Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket fÃ¥r en utedel luta ?  (läst 9127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Hur mycket får en utedel luta ?
« skrivet: 10 mars 2007, 16:40:44 »
Finns det några riktlinjer - rekommendationer på vad som är max tillåtna lutningsvinkel på en utedel. Tänkte låta en utedel luta bakåt så att kondensvattnet rinner ut lättare och att ljudet från utedelan kan riktas snett uppåt men är osäker på var gränsen är. Finns inget angivet i bruksanvisningen och hittade inget på detta forum heller, någon som vet vad en utedel klarar av ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2007, 16:49:22 »
Nej Art Deco, det finns inga rekommendationer på max tillåtna lutningsvinkel för utedelar, och anledningen är att de inte är avsedda att monteras med någon lutning alls vare sig åt det ena eller andra hållet.
Så min rekommendation till dig är att du monterar utedelen vågrätt efter passet i båda riktningarna, det tror jag att bl.a kompressorn mår allra bäst utav, dessutom ser det snyggast och proffsigast ut rent estetiskt.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2007, 17:12:18 »
Nej Art Deco, det finns inga rekommendationer på max tillåtna lutningsvinkel för utedelar, och anledningen är att de inte är avsedda att monteras med någon lutning alls vare sig åt det ena eller andra hållet.
Så min rekommendation till dig är att du monterar utedelen vågrätt efter passet i båda riktningarna, det tror jag att bl.a kompressorn mår allra bäst utav, dessutom ser det snyggast och proffsigast ut rent estetiskt.

 Nog ska den luta lite bakÃ¥t & lite lutning frÃ¥n kompressor sidan
 Ta  den lilla lutningen ser man inte med ögat
 Och kolla efter nÃ¥gra mÃ¥nader med
 gummikuddarna trycks i hop mer pÃ¥ kompressor sidan = tyngre där
 Tex min pump i garaget började lÃ¥ta som en stenkross
 kompressor rummet var full av is
 Kollade pumpen med  fick justera nästan 5 mm
 pÃ¥ kompressor sidan
 Den hade sjunkit 5 mm pÃ¥ drygt ett Ã¥r
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2007, 18:11:34 »
Jag hade tänkt mig samma lutning som för avlopp, c:a 1,5-2cm per m, sÃ¥ det är knappast synligt och lutningen skall alltsÃ¥ var inÃ¥t mot husvägg, Att köra helt rakt innebär att man lÃ¥ter ganska stora mängder vatten samlas innan dräneringshÃ¥len kan nÃ¥s och en kyld plÃ¥t medverkar till att vattendropp dÃ¥ fÃ¥r chansen att bygga upp en pyramid av is inuti, med lutning försvÃ¥rar man för detta fenomen. TrÃ¥get är sÃ¥ utformat i min pump att det finns olika förhöjningar där dräneringshÃ¥len är längst bak, sÃ¥ dÃ¥ anser jag att en liten lutning bör göras, värmekabeln värmer  ju inte upp hela bottentrÃ¥get utan bara runt 2-3 cm radie runt  värmekabeln vid minusgrader, sen kyler ju fläkten ner hela plÃ¥thuset rejält. När och vid vilken lutning börjar en kompressor mÃ¥ dÃ¥ligt egentligen ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2007, 20:42:08 »
Jag hade tänkt mig samma lutning som för avlopp, c:a 1,5-2cm per m, sÃ¥ det är knappast synligt och lutningen skall alltsÃ¥ var inÃ¥t mot husvägg, Att köra helt rakt innebär att man lÃ¥ter ganska stora mängder vatten samlas innan dräneringshÃ¥len kan nÃ¥s och en kyld plÃ¥t medverkar till att vattendropp dÃ¥ fÃ¥r chansen att bygga upp en pyramid av is inuti, med lutning försvÃ¥rar man för detta fenomen. TrÃ¥get är sÃ¥ utformat i min pump att det finns olika förhöjningar där dräneringshÃ¥len är längst bak, sÃ¥ dÃ¥ anser jag att en liten lutning bör göras, värmekabeln värmer  ju inte upp hela bottentrÃ¥get utan bara runt 2-3 cm radie runt  värmekabeln vid minusgrader, sen kyler ju fläkten ner hela plÃ¥thuset rejält. När och vid vilken lutning börjar en kompressor mÃ¥ dÃ¥ligt egentligen ?

 Du tänker nog ratt med lutningen för avrinningen
 och max lutning för kompressorn det är nog mycket  det
 Kompressorerna i bil & maskin AC = liggande kolvkompressor
 den funkar i alla lägen tom upp & ner
 vilken maskin är det du tänker montera ?
 Har sett AC maskiner  i Spanien som nästan har trillat ner
 pga dÃ¥lig montering och de har gÃ¥tt
 & de fungerade nog efter som de ej var av stängda ?
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2007, 22:33:23 »
Vissa märken bla mitsubishi  heavy industries föresprÃ¥kar en liten lutning i sin mont beskrivning.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2007, 10:34:07 »
till kjell62: har en Chunlan.
Vad jag inte förstår är hur isen kunde samlas under din kompressor, den är väl åtskild i utedelen med en plåt, så jag undrar om isen rann in under från förångarbatteriet eller om det var kompressorn själv som alstrade isen ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2007, 10:46:57 »
I anvisningarna för EcoAir från Ctc står följande: Värmepumpen ska placeras vågrätt med hjälp av vattenpass.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2007, 10:58:45 »
till kjell62: har en Chunlan.
Vad jag inte förstår är hur isen kunde samlas under din kompressor, den är väl åtskild i utedelen med en plåt, så jag undrar om isen rann in under från förångarbatteriet eller om det var kompressorn själv som alstrade isen ?

