Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av golvvärme + shunt  (läst 9956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Injustering av golvvärme + shunt
« skrivet: 14 augusti 2017, 20:20:05 »
Halloj,

Satt och bläddare i manualerna för glvvärmesystemet och tänkte göra grov "setup" inför vintern, dvs något att utgå ifrån.
Att justera in respektive slinga är ju inga konstigheter! Däremot att justera in returen på primärsidan är jag lite förbryllad över.

Shuntgruppen är en LK systems VS 2-2,5, på primärreturen skall man tydligen strypa in enligt följande:
Citera
Reglerventil
Returledning primärkrets
Beräknat primärflöde enligt programhandlingar
injusteras på shuntgruppens returventil, enligt
tabell nedan.
Varv Kv(m3
/h)
2 0,4
3 0,7
4 1,2
5 1,7
6 2,2
7 2,7
8 3,2
9 3,7
10 4,1
11 4,5
12 5,0 Kvs

Jag började kolla i dom projekterade flödena jag fått av LK (se bifogad bild)

Och använde mig av formeln, som är bifogad som bild och fick fram 87,5 L/h, vilket blir cirka 0,09 m3/h vilket dår är samma som Kv-värde som jag fattat det?
Men så lågt värde syns inte i tabellen, så jag antar att det rör sig om tre-kvarts var någonting ventilen skall öppnas. Men frågan är om man inte kan göra någon Bonn-variant och mäta Delta? Dvs att primärreturen skall uppgå till 35,3 grader, som det är angivet i beräkningen jag fått från LK?

Hur viktig är den här parametern med injustering av primärreturen? Jag har inte lyckats en enda tråd någonstans som tar upp detta, utan alla pratar bara om ventilerna för respektive slinga?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2017, 19:49:22 »
Nu när det har börjat svalna av lite ute och huset behöver värme så blir jag inte riktigt klok, golvet är inte _varmt_, det är snarare så att man inte får ilningar av att gå barfota.
Alla slingor är rätt injusterade enligt underlag från LK, shuntventilen/motorn styrs av värmekurva 2 på VP och den öppnar och stänger som den skall.
Men jag når ALDRIG upp till börvärdet som VP vill ha, utan jag ligger på uppmätt värde kring 20 °C, när BV är 24 °C. Dvs kurva och finjustering är högre än vad jag får fram till golvet.
Vid en värmekörning sÃ¥ känner jag pÃ¥ VBf att den är varm och VBr är mycket kallare, sÃ¥ visst gÃ¥r det in värme in i shunten. Framledninggivaren, GT4 är monterad efter CP/shunten och mäter det blandade vattnet. Fram och retur pÃ¥ slingorna kan jag inte känna skillnad pÃ¥ med händerna,  :dt: pÃ¥ primär T/R till shunten har jag inte mätt, sÃ¥ inga siffror annat än att VBf är varm och VBr är kall

VF-ventilen är helt öppen, dvs vattnet kan återcirkulera i shunten.

Temperaturbegränsaren är också helt öppen, dvs max.

Primärmatningen är CU28 och cirka 12 meter lång till 200L tanken. Det har utgått några radiatorer iom installationen av golvvärmen, så jag vet inte riktigt om problemet skulle vara att all flöde försvinner mot radiatorerna? VBf till shunten blir ju ändå okej varmt men det återspeglar sig inte på slingorna.

Jag har strypt in shunten med returventilen precis enligt ovan formel, eftersom jag hade KV 0,1 så öppnade jag returventilen 1/4 varv. Kanske inte är tillräckligt, utan att jag behöver mycket mer flöde från primärsidan?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2017, 20:14:33 »
Hmm, eftersom Halverat antal varv inte gav halverat KV, så gjorde jag en liten Excel graf där jag matade in siffrorna från tabellen och kunde konstatera att det är hyffsat linjärt och kunde då mha. ekvationen ta reda på vad 0,1 ger i varv och skall man tro beräkningen så är det 1,5 varv, så jag ligger då 1,25 varv ifrån :o
Men frågan är om jag verkligen har räknat rätt? Känns som stort hopp att KV 0,1 är 1,5 varv, medan KV 0,4 är 2 varv.

