Är därför igång med leveranser till flera medelhavsländer. ^-^

Riktig kul blir det med system för solkyla i medelhavsregionen.
Solfångarna driver en absortionskylare som kyler fastigheterna. Sidoeffekt är mycket energi vid en temperatur lämpad för att värma en stor pool. Vilken otur ;D



Är det sÃ¥ illa  :o Kanske EU kan skapa nÃ¥t bidrag, för att motverka den effekten  Sc:,h ;D

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2006, 20:57:29 »
Italienare och sydfransoser är konservativa till sin natur. Oavsett om de är kommunister eller röstar på LePen/Berlusconi.

I Languedoc noterade jag att det var mycket vanligt med ett 1 mm borrhÃ¥l i elmätarna. Hur det användes fÃ¥r ni lista ut.  ;) ^-^
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2006, 21:01:07 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2006, 21:25:45 »
Huga, forsätter det så här, då hamnar Vi säkert bland om som är terroristmisstänkta. Prata illa om fransoser.., å italienare tror jag, sånt gör man inte osnubblat i EU ;D

mvh humlan

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2006, 21:41:03 »
Märkliga siffror är det!! Marknaden 2005
I Europa:
Tyskland 47%
Grekland 14%
Österrike 12%
resten ligger efter.


I världen:

Kina   78%
Europa 9%
Israel/Turkiet 8%
resten ligger efter.


« Senast ändrad: 12 maj 2006, 23:15:06 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2006, 21:58:11 »
Jag lovar, jag ska läsa, men det finns annat att läsa åxå. Försöker hinna med, men jag fixar inte allt....

mvh humlan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2006, 08:44:23 »
Var i Bayern i helgen. Där finns det solfångare på uppskattningsvis 5-10 % villorna. Det är bidrag på solfångare där. Träffade också en person om berättade att i Grekland finns det solfångare överallt. Stämmer bra med statistiken Drjukebox presenterade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solfångare i sydligare länder
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2006, 18:16:10 »
Här är en bild jag tog på tunisien


SÃ¥g likadant ut pÃ¥ nästan alla tak  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!