Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?  (läst 24370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #30 skrivet: 15 september 2013, 10:15:39 »
Förklaringen kan även vara att jord och nolla ligger ihop i "utkanten" av anläggningen. Är belastningen dÃ¥ lÃ¥g gÃ¥r strömmen inte till jord genom det felstället utan genom den nolla som "apparaten" är ansluten till. Det pga att strömmen alltid tar den "lättaste" vägen och det är betydligt "lättare" att "flyta" genom en kort ledning än en som kanske är 30 + 30 meter. Ökar däremot belastningen kommer sÃ¥ smÃ¥ningom en sÃ¥ stor ström att flyta genom "felstället" att JFB känner av det och löser ut. Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt just det, det kan fungera under dagar och veckor men när lasterna ökar reagerar JFB. Det skulle gÃ¥ att skriva en hel liten bok om hur och varför, men det fÃ¥r bli ett annat projekt  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #31 skrivet: 15 september 2013, 10:21:06 »
Hej!
På värmepumpen måste man mäta motståndet mellan fas och jord efter driftkontaktorn.
Mäta mellan inkommande fas och jord kommer inte funka om kontaktorerna inte ligger till (och det gör de inte om arbetsbrytaren är ifrån).

Där mätte jag först motståndet, kommer inte ihåg nu men det var en jäkla massa ohm. Vad jag förstår så var det bra? Om jag har ett litet motstånd där mellan fas och jord så tyder det då på att det finns någon liten förbindelse mellan fas och jord och därför löser jfb?

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #32 skrivet: 15 september 2013, 10:24:01 »
Okej, du tror inte felet ligger i Värmepumpen utan att det bara är den som får bägaren att rinna över? Typ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #33 skrivet: 15 september 2013, 10:42:15 »
Jag tror att felet ligger i VP MEN det kan även vara nått annat.
Mellan jord och alla andra elektriskt ledande trådar ska motståndet i princip vara näst intill oändligt. Är det inte det så har du ett jordfel och då löser JFB. Men för att vara säker på att det verkligen är i VP som ev fel är måste man bryta strömmen på säkerhetsbrytaren/pumpens huvudbrytare SAMT koppla ur inkommande nolla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #34 skrivet: 15 september 2013, 13:32:25 »
Förklaringen kan vara att jord och nolla inte är ihopkopplat i elcentralen.
Vad jag förstår så kan det vara så i nyare installationer?
I så fall kan ström läcka in i nollan från anläggningar runtomkring.
Jord och nolla är alltid separerade i en installation som har jordfelsbrytare (TN-S system)
TN-S där S står för "separerad" noll-ledare
TN-C där C står för Combined eller kombinerad nolla/jord "PEN-ledare"

Jag tänker inte lägga mig i mer då "Svenske Kocken" har en mycket överlägsen ton och alltid tycker att han vet bäst. (Trots att han inte gör det)

Tack för mig
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #35 skrivet: 15 september 2013, 14:08:27 »
Mitt tonläge brukar vara en produkt av "opponenternas tonläge". Och vem som har fel eller rätt tycker jag att andra får avgöra, jag tar mig bara friheten att efter bästa förmåga rätta till ev "felaktigheter" som skrivs.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #36 skrivet: 15 september 2013, 15:06:51 »
Jag kan inte låta bli att lägga mig i!
Svenska Kocken
En jordfelsbrytare löser ur direkt och går inte ens att få till om jord och nolla ligger ihop någonstans i installationen.
Det krävs ingen last alls för att den skall lösa ur.
Vid flera tillfällen där jag installerat jordfelsbrytare så går det inte att lägga till den innan man hittat vart nolla och jord ligger ihop.
Även om du så har en kabel som är ansluten i centralen men inte inkopplad i andra änden och säkringen frånslagen så löser JFB direkt om du skulle klippa av kabeln.

Inte nödvändigtvis.

