Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beslutsÃ¥ngest för installation  (läst 7677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med beslutsångest för installation
« skrivet: 19 februari 2018, 18:09:54 »
Hej på er!
Jag är ny här på forumet och skulle behöva er experthjälp i ämnet.

Info om huset:
En-plans villa från -84 i Skaraborg
166kvm
Krypgrund
Träfasad
Vattenburen Elpanna
1-rörssystem
FTX-ventilation (SBAB Maxvex aggregat på vinden)

Nuvarande cirka förbrukning
22-25000 kWh/år (Ej bott 1 år ännu) Förgående ägare hade en årskostnad runt ca 30000 kr. (Vi har det lite varmare inne).

Står i valet och kvalet att byta värmesystem och har kikat på följande lösningar. (Kan även tillägga att FTX-systemet även måste bytas ut, då det ej fungerar som det ska och har gjort sitt).
Här blir det troligen något swegon casa aggregat eller heru östberg vid bergvärme, luft/vatten installation.

Angivna priser är vad jag kan köpa produkterna för (exkl. arbete) och göra en hel del jobb själv. (Om man orkar)  ::)

Bergvärme
1. Thermia Diplomat Inverter
(Nyckelfärdigt) Inväntar offerter

Luft/vatten
2. Nibe VVM320 + NIBE F2120-12
Pris: 85000kr

Frånluftsvärmepump
3. Nibe F470
Pris: 53000kr
(Med modifieringar av ventilationskanaler på vinden).


Oerhört tacksam för alla era synpunkter och tips!
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 21:06:24 av mikron »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2018, 07:25:07 »
Du måste nog fundera på vad du anser vara viktigt, låg installationskostnad, låg energiförbrukning, lång livslängd med så lite krångel som möjligt, komfort och ljudnivå etc...
Alla 3 alternativen har sina för och nackdelar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2018, 08:48:08 »
Jag skulle börjat med att byta FTX-aggregatet till ett nytt med fina prestanda och som passar så gott det går på den gamla platsen så man slipper dra om ventilationsrören i huset. Ventilationen är viktig. Därefter följt upp energiförbrukningen under något år och förmodligen bytt el-pannan mot en luftvattenvärmepump. Vilken framledningstemperatur behövs det på värmevattnet för att det ska vara tillräckligt varmt inne när det är som kallast ute på vintern? DVUT beräknat på åren 1981-2010 ser ut att vara ca -16 grader i Skara.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2018, 13:57:53 »
Jag vet ej ännu den max-temp på radiatorkretsen som krävs när det är som kallast. Gissningsvis 70-80 grader kanske?

Det är ett hög-temp system jag har på radiatorerna nu. Bifogar bild på radiatorer.
Ska byta ut alla ventiler och termostater i samband med värmepumpsinstallation.

Det är väl en fördel med en värmepump med inverter teknik för just 1-rörssystem hög-temp?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2018, 14:20:03 »
Är det ett 80-60 graders system är det verkligen högtemperatur. Försök skriv upp framledningstemperaturen vid lite olika utetemperaturer även om det inte är -15 grader ute. Det gÃ¥r att extrapolera hyfsat om man har siffror för nollgradigt och minus Ã¥tta eller liknande. Värmepumpar klarar i bästa fall upp till 65 grader framledning sedan gÃ¥r det som en el-panna en liten bit till.  Viktigt med en modern modell som klarar höga temperaturer och bergvärme passar dÃ¥ lite bättre.

