Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in vedeldning i VP-system?  (läst 1963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Koppla in vedeldning i VP-system?
« skrivet: 23 september 2010, 20:48:25 »
Hej!

Jag har en liten fundering.

Jag har precis köpt ett hus där det står en CTC Eco Air Villa tillsammans med en CTC EcoEL. Detta körs idag mot vanliga radiatorer.

Min fundering är om man skulle kunna sätta in en vattenmantlad kamin eller vedpanna och köra den mot en ackumulatortank och sen bara köra VP:n när tanken är tom? Jag antar att man kan värma tanken med VP:n också, men om man istället kör så att tanken matar radiatorerna när det finns värme i tanken, men annars kör VP:n direkt mot radiatorerna.

Hur skulle det funka om man kopplade enligt bifogad bild? Så länge tanken är varm strömmar bara vatten från ack-tank mot radiatorerna, när tempen sjunker i tanken ändras ventilen så att VP:n får jobba istället. Detta skulle enligt mitt sätt att se göra så att VP:n alltid kan köra med flytande kondensering vilket skulle öka verkningsgraden jämfört med fast kondensering om man ska värma tanken. Tänker jag rätt tro?

Vad händer med VP när temperaturen i tanken är tillräckligt hög och det inte längre kan passera vatten genom "växelventilen" från VP:n? Måste man ha någon styrning som stänger VP:n också?

Vill alltså inte att VP:n ska värma tanken utan bara gå in och värma radiatorerna när tanken inte är tillräckligt varm.

Ps. Jag vet att bilden inte är fullständig, saknas expansion osv, men ville bara visa principen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in vedeldning i VP-system?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2010, 21:58:45 »
CTC har ju inte växelventil utan en variant där skiktningen i tanken nyttjas för att åstadkomma "halvflytande" kondensering. Det innebär att det är rätt enkelt att ansluta en vedpanna till denna. Du kan låta acktanken ladda EcoEl direkt om den har de 2 anslutningarna som CTC numera skryter lite om:

http://www.ctcvarme.se/web/2_anslutningar_-_majo.aspx

VP:n styrs ju av temperaturen i EcoEl så den behöver du inte fundera på utan du låter acktanken värma EcoEl så länge som det finns värme i tanken och EcoEl styr värmen till huset som vanligt. När acktanken kallnar tar VP:n över.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in vedeldning i VP-system?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2010, 05:59:31 »
Hmm, det var ju klart också en tanke. Att göra tvärtom så att säga. VP:n laddar inte tanken utan tanken laddar EcoEl:en. Detta gör ju att det blir betydligt enklare att koppla in också.

Någon som vet hur länge CTC har haft de 2 anslutningarna? Den är från 2006.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!