Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.  (läst 10531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mts0n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« skrivet: 21 december 2010, 16:39:52 »
Hej Proffs!

Hur skulle ni dimensionera bergvärme till denna villa?

Fakta:
Danderyds Kommun
Byggnadsår 1938
2 Plans fristående villa med källare, Trästomme, ingen vind.
Tegel med kalkputs/serponitputs. ca 25cm tjock + puts på båda sidor.
Torv som isoleringsmaterial i yttertak.

270 m2 boyta som önskas hålla 20-21 grader C.
17 m2 Källare värms med några element, inget krav på tempratur.
5-6 Personer i hushållet. Ingen pool. Ingen golvvärme.
Om ca 2-3 år tillkommer tilläggsisolering på yttervägg.
Enligt SGU har Grannarna ca 3-6 meter foderrör i sina hål. Några har dubbla, djupet varierar stort.
 
------------------------------------
Energirådgivare kom fram till följande efter lite frågor.
 
-"Estimerad total förbrukning per år i kWh i dagsläget (utan tillägsisolering): 50k-55k kW/h per år.
För att klara det behovet (totalt utan elpatron) så behövs en värmepump på ca 17-18 kW.
Fördel med en så stor pump, den kommer endast behöva använda el-patron minimalt för att tilläggsvärma.
Nackdel, en sådan stor pump kräver 2 st hål = större kostnad."

-"Vid tillägsisolering och byter alla fönster så fungerar det med en pump på 10-12 kW.
Fördel, ett borrhål, lägre installationskostnad
Nackdel, värmepatron slår på när det blir riktigt kallt ute, ev 2-4 veckor per år."

------------------------------------
 
Tidigare ägare hade det kallt innomhus så energiförbruknignen är missvisande.
Men, förra årets förbrukning låg på 25k kW/h (vilket man ej kan ha som utgångspunkt)
Med tanke på senaste räkningarna verkar 50k-55k kW/h vara rimligt innan tillägsisolering.

Frågor:
Det är väl vettigast att man dimensionerar för uppskattad förbrukning efter tillägsisolering och förnsterbyte?
Är det möjligt att lägga sig däremellan, det vill säga 12-14 kW pump fast endast ett hål? Det skulle innebära att elpatronen skulle gå in under de värsta kallperioderna men ändå inte komma upp i dagens summor på långa vägar.

Synpunkter på pump, borrhål ovanstående antaganden mottages mer än gärna!!
Hur skall man se på break-eaven på 1 eller 2 borrhål/större eller mindre pump i detta fall?

Kommer att gå ut med offertförfrågan, och då kan jag återkomma med vad dessa innhåller för förslag.

God Jul!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 18:53:23 »
När jag räknar på 55000 kWh så ska en 15 kW VP + 300 m borra räcka.
Jag tror inte det räcker med en borra även om huset tilläggsisoleras, och det är inte så smart i längden att vara snål med kollektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 20:29:11 »
Du kan jämföra med mitt hus i Vällingby. 330 kvm bostadsyta 22 grader och 80 kvm biyta 13 grader. 5-6 personer. Villa byggd 1973
Har en IVT HT+ 17 kW. Installerad år 2004. Klarar uppvärmning och varmvatten (15%av energiförbr) utan tillskott till -15 grader.
Dubbla borrhÃ¥l 138 + 168 = 306m.  10 m till grundvatten. DVS 286 m eff borra. (Min son hade 22 m till grundvatten ochsÃ¥ i Stockholm.) Jag har upptäckt att varmvattenförbrukningen är störst kvällstid och dÃ¥ vill elpatronen in . Ställd pÃ¥ 1,5 h.
När jag är hemma kör jag utan tillskott. Husets värmetröghet gör att den kan jobba med varmvatten relativt mycket utan att temperaturen sjunker så det stör. Den relativt kraftiga värmepumpen hinner ifatt husets värmebehov efter varmvattenberedning.

Utloggad mts0n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 09:16:53 »
Tack för svaren,

@lars : Uppskattningsvis hur väl isolerat är dirtt hus?

Jag funderar på det här med tillägsisolering för att få en uppfattning:
Hur många kW huset skulle bespara?
Man kan bara uppskatta, men har ni några åsikter?
Säg, att det kostar 200-300k kr, är det värt pengarna?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 09:30:52 »
Om man betänker att ditt hus idag är frÃ¥n 1938  sÃ¥ vill mitt program ha 75w/ kvm inte 50 som energigubben sa.

Vad har du för typ av radiator system, stora radiatorer eller smÃ¥?  Grova eller klena rör?    Om jag var du skulle jag köpa en stor VP, sÃ¥ behöver du inte köpa spets el nÃ¥gonsin.   Jag tror inte att elen blir billigare om 10 Ã¥r,
vad tror du.  Sedan sÃ¥ skulle jag köpa en VP med köldmediet R134a  dÃ¥ kan man fÃ¥ 70 grader fram ur VP:n och sÃ¥klart 70 gradigt VV.  Detta blir sÃ¥klart en dyrare installation än att göra som vanligt.  Men driftekonomin blir bättre.
Om det inte är kallt så kostar den stora VP:n samma som en liten, men om det blir kallt så sitter du och myser medans Roland( i samma kommun) sitter hemma och mår lite sämre eftersom hans elmätare riskerar att smälta ;D
Så skulle jag gjort, och jag skulle tagit energirådgivarens råd med en nypa salt. *vinkar*

Utloggad mts0n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 09:51:20 »
Hej,

Citera
Vad har du för typ av radiator system, stora radiatorer eller smÃ¥?  Grova eller klena rör?
Dom ser ut så här ungefär, men med grova rör, under alla fönster som är ganska många...