Har samma modell av radiatorer men nästan alla (förutom badrum) är av typen "dubbla lager" med konvektorplåtar. Detta gör att de fungerar bra i lågtemperatursystem av ettrörstyp. Behöver knappt 50 grader framledning vid -20 grader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2018, 14:40:27 »
Det var intressant information, kanske du borde titta på en F470 + luft/luft värmepump?
Det skulle hjälpa ett i övrigt klent radiatorsystem att fÃ¥ en del av värmen via tilluft och nÃ¥n annan värmekälla?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2018, 15:50:38 »
Det var intressant information, kanske du borde titta på en F470 + luft/luft värmepump?
Det skulle hjälpa ett i övrigt klent radiatorsystem att fÃ¥ en del av värmen via tilluft och nÃ¥n annan värmekälla?  Sc:,h

Som du sa tidigare så måste TS svara på följande grejor:

Du måste nog fundera på vad du anser vara viktigt,

  • Hur viktigt är lÃ¥g installationskostnad? (Hur mycket kapital har du? 50000? 200000?)
  • Hur viktigt är lÃ¥g energiförbrukning? (ca 25000 kWh\Ã¥r i dagsläget)
  • Hur viktigt är lÃ¥ng livslängd med sÃ¥ lite krÃ¥ngel som möjlig?
  • Hur viktigt är komforten? (TÃ¥l du kallras eller ett trögt värmesystem?)
  • Hur viktigt är ljudnivÃ¥n inne\ute?

Och precis som du sa, "Alla 3 alternativen har sina för och nackdelar."


Här kommer lite beräknade besparingar på olika värmepumpsval:


Energiåtgång ca 20000 kWh\år värme\varmvatten.
(Oklart om FTX fungerar eller ej?)
166 m2 Skaraborg Medeltemp:7°C/-18°C DVUT
Effektbehov 6 kW
Innetemp: 22,5°C
Byggår 1980-1989
65°C framledningstemperatur vid DVUT
Hoppas det räcker med 65°C!!!!

Bergvärme
1. Thermia Diplomat Inverter
(Nyckelfärdigt) Inväntar offerter
Kostnad: 150000kr
65000kr borrning, ~65000kr pump, 20000kr foderrör\installation.   

Besparing 14640 kWh
Tillsats:0 kWh
Vp täcker ned till -20°C

Luft/vatten
2. Nibe VVM320 + NIBE F2120-12
Pris: 85000kr

Besparing: 14800 kWh (uppskattat värde)
Tillsats:0 kWh (uppskattat värde)
Vp täcker ned till -18°C (uppskattat värde)

Frånluftsvärmepump
3. Nibe F470
Pris: 53000kr
(Med modifieringar av ventilationskanaler på vinden).

Besparing 9350 kWh
Tillsatsenergi: 6150 kWh
Vp täcker till ca 8°C :(



Livscykelanalys: se bild nedan
(exkluderat kostnader för reparation\filterbyten)

BVP och LVVP är ej märkesspecifika utan motsvarar de bättre pumparna på marknaden.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2018, 15:51:38 »
Jag vet ej ännu den max-temp på radiatorkretsen som krävs när det är som kallast. Gissningsvis 70-80 grader kanske?

Det är ett hög-temp system jag har på radiatorerna nu. Bifogar bild på radiatorer.
Ska byta ut alla ventiler och termostater i samband med värmepumpsinstallation.

Det är väl en fördel med en värmepump med inverter teknik för just 1-rörssystem hög-temp?
Inverters klarar inte högre framledning i flera fall klarar de senaste modellerna några grader lägre framledning. Om du kopplar ett rejält vattenburet värme batteri till vent systemet kommer det hjälpa till med värmen och du kan klara dig med lägre framledning. Har du tex planer på att isolera nått extra på huset kommer även det bidra till lägre framledning. Om ventilerna fungerar är det ingen ide att byta ut dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2018, 21:00:14 »
Tack så jättemycket för väldigt bra synpunkter.

Just nu lutar det faktiskt åt bergvärme alternativet då kapitalet finns, och vi vill ha ett system som fungerar med lång livslängd.

Men har absolut inte slopat LVVP än. Dock blir det ganska så långa rör mellan ute/innedel. Uppskattningsvis 8-10 meter. Detta kanske är en nackdel?

