Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedel 2m frÃ¥n yttervägg?  (läst 1009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utedel 2m från yttervägg?
« skrivet: 09 november 2018, 18:40:25 »
Hej!

Planerar för ny luft vatten värmepump. Det finns en bra plats där den kan stå.

Men den kommer stå helt fritt, ca 2-3 meter från yttervägg. En installatör avråder från att ställa den så fritt, han påstår att jag kunde få sämre COP.

Det kommer vara gas mellan inne och utedelen, ej vatten. Om det gör någon skillnad.

Stämmer det? Att jag bör ha den nära en yttervägg istället? Det försvårar min placering.

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2018, 18:52:02 »
Tanken är att jag ska gjuta en platta för utedelen framför gallret till nedgången till trappan, plattan leder sedan in till pannrummet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2018, 18:55:06 »
Går väl att bygga ett vindskydd/plank bakom om den skulle stå i ett utsatt läge för vädret. Sedan behövs det ju en bra kulvert under marken till huset men 2-3 meter extra kan knappast sägas minska COP i någon väsentlig grad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2018, 19:03:00 »
Går väl att bygga ett vindskydd/plank bakom om den skulle stå i ett utsatt läge för vädret. Sedan behövs det ju en bra kulvert under marken till huset men 2-3 meter extra kan knappast sägas minska COP i någon väsentlig grad.

Ok tack! Det är inte tänkt någon kulvert. Jag tänkte borra rakt in till pannrummet. Med kulvert, hur menar du? Jag tänkte att rören kunde gå längst med räcket och sedan in i pannrummet, alltså ovan mark.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2018, 08:33:21 »
Tänkte kulvert om utedelen stod helt fritt i trägärden men här går det ju bra att gå med rören utmed räcket fram till källarväggen. Bara att gräva en stenkista på frostfritt djup för kondensvattnet under fundamentet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2018, 10:13:10 »
På vilket sätt menar installatören att COP skulle försämras? Jag skulle snarare säga att det är bättre att den står fritt än att den står för nära väggen så att samma luft dras igenom flera gånger.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedel 2m från yttervägg?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2018, 10:21:03 »
Installatören kanske tänker sig att långa rör ute gör att energi tappas till uteluften...
Eller att väggen är varm och luften värms upp en aning innan den går genom utomhusdelen...
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!