En granne fick installerat JFB i sitt hus och det fungerade bra tills han började använda motorvärmaruttaget han hade i carporten. Det var ett gammalt dubbelt uttag i lättmetallkapsling.

Jag kollade hur det var kopplat, och det visade sig att jord och nolla var hopkopplade i uttaget och när jag separerade dem fungerade det OK. JFB:n löste alltsÃ¥ inte ut förrän det blev last i uttaget.

Hemma hos mig löste en av JFB:erna ut direkt jag satte i trefasproppen till en stor Esab MIG-svets jag hade lånat, utan att svetsen var påslagen. Det visade sig att jord och nolla var hopkopplade i svetsen, antagligen för att den som kopplat inte visste var han skulle göra av nollan. Svetsen var en trefassvets utan nolla. Efter att ha kopplat bort nollan i svetsen och proppen fungerade även den utan problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #37 skrivet: 15 september 2013, 15:13:34 »
Där mätte jag först motståndet, kommer inte ihåg nu men det var en jäkla massa ohm. Vad jag förstår så var det bra? Om jag har ett litet motstånd där mellan fas och jord så tyder det då på att det finns någon liten förbindelse mellan fas och jord och därför löser jfb?

Nu vart jag tvungen att kontrollmäta på min VP för att vara 100.
Min mätare visar oändligt motstånd på alla mätområden när jag kollar mellan fas och jord på kompressorn.
Så får du ett värde där på din mätare så gissar jag att det är där problemet är, kompressorn.
Ta hem en elektriker som får kolla upp var felet sitter, har du tur så slipper du byta kompressor...
« Senast ändrad: 15 september 2013, 15:19:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #38 skrivet: 15 september 2013, 15:16:03 »
Jord och nolla är alltid separerade i en installation som har jordfelsbrytare (TN-S system)
TN-S där S står för "separerad" noll-ledare
TN-C där C står för Combined eller kombinerad nolla/jord "PEN-ledare"

Jag tänker inte lägga mig i mer då "Svenske Kocken" har en mycket överlägsen ton och alltid tycker att han vet bäst. (Trots att han inte gör det)

Tack för mig

OK, då är det nog ett rimligt antagande att grannen kan skicka in lite ström i nollan, om nollan inte är jordad, vilket kan leda till att JFB löser utan att det finns nån last på någon av faserna.

« Senast ändrad: 15 september 2013, 15:18:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #39 skrivet: 15 september 2013, 18:35:55 »
Mitt tonläge brukar vara en produkt av "opponenternas tonläge". Och vem som har fel eller rätt tycker jag att andra får avgöra, jag tar mig bara friheten att efter bästa förmåga rätta till ev "felaktigheter" som skrivs.

Bara det att du ser mig som en "opponent" och inte någon som vill hjälpa till "efter bästa förmåga" som du själv skrev tidigare, säger en hel del.

Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #40 skrivet: 15 september 2013, 19:06:09 »
OK, då är det nog ett rimligt antagande att grannen kan skicka in lite ström i nollan, om nollan inte är jordad, vilket kan leda till att JFB löser utan att det finns nån last på någon av faserna.
Jag vet inte vad du menar med att ström skulle komma in i nollledaren från grannen?
Det finns ingen möjlighet för det.
Det skulle innebära att nollledaren i ditt hus har mindre motstånd till jord än den anslutna jordledaren i matande elnät.
Det är nog den enda möjligheten att det skulle kunna ske. (Kanske skulle kunna hända men jag har aldrig hört talas om det.)

Om allt är normalt så är det tänkt att fungera så här:
Strömmen går ut i fasledaren, runt i kretsen och kommer tillbaks i nollledaren. (JFB mäter hur mycket som går ut och vad som kommer tillbaks)
Sedan går den tillbaks via matarkabel och fördelningar i elnätet till transformatorns nollpunkt som är förbunden till jord, via ett stort jordtag.
(oftast ett jordspett eller en stor nergrävd kopparplåt)
Nästan alla matarkablar från din elleverantör är av den äldre TN-C typ, bara 3 faser och en penledare. (Ingen nolla)
Nollan tas ut först i din central.
Idag om du skulle få en ny matarkabel nedgrävd till huset är det standard men en kabel av typ EKKJ eller FKKJ 4x10/10 mm2, (Nollan med alltså)
Men det är först på senare år man har börjat med det.