F470 har jag strukit från listan då VP kommer stå ganska så nära vårt sovrum, och denna kommer säkert låta mer. Plus att rören kommer upp från golvet och då kommer troligen inte denna få plats. BVP och LVVP får ställas på golvställning för att komma upp en bit.

FTX och luft/luft låter inte som en bra kombo...

Just nu hade vi minus 4,5 ute och då var framl. tempen på 59 grader. Fortsätter notera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2018, 21:06:52 »
Om du ska kolla framledningen är det viktigt att alla termostater är fullt öppna så inte dom ligger och stryper.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2018, 22:08:58 »
Tack så jättemycket för väldigt bra synpunkter.

Just nu lutar det faktiskt åt bergvärme alternativet då kapitalet finns, och vi vill ha ett system som fungerar med lång livslängd.

Men har absolut inte slopat LVVP än. Dock blir det ganska så långa rör mellan ute/innedel. Uppskattningsvis 8-10 meter. Detta kanske är en nackdel?

F470 har jag strukit från listan då VP kommer stå ganska så nära vårt sovrum, och denna kommer säkert låta mer. Plus att rören kommer upp från golvet och då kommer troligen inte denna få plats. BVP och LVVP får ställas på golvställning för att komma upp en bit.

FTX och luft/luft låter inte som en bra kombo...

Just nu hade vi minus 4,5 ute och då var framl. tempen på 59 grader. Fortsätter notera.


Ã…fan, 59°C vid -4,5°C ute, dÃ¥ är mina kalkyler pÃ¥ 65°C helt off  :-X

LLVP och FTX är faktiskt en underskattad kombination, även om det ljud-\luftmassekomfortmässigt lämnar en del att önska..

Har du fått svar på vad offerten för bergvärmen går lös på? Vore kul att se hur min gissning på 150000kr står sig :)

Jag tycker att du ska ta dig en funderare om det är värt med bergvärme där du bor (rätt varmt i Tibro), kolla hur nära det är till berget osv (foderrör) och vad det är för bergarter och om det "flödar på bra" för grannar i närheten.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2018, 09:53:54 »
Jag väntar svar på offerten som ska komma i denna veckan. Återkopplar när den kommit.

Vad anser ni om 8-10 meter rör mellan inne/utedel vid LVVP?
« Senast ändrad: 21 februari 2018, 12:18:23 av mikron »

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2018, 12:20:38 »
Angående borrdjup så har jag undersökt vad grannar har fått borra. Och de ligger mellan 120-135 meter.

Så kan tänka mig att i mitt fall med inverter-teknik att det hamnar omkring 140-150 meters djup.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2018, 16:25:22 »
Angående borrdjup så har jag undersökt vad grannar har fått borra. Och de ligger mellan 120-135 meter.

Så kan tänka mig att i mitt fall med inverter-teknik att det hamnar omkring 140-150 meters djup.


Okej! Jag brukar räkna med 333kr/meter sen tillägg för foderrör.

132000 - 149000kr borde offerten hamna inom, baserat på ett Diplomat-pris jag hittade online.


Jag kollade två gånger i F2120-manualen men hittade ej hur slanglängden påverkar effektiviteten.
Baserat på andra fabrikat gör det dock några procents avkall på effektiviteten (3-4% möjligen).

F2120 är fortfarande bästa 'finansiella' valet även om bergvärme blir finansiellt intressant om det skulle krypa ned mot 100000-125000kr.  Komfortmässigt är bergvärme förstÃ¥s bäst, även om F2120 kan ge sommarkyla till elementen! :)   You pick!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2018, 16:31:11 »
Man kör inte sommarkyla i vanliga element det blir fläktkonvektorer i så fall och det krävs kondens skydd på rören. Om man är intresserad av kyla kan man välja bergvärme och frikyla dvs låta brine cirkulera i fläktkonvektor som kyler huset med endast strömförbrukning till cp dvs nästan gratis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!