Vad tror expertpanelen? Skruva ur returventilen 1,25 varv, så blir det rätt?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2017, 13:04:17 »
Blir det inte

1950
------- = 358l /h dvs 0,358 m3 /h
5,45

0,358 m3 / h är väl nästan 2 varv?

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2017, 13:19:18 »
Fast du har räknar 40-33,5?
Jag har gått på 55-33,5 eftersom jag shuntar ner då jag har radiatorer som kräver högre temp. Formeln baserar väl sig på Primär tillopp och Primär retur?
Precis som dom har gjort i exempelformeln.

Kanske är jag som är ute och cyklar!?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2017, 13:53:39 »
Fast jag tror faktiskt du kan ha rätt, kollade igenom projekterade flöden och hittade detta i sammanställningen. Något som jag förutsatte inte hade något med tilloppet att göra, men det stämmer överrens med dina beräkningar.

Det jag fortfarande blir kluven pÃ¥, det är att man räknar med 40 °C och det är ju inte primärtilloppet till shuntgruppen, utan snarare tilloppet till värmekretsfördelaren efter shunten. Min framledning till primärtilloppet kan ju vara 55  °C vid DUT.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2017, 16:40:21 »
Fast jag lutar ändå mot att 386L/h är flöder på sekundärkretsen.
Enligt denna dimensioneringsguide så är vid 55 °C, flödet 0,03L/s = 0,108m3/h = Kv 0,1
Körde man den med 40 framledning på primärkretsen så vart det Kv 0,4
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2017, 22:33:32 »
Om vi börjar från början. Skall försöka ta det utan att grotta ner mig för mycket.
Ett Kvs värde, är den förmåga en ventil har att släppa igen vatten, fullt öppen vid 1bar = 100 kpa = 10mvp.
Ett kv värde är alltså ett beräknat värde där ventilen skall släppa igen det flöde du vill ha. Men i det här fallet fortfarande vid 1bar. Det är ju ganska logiskt eftersom tabellen omöjligt kan veta vilken pump du har, eller vilket rör tryckfall fram till schunten. Så med andra ord behöver du veta vilket tillgängligt tryck du har vid ventilen, och hur mycket av det som ventilen behöver strypa bort. Skulle kunna gissa att du kanske har 30-40 kpa vid schunten.
Flödet du anger är precis som du säger, det sekundära flödet. Behovet av primärflödet är beroende på vilken framledningstemperatur du har vid DUT. Då kan du räkna ut vilket flöde du behöver.
Sekundärsidan är ju enklare för leverantören att bifoga injusteringsvärden på, eftersom dom vet vilken pump som sitter i schunten, och vilket tryckfall den och slingorna har.
Jag skulle rekommendera att åtminstone dubbla öppningsvarven på primären, i förhållande till tabellen. Det finns en formel att räkna om värdet, men det är ju ganska ointressant eftersom trycket fortfarande är okänt.
Det börjar komma mer Ã¥ mer tryckoberoende ventiler pÃ¥ marknaden nu. SÃ¥ snart är nog Kv värdesberäkningar ett minne blott. 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2017, 22:55:47 »
Tack Perak!
Mitt ursprungliga problem är att jag har såpass litet primärflödesbehov att det inte ens finns med i tabellen. :)
Jag prövade att skruva ut returventilen 2 varv, motsvarande KV 0,4 enligt tabellen och då rusade temperaturerna på framledningen upp vid värmekörning, det visar ju iaf att jag har okej drivtryck från tanken antar jag?

Men med KV 0,4 är jag orolig att jag snor för mycket av flödet i systemet, då huset i huvudsak värms upp av radiatorer, detta är 40m² av 177m² som går på shunten.

Bäste kanske är att invänta vintern och DUT, och justera returventilen så att jag får 40 °C i framledning. !?