En annan liten detalj om JFB som många inte är medvetna om (Många tror att den skyddar mot allt)
Är att den inte skulle lösa ur om du skulle ta 2 spikar och peta in dem i vägguttaget.
Du själv har ett högt motstånd i kroppen och jordfelsbrytaren skulle tro att du är en last som vilken som helst.
Ström går då ut i fas-ledaren, genom din kropp och tillbaks i noll-ledaren. (JFB löser inte)

Jag försöker bara dela med mig lite information till de som vill ha den, jag behöver inga kommentaren från någon "Opponent"
Detta är bara grundläggande information men för de utan kunskap om el kan det kanske vara nyttigt att ta del av den.

Man kan ju alltid hoppas att någon finner det nyttigt.


« Senast ändrad: 15 september 2013, 19:53:47 av Barton3000 »
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #41 skrivet: 15 september 2013, 20:08:10 »
Jag kanske får förklara att jag med opponent menar en person som har en från mitt perspektiv avvikande syn på saker och ting.
Och har denne fel i sak tar jag mig friheten att påpeka att så är fallet. Att sedan det mesta av vad denne skriver är helt korrekt gör inte att jag avstår att påpeka rena felaktigheter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #42 skrivet: 16 september 2013, 10:23:45 »
Jag vet inte vad du menar med att ström skulle komma in i nollledaren från grannen?
Det finns ingen möjlighet för det.
Det skulle innebära att nollledaren i ditt hus har mindre motstånd till jord än den anslutna jordledaren i matande elnät.

Precis, har man kortslutning i huset mellan nolla och jord så kan ström komma in via nollan som i sin tur kan lösa ut en JFB.
Nära till grannen, långt till transformatorn...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #43 skrivet: 16 september 2013, 16:30:01 »
Barton3000, du har fel i frågan om JFB. En JFB behöver inte alls bryta för att jord och nolla ligger ihop det är först när det flyter ström mellan nolla och jord som överstiger JFBs utlösningström. Det KAN ske som du säger så fort nolla och jod ligger ihop MEN det kan även gå dagar, ja veckor, utan att JFB löser. Det är helt beroende på hur belastningen ser ut och vart i anläggningen felet sitter. Om däremot en fas får kontakt med jord (med ett så stort motstånd att säkringen inte löser ut) löser JFB omedelbart ut om strömmen övergår 30 mA (vanligast kan även vara 10 mA och 300 mA)
Jag hävdar å det bestämdaste att en jordfelsbrytare löser direkt om jord och nolla ligger ihop någonstans efter JFB
Hus ska den annars kunna mäta skillnaden mellan vad som skickas ut och vad som kommer tillbaks?(om nollan och jord är förbundna)
Du påstår att när tillräckligt hög ström flyter mellan nolla och jord, löser jordfelsbrytaren ur.
Det är ju när all ström som skickades i fasen inte kommer tilbaks i nollledaren som den löser ur. (mer än 15-30mA läcker till jord istället)
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #44 skrivet: 17 september 2013, 17:23:35 »
Det har du helt rätt i, MEN det betyder INTE att det läcker ström i nog stor omfattning bara för att nolla och jord ligger ihop ute i anläggningen. OM motståndet mellan i den grupp som har jordfel är högre än motståndet i den grupp som belastas kan det mycket väl hända att JFB inte löser ut. Det pga det då INTE flyter ström genom jordfelet. Det sker i första hand om faserna är jämt belastade eller om belastningen totalt är låg och man har liten ström som går genom nollan. Belastar man då en fas mycket och får en "sned" belastning brukar jordfelet ge sig till känna och JFB löser ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 404
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!