Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ostabil temperatur med hög elförbrukning NIBE F730  (läst 3687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ostabil temperatur med hög elförbrukning NIBE F730
« skrivet: 03 januari 2019, 23:14:57 »
Hejsan!

För det första. Nyligen husägare till ett nytt hus och extrem nybörjare vad det gäller FLVP.

Först lite fakta...

Bor i de nordöstra delarna av Skåne. Precis nybyggd enplansvilla med inbyggt garage, 155+30 kvm. Nibe F730 med vattenburen golvvärme med trådlösa LK ICS.2 i varje rum.

Jag får inte riktigt upp tempen i huset där jag (frugan..) vill ha den, 22-23 grader. Eller jo den kommer upp men sen tappar den på natten och vi vaknar till 20 grader och pannan går som bara den...

Elförbrukningen tycker jag också är hög. 1000 kWh på enbart pannan under december trots att den var relativt mild utan några riktiga köldknäppar.

Det känns som att panna får jobba mycket för att få upp och hålla tempen. Elpatronerna kickar också mer än gärna in trots några plusgrader ute.

Hur ska jag bäst ställa in grejorna?

Värmekurvan är på 5 (orörd sen installation)
Förskjutning +1 (orörd)
Driftpriotering på 20 min vatten, 30 min värme (var 30/30)
Alla drag vid fönsterna är fullt öppna.
Fläkhastighet på normal 55%.
Vatten på ”ekonomi” mellan 23 till 05, annars normal.

Rumstermostaten står på 23 grader över allt förutom i sovrummen där de står på 22 grader Garaget står på 15 grader.

Ska jag öka förskjutningen till +2, öka rumstermostaten till 23-24 eller öka värmekurvan för att få upp tempen o få den mer stabil utan att pannan går på högvarv och elmätaren snurrar som bara den...?

Ursäkta men helt nybörjare!
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 00:02:23 av paran »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ostabil temperatur med hög elförbrukning NIBE F730
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2019, 00:24:05 »
Hejsan!

För det första. Nyligen husägare till ett nytt hus och extrem nybörjare vad det gäller FLVP.

Först lite fakta...

Bor i de nordöstra delarna av Skåne. Precis nybyggd enplansvilla med inbyggt garage, 155+30 kvm. Nibe F730 med vattenburen golvvärme med trådlösa LK ICS.2 i varje rum.

Jag får inte riktigt upp tempen i huset där jag (frugan..) vill ha den, 22-23 grader. Eller jo den kommer upp men sen tappar den på natten och vi vaknar till 20 grader och pannan går som bara den...

Elförbrukningen tycker jag också är hög. 1000 kWh på enbart pannan under december trots att den var relativt mild utan några riktiga köldknäppar.

Det känns som att panna får jobba mycket för att få upp och hålla tempen. Elpatronerna kickar också mer än gärna in trots några plusgrader ute.

Hur ska jag bäst ställa in grejorna?

Värmekurvan är på 5 (orörd sen installation)
Förskjutning +1 (orörd)
Driftpriotering på 20 min vatten, 30 min värme (var 30/30)
Alla drag vid fönsterna är fullt öppna.
Fläkhastighet på normal 55%.
Vatten på ”ekonomi” mellan 23 till 05, annars normal.

Rumstermostaten står på 23 grader över allt förutom i sovrummen där de står på 22 grader Garaget står på 15 grader.

Ska jag öka förskjutningen till +2, öka rumstermostaten till 23-24 eller öka värmekurvan för att få upp tempen o få den mer stabil utan att pannan går på högvarv och elmätaren snurrar som bara den...?

Ursäkta men helt nybörjare!

Ja, kurvförskjut uppåt och vrid upp alla rumstermostater på max!

Du kan ju prova spärra elpatronen nån dag för att se hur pumpen beter sig. Mitt tips om du vill dra ner på elförbrukningen är att justera upp fläkthastigheten, speciellt eftersom du har en rätt så stor byggyta för FLVP.

Är plattan gjuten under 2018?
Mycket fukt i plattan som ska vandra närmsta året, drar mer el då!


Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Ostabil temperatur med hög elförbrukning NIBE F730
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2019, 08:19:44 »
Hejsan!

För det första. Nyligen husägare till ett nytt hus och extrem nybörjare vad det gäller FLVP.

Först lite fakta...

Bor i de nordöstra delarna av Skåne. Precis nybyggd enplansvilla med inbyggt garage, 155+30 kvm. Nibe F730 med vattenburen golvvärme med trådlösa LK ICS.2 i varje rum.

Jag får inte riktigt upp tempen i huset där jag (frugan..) vill ha den, 22-23 grader. Eller jo den kommer upp men sen tappar den på natten och vi vaknar till 20 grader och pannan går som bara den...

Elförbrukningen tycker jag också är hög. 1000 kWh på enbart pannan under december trots att den var relativt mild utan några riktiga köldknäppar.

Det känns som att panna får jobba mycket för att få upp och hålla tempen. Elpatronerna kickar också mer än gärna in trots några plusgrader ute.

Hur ska jag bäst ställa in grejorna?

Värmekurvan är på 5 (orörd sen installation)
Förskjutning +1 (orörd)
Driftpriotering på 20 min vatten, 30 min värme (var 30/30)
Alla drag vid fönsterna är fullt öppna.
Fläkhastighet på normal 55%.
Vatten på ”ekonomi” mellan 23 till 05, annars normal.

Rumstermostaten står på 23 grader över allt förutom i sovrummen där de står på 22 grader Garaget står på 15 grader.

Ska jag öka förskjutningen till +2, öka rumstermostaten till 23-24 eller öka värmekurvan för att få upp tempen o få den mer stabil utan att pannan går på högvarv och elmätaren snurrar som bara den...?

Ursäkta men helt nybörjare!

Att behöva öka kurvan vid plusgrader för att få varmt verkar fel. Ett nybyggt hus skall klara flera minus helt utan patron bara kompressorn kommer upp i varv.

Läs och justera efter denna. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0

Bor själv i skåne 156 m2. Har i tre år legat under 7000 kwh inkl hushållsel. Har kurva 5 -1 och 70% fläkt.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!