Lånar bilden här från annan tråd...

I bakfickan har vi Planen är att vid behov byta ut radiatorer när vi ser hur de lämmnar ifrån sig värme efter VP-installationen.
Fönster kommer att bytas ut oavsett..

Citera
köldmediet R134a
Noterat!

Tack!


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 10:11:51 »
Passa pÃ¥ att kolla nu vilken temperatur som gÃ¥r ut pÃ¥ radiatorerna.  Det är jättebra om du vet det.  Verkar vara 2rörs system i alla fall, vad har du för panna nu?   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 10:15:01 »
Verkar vara 2rörs system i alla fall

Vad grundar du det på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 10:17:54 »
Säg, att det kostar 200-300k kr, är det värt pengarna?

Vad värmer du med idag?
Är det el så kostar 55 MWh ca 66 kkr (1,2 kr/kW).
Med bergvärme blir det ca 1/3 eller 22 kkr.
Payoff 200/44=5 år om du får grejerna för 200 kkr.

Om man betänker att ditt hus idag är frÃ¥n 1938  sÃ¥ vill mitt program ha 75w/ kvm inte 50 som energigubben sa.

Du räknar effekt, energigubben räknade energi, om effektbehovet är 75 W/m2 sÃ¥ blir det 20 kW i maxeffektbehov, 75% av detta är 15 kW.  8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 10:18:41 »
Verkar vara 2rörs system i alla fall

Vad grundar du det på?

1938 gjorde man inte ettrörsystem.
Grova rör och sektionsradiatorer tyder på självcirksystem från 1938.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 10:21:01 »
Självklart en effektberäkning Thumbsup     Vi vet inte vad TS kommer förbruka ;)


Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 10:26:17 »
Gällande dimensionering, jag tycker det är självklart att du dimensionerar efter hur huset kommer se ut om ett år efter åtgärder.
Om det stämmer att du skall ha en 17kW nu och snarare en 12-14kW senare sätt in en 12kW!
Ta en 14kW om du vill ha hängslen, du behöver inte göra 2 borrhål dock, borra ett djupare istället, det kostar oxå dock lite mer efter 240m men inte lika mycket som 2 separata, inte alla borrföretag dock som har kompressorer som klarar det.
Jag har inte räknat på din förbrukning nu men tar du in offerter lär du se var det hamnar.

VP oraklet, det är väl viktig att veta utgående temperatur först, i annat fall finns väl ingen anlednng att välja ett köldmedie som kan producera väldigt höga temperaturer, det har väl normalt ett sämre COP än ett som jobbar med lite lägre temperturer.

Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 10:39:04 »
Ta en 14kW om du vill ha hängslen, du behöver inte göra 2 borrhål dock, borra ett djupare istället, det kostar oxå dock lite mer efter 240m men inte lika mycket som 2 separata, inte alla borrföretag dock som har kompressorer som klarar det.

Det handlar inte bara om kompressorn i borriggen.
Kommer det för mycket vatten så går det ändå inte.
För 300 m i ett borrhål krävs specialgrejer som normala brunnsborrare inte har.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #13 skrivet: 22 december 2010, 11:13:44 »
Det har inte sämre cop.  Det jobbar bara med högre temp om det krävs.  COP blir bättre om det är fulleffekt eftersom ingen spets krävs.    trycken i kompressorn samt hetgas temp  är betydligt lägre pÃ¥ R134a gentemot det vanligaste, R407c.  Mindre slitage och längre livslängd Thumbsup(i normala fall) R134a kanske försvinner om ett tag   men som det verkar nu kommer Opteon XP 10  som drop in.  Nackdelen med R134a är att en större kompressor krävs, vilket gör den dyrare i inköpstillfället.

Har pratat med tillverkare ang utfasning av R134a  men dem ser inga problem med det, det kommer utbytes köldmedier.   OM nu denna VP skulle rasa eller läcka. *vinkar*

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #14 skrivet: 22 december 2010, 11:42:37 »
Jag har ett mexihus från-73. Med lättbetong i väggarna. 2-glasfönster. Vinden dåligt isolerad. Mekanisk frånluftsventilation.
Jag har med separat mätare så jag vet att vpn till värme och varmvatten förbrukat 17000 kWh/år. I år blir det mera.
Jag borrade i en annan villa 235 m i ett hål. Sämre flöde än 2 hål. Fick där deltKB 4-5 grader. Har nu delta KB 2,5 grader med 2 hål.
Välj en borrare med "riktig" kompressor annars blir det som vanligt "mycket vatten ".
Tänk ochså på framtida elpriser. Nu betalar vi vanligt elpris för tillskott . Det torde inte dröja länge förrän vi får effekttaxa
och/eller får betala verkliga toppeffektpriset. Vi kan erinra oss förra årets debatt.
Så ta till så Du slipper tillskott. Dessutom slipper Du extra kostnader för hög huvudsäkring som utnyttjas bara för tillfälliga effekttoppar.
I natt visade termometern -16 grader. Vpn klarade det utan hjälp det kändes bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!