Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?  (läst 24364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #15 skrivet: 14 september 2013, 20:52:49 »
Tänkte just skriva samma sak, kockis hann före, om det inte finns nån last alls i huset så kan det omöjlig gå nån ström som JFB kan detektera. Men det kan räcka med t ex att en lampa eller nån annan vardagsförbrukare är på så kommer JFB lösa om jord och nolla ligger ihop efter JFB, men det måste gå lite ström genom den nolla som kortsluter.

Jag gissar dock att det är nått fel på värmepumpen, man kan ju börja med att kolla upp grejerna med en ohm-mätare, är felet att det är nån kortslutning i kompressorn så är det relativt enkelt att mäta upp.
« Senast ändrad: 14 september 2013, 20:57:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #16 skrivet: 14 september 2013, 21:15:06 »
Jag har mätt motståndet mellan faserna till kompressorn, och det var samma motstånd mellan faserna. Kommer inte ihåg nu vad det var, men det ska väl vara ungefär samma? Vad kan jag mer mäta med en vanlig multimeter?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #17 skrivet: 14 september 2013, 21:43:15 »
Mät mellan fas(erna) o jord samt mellan nolla och jord. Skulle felet vara mellan faserna eller mellan fas och nolla skulle säkringen gå.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #18 skrivet: 14 september 2013, 21:54:06 »
Vad jag har hört så finns det ingen nolla på en 3-fas kompressor?
Är det ohm jag ska mät? I så fall är det samma mellan alla faser och jord, vet inte exakt men väldigt mycket motstånd iaf.
Vad händer om jag håller emot jfb? Förstår att man inte borde, men tänkte om man kunde tvinga en snabbis bara för att se/höra om kompressorn går... Kan jag göra något annat? Förr har pumpen larmat eller skjutit en säkring, men jfb har aldrig slagit ifrån pga pumpen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #19 skrivet: 14 september 2013, 22:06:29 »
Mät på inkommande plint i VP med arbetsbrytaren frånslagen och inkommande nolla lossad.
Du ska mäta ohm mellan jord och nolla och värdet ska i princip vara oändligt, lika när du mäter mellan faserna och jorden.
MEN med en ohm mätare mäter man med så låg spänning att det inte är säkert att man ser ett isolationsfel för att kunna mäta säkert behöver du använda en "megger" som mäter med minst 500 volts spänning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #20 skrivet: 14 september 2013, 22:14:31 »
Dags för lite dumma frågor igen. Jfb slår ju bara ifrån när kompressorn ska starta, kan man se felet utan att driftkontaktorn är påslagen eller drar?
Ska prova det du skrev.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #21 skrivet: 14 september 2013, 22:24:48 »
Vet inte om jag gjorde rätt nu, men jag fick inget utslag alls.
Lossade den blå kabeln "N", det är väl nollan?
Arbetsbrytare? Vilken är det?

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #22 skrivet: 14 september 2013, 22:50:35 »
Svenske kocken.
Jag har jobbat som elektriker i 25 år nu, och ett av det vanligaste problemen när man installerar en JFB i ett hus med ett äldre TN-C system är just att man inte får till jordfelsbrytaren överhuvud taget när installationen är klar.
Om det är som du påstår tycker jag att du skall förklara detta fenomen som även finns kvar då alla dvärgbrytare ligger frånslagna och ingen last alls finns, och lik förbannat går det inte att få till jordfelsbrytaren förrrän man har gått igenom alla vägguttag, strömställare, belysningar och hittat en nolla som är klämd bakom plåtramen som är jordad.

Om du vill så kan jag förklara det åt dig, det är impedansen i nollan som är samma som jordimpedansen då löser den ur. (eller går inte att lägga till)
En jordfelsbrytare är nog mer avancerad än du tror!!





« Senast ändrad: 14 september 2013, 23:07:02 av Barton3000 »
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #23 skrivet: 14 september 2013, 23:47:16 »
Och jag har ca 40 år med allsidig erfarenhet av alla förekommande arbeten inom el och till största delen elinstallationer. Jag har fungerat från "vanlig" elektriker, ledande montör, arbetsledare, projektör, internutbildare och på senare tid som egen företagare. Jag är rätt övertygad om att inom den branschen har du knappast nått att lära mig, trots dina 25 år som elektriker. Kan man inte "fixa" ett problem med JFB i en äldre anläggning saknar man helt enkelt kompetens, tyvärr är det den bittra sanningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #24 skrivet: 14 september 2013, 23:59:09 »
Ni verkar båda ha en gedigen erfarenhet i ämnet. Dessvärre har inte jag det. :'(
Om jag skulle megga VP'n så som ni har förklarat, vilka svar får jag då?
Kan jag se vart felet är? Jag menar, jag är ju redan nu rätt säker på att det är någonstans mellan driftkontaktorn och kompressorn, måste jag inte iaf visuellt kontrollera anslutningar vid kompressor, jord osv...?

Hade det inte varit så förbannat trång, så hade jag självklart redan gjort det. Har dessutom ryggskott för tillfället, så det tar emot lite...
« Senast ändrad: 15 september 2013, 00:01:18 av Sverkele »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #25 skrivet: 15 september 2013, 00:03:05 »
Med en "megger" mäter man fram det isolationsfel som får din JFB att lösa ut. Ta dit en elektriker som har tillgång till en "megger" så hittar han vart felet är. Utan att veta hur det ser ut hos just dig så gissar jag att det i värsta fall tar några timmar att hitta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #26 skrivet: 15 september 2013, 00:12:47 »
Japp, har ju turen att jobba med ett gäng elektriker eller "proppar" som vi mekare kallar dem.  :)
Men några timmar att hitta felet, det är om det INTE är i värmepumpen eller?
Vad tror du om kompressorn, är det möjligt att den bryter jfb? Eller är det ett rent elfel som inte är så dyrt att åtgärda när man väl hittar felet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #27 skrivet: 15 september 2013, 07:06:31 »
Hej!
På värmepumpen måste man mäta motståndet mellan fas och jord efter driftkontaktorn.
Mäta mellan inkommande fas och jord kommer inte funka om kontaktorerna inte ligger till (och det gör de inte om arbetsbrytaren är ifrån).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #28 skrivet: 15 september 2013, 09:01:32 »
Sitter felet i VP tar det inte mÃ¥nga min att hitta det  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #29 skrivet: 15 september 2013, 09:46:45 »
Svenske kocken.
Jag har jobbat som elektriker i 25 år nu, och ett av det vanligaste problemen när man installerar en JFB i ett hus med ett äldre TN-C system är just att man inte får till jordfelsbrytaren överhuvud taget när installationen är klar.
Om det är som du påstår tycker jag att du skall förklara detta fenomen som även finns kvar då alla dvärgbrytare ligger frånslagna och ingen last alls finns, och lik förbannat går det inte att få till jordfelsbrytaren förrrän man har gått igenom alla vägguttag, strömställare, belysningar och hittat en nolla som är klämd bakom plåtramen som är jordad.

Om du vill så kan jag förklara det åt dig, det är impedansen i nollan som är samma som jordimpedansen då löser den ur. (eller går inte att lägga till)
En jordfelsbrytare är nog mer avancerad än du tror!!

Förklaringen kan vara att jord och nolla inte är ihopkopplat i elcentralen.
Vad jag förstår så kan det vara så i nyare installationer?
I så fall kan ström läcka in i nollan från anläggningar runtomkring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!