 Det är ingen tät vägg mellan kompressor & batteriet
 Vatten kan rinna under väggen & sedan frysa
 mvh Kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2007, 11:58:51 »
Det är ofta det som är problemet med att utedelarna börjar leva om efter ett tag. Utedelen skall stå efter passet och jag
rekommenderar att man enbart använder 'hängande' konsoller som man kan justera eftersom när gummidämparna på
kompressor sidan ger efter.

När kunden hör av sig efter ett tag och säger att maskinen helt plötsligt låter illa, framför allt efter stora temp. svängningar
så är det i 9 av 10 fall så att kondensvatten har frusit i kompressorrummet eftersom utedelen lutar mot höger. Lösningen är
en hink varmt vatten och sen justera underdelen på konsolen.

BjörnK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2007, 12:49:50 »
Bra besked frÃ¥n Erp och BjörnK!  Självklart skall utedelen stÃ¥ monterad vÃ¥grätt efter passet i bÃ¥da riktningar, nÃ¥got annat är ju rent struntprat. När det gäller vätskeavrinning frÃ¥n trÃ¥gplÃ¥t sÃ¥ skall utformningen av denna vad gäller ev lutningar och placering av avrinningshÃ¥l mm vara rätt utformade pÃ¥ (eller i) trÃ¥gplÃ¥ten för att fungera pÃ¥ ett riktigt sätt just när utedelen är placerad helt vÃ¥grätt enligt passet, annars är det nÃ¥got konstruktionsfel eller sekunda med trÃ¥gplÃ¥ten. Hur skulle det annars bli om folk i allmännhet och installatörer i synnerhet skulle börja exprimentera med detta genom att hänga utedelarna pÃ¥ svaj.
« Senast ändrad: 11 mars 2007, 12:51:25 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2007, 13:20:51 »
Mycket intressant !

Det finns alltsÃ¥ ett slags konstruktionsfel i utedelarna beroende pÃ¥ kvaliten pÃ¥ de gummikuddar som konsollen sitter pÃ¥. Sen sÃ¥g jag ocksÃ¥ att ERP hade en L/V (Eco-air) som är lite annorlunda i uppbyggnad än L/L mekaniskt (benstativ) än L/L som använder konsoller med gummikuddar. Helt klart ska man nog se till att värmekabeln även läggs in under kompressorn, sen rÃ¥der det här delad mening om ev lutning frÃ¥n 2 proffs och om även en tillverkare  rekommenderar en viss lutning tror jag att en s.k avloppslutning (1,5-2cm per m) pÃ¥ en utedel samt värmeslinga under kompressorn borde vara bästa strategi mot isbildning, enda faran här borde dÃ¥ vara att den snö som lägger sig ovanför dÃ¥ kan glida ner mellan utedel och vägg och dÃ¥ sugas in genom förÃ¥ngarbatteriet, vilket man dÃ¥ fÃ¥r Ã¥tgärda med ett litet skyddstak ovanför utedelen. Men om nu gummit i konsollen mattas ut borde samma gälla för de bussningar som själva kompressorn sitter pÃ¥, dÃ¥ kan man undra om det vore bättre att köpa rejäla bussningar frÃ¥n Biltema innan man skruvar upp utedelen, inte vill man gÃ¥ ut mit i svinvintern och justera en konsoll för att det är dÃ¥lig kvalite pÃ¥ gummit.

Edit: Sen tror jag också att många tillverkare inte tänker i termen isbildning, då bottenplåtens dräneringshål på t.ex min modell sitter bakom upphöjningar i plåten, då har man bara tänkt kondensvatten, när isen kommer byggs då vattnet på i höjd som försämrar avrinning, de s.k Nordenpassade pumparna är ju bara en värmeslinga i plåten och inget mer.
« Senast ändrad: 11 mars 2007, 13:26:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2007, 14:39:50 »
När det gäller gummikuddarna så kan de ju förändra sig efter en tid beroende på kvalitet och belastning, och där hade ju BjörnK ett som jag tycker riktigt och sannolikt svar:
"När kunden hör av sig efter ett tag och säger att maskinen helt plötsligt lÃ¥ter illa, framför allt efter stora temp - svängningar sÃ¥ är det i 9 av 10 fall sÃ¥ att kondensvatten har frusit i kompressorrummet eftersom utedelen lutar mot höger. Lösningen är en hink varmt vatten och sen justera underdelen pÃ¥ konsolen".  (Naturligtvis sÃ¥ att den kommer vÃ¥grätt)
När det gäller tak över utedelen så är det en jättebra ide eftersom det skyddar utomhusdelen och sänker kostnaderna vid avfrostning, då regn som rinner över utomhusdelen snabbt fryser vid utetemperaturer på 0-5 grader, man skall däremot absolut inte bygga in på sidorna och framför pumpen.
F.ö så är utedelen på Lv-pumpar alltid avsedda att sitta vågrätt efter pass Art Deco, men hur du nu vill och kommer att sätta din utedel är ju naturligtvis helt upp till Dig.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2007, 17:38:17 »
Man bör dessutom sätta hårdare kuddar på kompressor sidan.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Hur mycket får en utedel luta ?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2007, 20:33:05 »
Nu är ju inte L/L pumpar gjorda för svenska klimat som ctc är med ett öppet hål under hela
förångarbateriet, hade de varit så sä är de klart att den skall stå helt vågrätt annars ska den luta
lite bakåt och lite bort från kompressorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!