Sen funderar jag på om det ens är en idé att jag har motorventilen som styrs av kurva 2, framledningen som sådan är ju redan utetempkompenserad tänker jag? Kanske räcker med hansmanöverdonet.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2017, 23:48:07 »
Kv 0,4 är inte 400 liter i timmen som tabellen anger. Det är 400 l/h vid 100 kpa. Utan att veta ditt tillgängliga tryck skulle jag gissa att det är någonstans runt 150 liter i timmen eller 0,04 l/s. Det är ingen fara för att du skulle sno från övriga huset.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2017, 09:28:25 »
Okej, jag prövar och ser hur det ter sig. :)
Tips på tryckoberoende ventiler som inte är av typ STAD som kräver instrument för injustering? Kollat lite på LK Optiflow, men dom är ganska högt graderade tror jag.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2017, 10:33:08 »
Jag skulle tvångsköra värmepumpen så jag fick ca 50 grader fram till radiatorerna och sedan justera in returen på golvvärmen så vbf/vbr på golvvärmen ligger ungefär där den ska i förhållande till framledningen till radiatorerna.
Kolla även så att deltaT över systemet i stort ligger OK, gärna lite större deltaT än över värmepumpen så du får en fungerande arbetstank (om det är det du har)
Då borde du ligga rätt nära och kan sedan finjustera när det blir kallare ute.

Fyll gärna i din signatur så vi kan se vilka prylar du har, mycket enklare att svara på frågor då.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2017, 10:39:51 »
.....................sedan justera in returen på golvvärmen så vbf/vbr på golvvärmen ligger ungefär där den ska i förhållande till framledningen till radiatorerna.
Ungefär, är det 40/35,3 som är projekterat då eller?

Kolla även så att deltaT över systemet i stort ligger OK, gärna lite större deltaT än över värmepumpen så du får en fungerande arbetstank (om det är det du har)
Precis, en 200L AT 4 rörskopplad. är det deltat på sekundärsidan av tanken som skall vara mindre, eller är det vid radiatorernas till/retur?
För på sekundärsidan lär jag få större delta pga golvvärmen som ger ganska låg returtemp?
Då borde du ligga rätt nära och kan sedan finjustera när det blir kallare ute. [/quote]

Fyll gärna i din signatur så vi kan se vilka prylar du har, mycket enklare att svara på frågor då.

Vill do! Man hänger ju här rätt frekvent ändå :D
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av golvvärme + shunt
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2017, 11:12:00 »
Tempen beror ju lite på, är det 55 grader projekterat fram till radiatorerna vid DUT så skall du ha 40/35.3 på golvvärmen när du har 55 grader på framledningen.
Lite beroende på hur värmepumpen är dimensionerad kanske du inte ens kommer upp i 55 grader på frameldningen.
Tänk också på att deltaT stiger över både radiatorer och golvvärme ju varmare vatten du kör ut, så om du gör justeringen vid 50 grader fram på värmepumpen så skall VBF och deltaT på golvvärmen ligga lite lägre än projekterat.
Ca 37/33 på golvvärmen.
Först när värmepumpen kör ut den temp som systemet är dimensionerat för så stämmer siffrorna för fram/retur och deltaT.
Det är först då som all värme avspeglas som den ska i huset.

Om du har högre flöde i externa kretsen än mellan värmepump och arbetstank så kommer ju värmen att gå direkt ut i värmesystemet, och arbetstanken får en mindre "ackumulerande" effekt, visst, den kanske värms lite av returflödet men mindre än om du har ett delflöde från värmepumpen som går nedåt i tanken.

OM man har ett delflöde som går nedåt så får man färre start och stopp under perioder när energibehovet inte är så stort.
Under perioder när värmepumpen går kontinuerligt så får man en liten nackdel med arbetstanken om man har ett nedåtgående flöde, då kortsluter så småningom tanken så att man får varmare retur till värmepumpen än vad returtempen från värmesystemet TILL arbetstanken är.
Vill man vara petig så skulle man under dessa perioder kunna strypa flödet mellan värmepump och arbetstank en aning för att få kallare retur in i värmepumpen, men eventuella vinster är så små att jag aldrig skulle bry mig.

Injusteringen av värmesystemet är VIKTIG, har du får hög kurva och strypande termostater på radiatorer och golvvärme så kan du få så stort flöde nedåt i tanken att du snabbt för kortslutning och sämre COP som följd.
Jag rekommenderar därför i princip att man kör termostatlöst större delen av första vintern så man kan justera in alla grundflöden för korrekt temp i alla rum oavsett utetemp även utan termostater aktiva.
Enda nackdelen med det är att man kan få lite varmt inne om det är mycke "främman" eller om solen värmer huset mycket på våren.
« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 11:17:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!