Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konings verktyg  (läst 18599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Konings verktyg
« skrivet: 12 januari 2007, 21:42:54 »
koningsverktyg ....art nr 19-837
vacummätare/bränslemätare ....art nr 15-1360

Är biltemas komingsverktyg kasst,jag behöver inte ha ett proffs verktyg utan ett som bara  funkar,sen om det hÃ¥ller till 7-8 pumpar spelar mindre roll
eller har ni nått bra tipps ...
max kostnad får va ca 1000kr för en vettig sats

+ går det att använda deras vacum klocka för att kolla undertryck...tex för att se om manometer klockan stämmer hyffsat...

Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konings verktyg
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2007, 19:17:06 »
vad jag har läst här på forumet så skall det funka bra :,v(

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Konings verktyg
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 20:04:43 »
jag blev mobbad på firman under en ettårsperiod för min konings-sats:biltema.
funkade kanon! tyvärr finns det inte konor för vidgning av rör(löd-skarvning) men som koningsverktyg har det inga brister,
ps: ligger fortfarande kvar nån stans långt inne i bilen, men berätta det inte för någon !!
 :-X :-X :-X
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konings verktyg
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2007, 20:34:46 »
jag blev mobbad på firman under en ettårsperiod för min konings-sats:biltema.
funkade kanon! tyvärr finns det inte konor för vidgning av rör(löd-skarvning) men som koningsverktyg har det inga brister,
ps: ligger fortfarande kvar nån stans långt inne i bilen, men berätta det inte för någon !!
 :-X :-X :-X
mvh.ACE



hej
låter super dom va ju inte svettigt dyra...
btw använder ni inte en mufftång ?
jag har farsans gammla funkar faktiskt fint...se bild


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konings verktyg
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2007, 23:49:42 »
hej
tror du det här är ett vettigt verktyg ? 

http://www.spiralservice.se/Shop/Results3.asp?Modell=B13010


det va ju ändå inte speciellt tokdyrt

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Konings verktyg
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 22:36:41 »
JodÃ¥ ridgid  gör bra grejjer......sen är  ju bara  frÃ¥gan  hur  mÃ¥nga  pumpar  du tänkt installera
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Konings verktyg
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 23:17:48 »
Jag har exakt ett sånt Ridgid verktyg som jag gav ca 900:- för på Ahlsell men det är en historia för sig!
Jag har nog konat 100st 1/2" konor med det för att lära mig uppstick och sånt och kan säga att det blir 100% perfekta konor om man är noga med förarbetet.
Känns även som att det är stor skillnad pÃ¥ rör och rör. SÃ¥g inte vad det kostade pÃ¥ sidan du hittat men det fungerar iaf perfekt!                                Joakar

Ps tror man kan köpa till grejor för dubbelkoning a´la bromsrör Ds
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Konings verktyg
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 22:03:36 »
Har erfarenhet av ridgid i form av en metallgerkap, de är den bästa investering jag gjort hittils förutom värme pumpen  ;)  vad gällande kona bromsrör sÃ¥ funkar biltemas dubbelkoningsverktyt alldeles ypperligt ocksÃ¥
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konings verktyg
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 23:52:48 »
hej
jag tror på att köpa bra grejer det har man igen i längden ,visst biltemas funkar säkert för 300 pix ...men rigids kostade ca 600 å det är ju inte otroligt mycke pengar ändå ...
verktyget håller säkert i 30 år i stället....
använder farsans rigid rörkap,helt otroligt fin att jobba med ...såg att den kostade ca 150
kr å det är den värd

har ochså en billig från jula å visst funkar den oftast men i bland gängar den röret...inte skoj

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Konings verktyg
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2007, 09:29:27 »
hej
jag tror på att köpa bra grejer det har man igen i längden ,visst biltemas funkar säkert för 300 pix ...men rigids kostade ca 600 å det är ju inte otroligt mycke pengar ändå ...
verktyget håller säkert i 30 år i stället....
använder farsans rigid rörkap,helt otroligt fin att jobba med ...såg att den kostade ca 150
kr å det är den värd

har ochså en billig från jula å visst funkar den oftast men i bland gängar den röret...inte skoj




Säger han som har en Chunlan och en Peugeot...... *roflmao*


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Konings verktyg
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2007, 10:05:11 »
hej
jag tror på att köpa bra grejer det har man igen i längden ,visst biltemas funkar säkert för 300 pix ...men rigids kostade ca 600 å det är ju inte otroligt mycke pengar ändå ...
verktyget håller säkert i 30 år i stället....
använder farsans rigid rörkap,helt otroligt fin att jobba med ...såg att den kostade ca 150
kr å det är den värd

har ochså en billig från jula å visst funkar den oftast men i bland gängar den röret...inte skoj


inte dÃ¥ grekap?   tror min gick pÃ¥ närmare 9000kr men det har den varit värd.

Jo jag brukar i regel bara köpa "dyra" verktyg av märke det tjänar man defenitivt på i längden. nog funkar dem billigare många gånger men det funkar så mycket bättre med baco än bruksbo. Håller maninte på så mycket utan läjer för det mesta så funkar de med billigt men inte om man håller på mycket.

Vet inte hur många gånger jag svurit åt billiga verktyg knUp
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konings verktyg
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2007, 15:22:42 »
Hej ..
peggan har jag för ferrarri bygger inte familje bussar...

chunlan pumpen är ju kinesernas MB eller BMW :D
dvs den ligger i det övre kvalitets segmentet  i kina ....

nää verktyg är det lite annars med,ska man leva på att jobba med dom så måste dom va bra
det funka inte med nå billig skrot...dels går det sämmre att jobba + att verktygen e slut på 2 månader

Utloggad Värme Pumps svaret

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Konings verktyg
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2007, 22:36:10 »
Anlita en kylmontör istället för att köpa koningsverktyg på biltema det är till för mm rör och köldmedie rör är tum.. så glöm alla tokiga råd. MvH Värme pumps Svaret

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konings verktyg
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2007, 23:09:09 »
ska jag köpa konverktyg blir det rigids sats ...billiga å bra
köper man det en gång så lär det hålla resten av livet å då verkar 600kr inte så stor investering ...jämför det mot tex en skruvdragare på jula

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konings verktyg
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2007, 23:20:02 »
Anlita en kylmontör istället för att köpa koningsverktyg på biltema det är till för mm rör och köldmedie rör är tum.. så glöm alla tokiga råd. MvH Värme pumps Svaret

Synd att du inte berättat detta tidigare ^-^

Har använt biltema verktyg till flera tumrör, vilken tur att jag inte talade om för rören att det egentligen inte skall gå ;D

mvh kgust

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!