Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« skrivet: 05 december 2014, 16:23:50 »
Jag har hållit ca 15 grader i mitt nybygge med hjälp av byggfläkt och har nu fått klart installationen av min värmepump. Jag har startat den och kört den ett par dagar men det verkar trögt att få upp temperaturen. Tänkte först att det beror på att det tar tid att värma upp plattan men jag börjar tvivla när jag kikar på infon på pumpen. Beräknad framledningstemp enligt kurvan är 34 grader men pumpen skickar bara ut ca 24. Returen är ca 22. Jag kör pumpen manuellt med elpatron och kompressor för att den annars slår av på grund av att lufttemperaturen är under 17 grader.

Är det bara så att det går trögt innan allt är uppvärmt så jag bara behöver vänta lite till eller behöver jag meka med inställningarna?

Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #1 skrivet: 05 december 2014, 16:33:56 »
Har du golvvärme i en betongplatta? Nu såg jag att det var en platta, ge dig till tåls för det tar lång tid att värma upp plattan. Hur mycket eltillskott är det inkopplat.
« Senast ändrad: 05 december 2014, 16:36:20 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #2 skrivet: 05 december 2014, 16:37:10 »
Om elpatronen är begränsad så kan det nog ta lite tid att höja tempen men det är nog normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #3 skrivet: 05 december 2014, 16:42:24 »
En nygjuten betongplatta är troligen fortfarande fuktig och kyler då ner temperaturen rätt bra.
Sen är frågan om du har ett nybygge om max eleffekt är begränsad?
Kolla i meny 5.1.12 på max eleffekt och säkringsstorlek?
Kolla även 5.1.13 om detta är snålt inställt (du har vecka på dig efter uppstart att höja detta värdet, sen går det inte).

I mey 5.9 finns en golvtorksfunktion som säkert är bra att köra i ett nybygge, men då behöver du nog tillgång till så mycket effekt som möjligt för att det ska funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #4 skrivet: 05 december 2014, 17:05:40 »
Den är effektbegränsad på 5.6kw.

Det jag tycker är konstigt är att den inte skickar ut de 34 grader den ska skicka ut. Såklart kan det ta tid att värma plattan och resten av konstruktionen men den borde väl ändå leverera ut angiven temperatur?
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #5 skrivet: 05 december 2014, 17:08:38 »
Eftersom plattan är kall så kyls returen för mycket så den orkar inte höja framledningen till börvärde men om du tittar i morn har troligtvis värdet ökat lite grann.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #6 skrivet: 05 december 2014, 18:31:27 »
5,6 kW måste ställas i relation till hur stor golvyta som ska värmas?
Är säkringsstorleken korrekt?
Vad står det för siffra i 5.1.13?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #7 skrivet: 05 december 2014, 18:37:21 »
170 kvm platta, 16A säkring, 5.6kw enligt menyn.
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #8 skrivet: 05 december 2014, 20:40:21 »
OK 5,6 kW i meny 5.1.3 ger ca 33 kW/m2, det är inte särskilt mycket effekt.
Jag tror du behöver lite mer effekt, kan du öka på lite i meny 5.1.13?
Du kan även kolla 5.1.12 och ställa upp effekten lite mer där?
45 W/m2 innebär 7.7 kW, det tror jag att du behöver för att få lite mer värme på grejerna.

Du får lite mer effekt om kompressorn kommer igång, se till att få upp frånlufttemp i minst 17 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #9 skrivet: 06 december 2014, 12:20:33 »
Har nu kommit upp i 17 grader inomhus och slang tempen har höjts rejält sedan igår. Har dragit ner från +1 till -2 för att utgående golvvärmetemperatur ska ligga på 28 grader. Jag är rädd att det kommer att bli lite för varmt men jag ska ge det någon dag så får jag jobba på att justera in allting. Har inte satt mig in i hur värmekurva och allt annat fungerar ännu men det får jag göra lite eftersom.
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Höja temperaturen i nybygge, Nibe F470
« Svar #10 skrivet: 06 december 2014, 12:59:18 »
Och glöm inte att du har ett mycket trögt system så ha tålamod och justera inte för ofta, låt det gå någon dag i mellan så att ändringen hinner få "genomslag".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!