Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...  (läst 3564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« skrivet: 24 april 2014, 22:36:36 »
Hej alla kunniga. Jag själv kan i princip ingenting om lvvp. Jag och sambon har precis köpt ett enplanshus byggt 83 med ca 155 kvm boyta. Bor i Mälardalen och det sitter en evc 240 från nibe som sköter uppvärmning av radiatorer och varmvatten. Vi bor på en ås vilket gör att bergvärme är för dyrt om det ens går att gräva för det.

Vi har bestämt oss för att satsa på lvvp. Har inte samlat in offerter än men Sverigepumpen och Toshiba ska komma och titta. Har hört att det går att docka lvvp mot vår evc. Den byttes 2011 så den är i princip ny.

Vad säger ni, kan det vara en bra lösning att docka mot pannan och vilken lvvp är då prisvärd och lämplig? Eller ska det in en ny varmvattenberedare i stället för evc:n? Vad blir prisskillnaden tror ni? Vad jag har kunnat läsa mig till så bör vi kunna hamna på runt 70k totalt med installation om man väljer t.ex panasonic eller lg eller annat likvärdigt, eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för alla förslag och tips ang installatörer o annat!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #1 skrivet: 24 april 2014, 22:44:58 »
Har du en siffra på husets energibehov?
Du kan säkert docka en LVVP mot din EVC240, jag skulle även ta in offerter från Thermia och Nibe.

Ta även in offerter på totallösningar och jämför priser/besparing, fördelen med en helhetslösning är att det blir lite billigare i drift (men det kostar ju en slant mer i installation).
Kort sagt så ju högre husets energibehov är, ju större fördel med en helhetslösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #2 skrivet: 24 april 2014, 23:00:15 »
Tack för ditt svar. Enligt tidigare ägarna så ska deras förbrukning hamnat på ca 25000 kr/år inkl hushållsel men hur detta stämmer återstår att se. Hur mycket skiljer sig installationspriset mellan en lvvp med köldmedium mellan ute och innedel och en lvvp med endast vatten t.ex bosch ehp?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #3 skrivet: 24 april 2014, 23:09:39 »
Jag skulle bo i huset ett år ....utan att göra något alls.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #4 skrivet: 25 april 2014, 01:34:38 »
Tack för ditt svar. Enligt tidigare ägarna så ska deras förbrukning hamnat på ca 25000 kr/år inkl hushållsel men hur detta stämmer återstår att se. Hur mycket skiljer sig installationspriset mellan en lvvp med köldmedium mellan ute och innedel och en lvvp med endast vatten t.ex bosch ehp?

Anlitar du någon att göra hela jobbet så tror jag att installationskostnaden inte skiljer så jättemycket mellan dessa alternativ. Dock kan man göra en hel del själv om man väljer alternativet med vatten mellan ute och innerdelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #5 skrivet: 25 april 2014, 07:50:13 »
Vad säger energideklarationen? Denna obligatorisk så den ska ha presenterats under förvärvet.

EVC240 är ingen höjdare att koppla LVVP till. Den saknar växelventil och VP-styrning samt vattenvolymen är för liten.

Med 25000 i el per år sparar du kanske hälften, så 125000 på tio år. Om en komplett ny installation kostar 90-100 hade jag starkt funderat på en LLVP istället.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #6 skrivet: 25 april 2014, 21:28:49 »
Jag skulle titta på booster från Mitsubishi om du vill ha kvar Niben.
http://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-booster-flb-50i
Den kommer fixa värmen under större delen av Ã¥ret, inte de kallaste vintermÃ¥naderna men jämfört med vad den kostar sÃ¥ har du bättre chans till kortare payofftid.  DÃ¥ det är vatten till utedelen kan vilken rörfirma som helst installera den. Jag gissar om det inte är ett knöligt pannrum, och du kan göra lite förarbete själv(hänga upp den pÃ¥ vägg/montera markstativ) sÃ¥ borde det vara gjort för en gubbe pÃ¥ en knapp dag. (räkna 450 kr/timme + material nÃ¥gra lappar)

Kolla också innan så dina radiatorer är lämpade för att värma huset med inte högre temp än 50C när det är som kallast.(huset var från början av 80talet?) Du kanske kan höra med tidigare ägaren.
Annars är ju ett komplett nytt system alltid att föredra, de spelar ihop optimalt och fixar även varmvatten via vp på sommaren.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Adrian119

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #7 skrivet: 28 april 2014, 10:12:19 »
Tack för ditt svar. Det låter mycket intressant. Det står på hemsidan att den är till för att boosta frånluftsvärmepump men det kanske inte spelar någon roll. Det är ju i så fall halva kostnaden jämfört med att knstallera en helt ny anläggning. Angående elementen så får jag nog kolla med förra ägarna. Det ju från 80-taler och radiatorerna är smala, jag vet inte om detta kan säga någonting om det är ett lågtempererat system eller inte.

Mvh

EDIT: Tagit bort direkcitering /lmf
« Senast ändrad: 09 juni 2014, 20:10:01 av Lmf »

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #8 skrivet: 28 april 2014, 16:18:19 »
Om du gör detta, ska du tänka på att du måste sätta i ett motstånd i Niben, den lägsta temp man kan ställa in som panntemperatur är 50C (om jag kommer ihåg rätt). Det är ju för högt... Dvs vp kommer aldrig gå in och köra, om man sätter ett motstånd som "lurar" den att tro att tempen är högre så kan du hålla din panntemp lägre. Då kan du köra vpn flytande med styrning efter Mitsubishins kurva och Nibens elpatron poppar in när den inte klarar det. På Niben ställer du bara in vredet för kurvan på max, då är shunten alltid fullt öppen och låter vpns kurva styra framledning till radiatorer.

Sedan får du sätta en vvb efter som spetsar upp varmvattnet till 60C. Eller så trycker du bara av elpatronen med knappen under större delen av året och kopplar in manuellt när svinkyla sätter in.

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #9 skrivet: 29 april 2014, 06:28:07 »
Angående elementen så får jag nog kolla med förra ägarna. Det ju från 80-taler och radiatorerna är smala, jag vet inte om detta kan säga någonting om det är ett lågtempererat system eller inte.

Det borde man kunna se på inställningarna på EVC'n. Vilken värmekurva är den inställd på nu?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ska lvvp dockas mot evc240 eller inte...
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2014, 17:16:37 »
Om du inte redan köpt.....) SÃ¥ verkar det som priset pÃ¥ Pansonic Aquarea 9 kw monoblock sjunker  29 kkr för hÃ¥rdvaran mÃ¥ste vara ett bra pris.
http://www.blocket.se/ystad/Luft_Vatten_Panasonic_Monoblock_Aquaria_9_kW_53996619.htm?ca=23_3&w=1
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!