Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Artikel i DN  (läst 8327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Artikel i DN
« Svar #30 skrivet: 15 december 2009, 18:40:05 »
Jag tycker folksams rapport verkar minst sagt märklig. Jag tittade bara som hastigast på ett av bladen.

Där fanns ett antal CTC EcoAir med diverse skador, bland annat räknade man upp 24 skador på växelventil.

CTC använder inte växelventil, vad jag vet.

Sedan verkar mer än hälften av skadorna på EcoAir gälla läckande köldmedium, det har väl närmast med brister i installationen att göra och inte med pumpen.

//Ronnie

Tittar man som hastigast pÃ¥ ett av bladen i en omfattande  och heltäckande undersökning vad det än gäller kommer man nog lätt fram till slutsatsen att varje rapport vad det än handlar om att rapporten i frÃ¥ga ser märklig ut...
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #31 skrivet: 15 december 2009, 18:59:21 »
Jag tycker folksams rapport verkar minst sagt märklig. Jag tittade bara som hastigast på ett av bladen.

Där fanns ett antal CTC EcoAir med diverse skador, bland annat räknade man upp 24 skador på växelventil.

CTC använder inte växelventil, vad jag vet.

Sedan verkar mer än hälften av skadorna på EcoAir gälla läckande köldmedium, det har väl närmast med brister i installationen att göra och inte med pumpen.

//Ronnie

hur avfrostar den ???

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Artikel i DN
« Svar #32 skrivet: 16 december 2009, 12:32:39 »
Fyrvägsventilen vänder processen när det är dags för avfrostning.

Med växelventil menar man vanligtvis ventilen som växlar mellan värme resp varmvattenkörning, någon sådan använder inte CTC. De shuntar ut värmen från pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!