Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig förorening i brine  (läst 8818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #15 skrivet: 19 december 2010, 19:02:21 »
Kan man inte tappa ur systemet och filtrera och spola ur?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #16 skrivet: 19 december 2010, 20:19:59 »
Tappa ur blir nog svårt. Med tanke på att det är 400 L i som blir luft om man tar ut det, så får det en lyftkraft på sisådär 400 kg.. *vinkar*
Men spola ur går bra. Går även köra med patronfilter som ni var inne på tidigare. Huruvida det tar kalk vet ja inte. Sc:,h
Det kan nog vara bra att få bort skiten så det inte sätter sig växlaren Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #17 skrivet: 19 december 2010, 23:53:18 »
Tycker sörjan på bilden ser precis ut som det flock som bildas i moderna länsvattenseparatorer på fartyg.

Är det möjligt att brinen löser upp plasten (olja) i slangen, mindre bitar plast ramlar ner & sakta löses upp av brinen? Microbubblor i sin tur lyfter dessa partiklar och påvägen upp även drar till sig föroreningar? Skulle vara intressant om du kunde mäta PH-värdet.

Om det isf skulle vara över 6,5 skulle min teori stämma.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #18 skrivet: 20 december 2010, 00:06:35 »
PH värdet borde stå på ett vatten prov om han tagit något på sin vatten täckt .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #19 skrivet: 20 december 2010, 09:44:33 »
Du har fått en kemisk reaktion i systemet. Med följd av att du fått kalkutfällningar och korrosion i systemet.
För att lämna en säkrare diagnos behövs det prov på vätskan, samt veta vilken frysskyddsvätska du har i systemet.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra åt vätskan. Men det går att filtrera bort den försmutsningen du har, men det kommer aldrig bli bra med en aggressiv vätska.
Är ute och talar med många konsulter om just filtrering. Och tyvärr är det många av dem som anser att det är tillräckligt med den silkorg som installeras efter projektering.

Och du skall definitivt inte tillsätta något som skall göra vätskan "surare" bara för att du har kalk och kalkutfällningar!!!!!
Kan anta att du redan här en sur vätska.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #20 skrivet: 20 december 2010, 10:18:40 »
Kan anta att du redan här en sur vätska.

I sÃ¥ fall borde kalken lösas upp. Utfällning av kalk skall inte ändra pH-värdet sÃ¥ jag tror att vätskan fortfarande har ett pH runt 7. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #21 skrivet: 20 december 2010, 14:36:14 »
Inte säkert alls. Och det är inte utfällningen av kalken som ändrar pH-värdet. Utan den kemiska reaktionen som uppstår vid felaktig systemvätska.
Enklast är att bara kolla av med en pH-sticka.

Bilden nedan är urtappning från ett KB-system efter felaktig hantering.

« Senast ändrad: 20 december 2010, 14:37:50 av CD »

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #22 skrivet: 20 december 2010, 22:12:06 »
Du har fått en kemisk reaktion i systemet. Med följd av att du fått kalkutfällningar och korrosion i systemet.
För att lämna en säkrare diagnos behövs det prov på vätskan, samt veta vilken frysskyddsvätska du har i systemet.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra åt vätskan. Men det går att filtrera bort den försmutsningen du har, men det kommer aldrig bli bra med en aggressiv vätska.
Är ute och talar med många konsulter om just filtrering. Och tyvärr är det många av dem som anser att det är tillräckligt med den silkorg som installeras efter projektering.

Och du skall definitivt inte tillsätta något som skall göra vätskan "surare" bara för att du har kalk och kalkutfällningar!!!!!
Kan anta att du redan här en sur vätska.

Menade absolut inte att TS skulle pH-reglera kb:n.  Vad jag menade var att vätskan helst ska ha ett pH över 6,5 för att ha en chans att flocka sig. Mao intresserad om min spekulation var möjlig.
« Senast ändrad: 20 december 2010, 22:36:25 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #23 skrivet: 20 december 2010, 22:50:34 »


Bilden nedan är urtappning från ett KB-system efter felaktig hantering.



På vilket sätt hade installationen skötts felaktigt?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #24 skrivet: 21 december 2010, 11:53:13 »


Bilden nedan är urtappning från ett KB-system efter felaktig hantering.



På vilket sätt hade installationen skötts felaktigt?

Installationen var det säkert inget fel på. Var nog snarare driftsättningen (dokumentation), eller underhåll.
Man hade alltså helt enkelt blandat olika frysskyddsvätskor i systemet. På grund av felaktig information och okunskap.
Installatören informerade kunden om att dem har en "brine" i systemet. Kunden kontaktar då leverantör och beställer så klart X-antal liter brine för att fylla upp sitt system.
Vad händer då, jo kunden fyller upp sitt system med Brine=saltlösning, och därigenom en blandning av Brine och KB-sprit.

Vems är felet??
Kunden fick stå för notan av tvätt/rekonditionering av systemet, och återfyllning av ny systemvätska.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #25 skrivet: 21 december 2010, 13:40:18 »
Om man inte har färdigblandad brine vid installation eller kompletteringsfyllning. Är det bättre att använda avjoniserat batterivatten istället för kranvatten?

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #26 skrivet: 21 december 2010, 14:47:18 »
Om man inte har färdigblandad brine vid installation eller kompletteringsfyllning. Är det bättre att använda avjoniserat batterivatten istället för kranvatten?

Mvh

Det råder det ingen tvekan om.
Men i det här fallet var det stora felet att installatören/rörknäckaren hade okunskapen om frysvätskor.
Han använde namnet "Brine" (som är saltlösning) som om det vore etanol/vattenblandning.
Så när kunden beställde av en kunnig person (beställde då brine så klart), då fick han saltlösning.
Kunden förlitade sig ju på att en fackman från en större leverantör skall veta vad han sysslar med.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #27 skrivet: 21 december 2010, 15:17:31 »
Det kan inte vara så enkelt att beställa "brine" heller, det finns ju några olika salter att välja mellan. Jag skrev "brine" i mitt inlägg och menade i detta fall köldbärarvätska med t ex etanol eller glykolblandingar.
Så för en expert, vilket jag inte är, så är det väl fel att säga "brine" i det fallet.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #28 skrivet: 21 december 2010, 15:48:06 »
Det kan inte vara så enkelt att beställa "brine" heller, det finns ju några olika salter att välja mellan. Jag skrev "brine" i mitt inlägg och menade i detta fall köldbärarvätska med t ex etanol eller glykolblandingar.
Så för en expert, vilket jag inte är, så är det väl fel att säga "brine" i det fallet.


Precis. Experten kan väl inte bara skicka första bästa saltlösning?
Att installatören kallade spritlösningen för brine beror nog på att det är vedertaget i branschen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Konstig förorening i brine
« Svar #29 skrivet: 21 december 2010, 16:17:23 »
En bidragande anledning till att man kallar all köldbärare för brine måste väl vara att det står så i värmepumpen (iaf i de thermia jag kollat på)
"brine in" och "brine ut"
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!