Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Feil pÃ¥ min EVI Heat Split 5N - "felaktig brytström pÃ¥ kontaktor" ?  (läst 4006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TorsteinKongshem

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei, vi bor i Oslo, Norge, og har en varmepumpe fra Evi Heat modell "Split 5N».  Den er fra ca. 2004.

I det siste har vi problemer med at den slÃ¥r seg ut, med feilindikator «COMP/FUSE» lampe.  Det er en automatsikring bak dekselet som vi da har kunnet bruke for Ã¥ starte den pÃ¥nytt (reset), men i det siste slÃ¥r denne ut hele tiden, flere ganger om dagen.

Iflg. driftsveiledningen oppstÃ¥r feilen pÃ¥ grunn av «FASBORTFALL / FELAKTIG BRYTSTRØM ER INSTALLERT PÃ… KONTAKTOR  - Kontrollera sikringer til varmepumpen»

Den har virket helt fint frem til ca. 2016, og så har vi gradvis fått dette problemet, hyppigere og hyppigere.

Er det noen her pÃ¥ forumet som har / har hatt en tilsvarende pumpe med samme problem ?   EVI Heat vil ikke hjelpe meg, de henviser til et firma i Norge, som anbefaler at jeg kontakter en elektriker.  Men mest sannsynlig sier de at kompressoren er ødelagt.  Jeg ønsker Ã¥ prøve Ã¥ bytte kontaktoren (pÃ¥ bildet merket K1/F1), men vil gjerne høre om noen vet hva problemet kan være.  Se vedlegg for flere bilder og bruksanvisning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Mät spänningarna på K1 F1 i bild, ser ut att vara kontaktor och motorskydd till kompressorn. Du ska ha samma spänning mellan faser, och samma spänning in som ut ur kontaktor/motorskydd.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Syns dÃ¥ligt hur inkopplingen är pÃ¥ F1 undersida  , ta ett foto lite mer pÃ¥ under sidan sÃ¥ det syns hur ledningar är kopplade

Utloggad TorsteinKongshem

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen takk for gode rÃ¥d ! Jeg skal forsøke Ã¥ mÃ¥le (mäta) spenningen senere ikveld.    Her er etpar ekstra bilder sett nedenfra, som tc75 ba om :

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Kolla så du inte har glappkontakt (mangelkontakt) på ledarna, alltså försök dra åt skruvarna lite. men se till att du stänger av strömmen innan du gör det.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen takk for gode rÃ¥d ! Jeg skal forsøke Ã¥ mÃ¥le (mäta) spenningen senere ikveld.    Her er etpar ekstra bilder sett nedenfra, som tc75 ba om :
Det är inte en inverter ??  dÃ¥ fungerar inte det här
Stäng av VP .lossa  svart röd vit/grÃ¥ ledningarna  , starta VP  , ( den tror att kompressorn startar ) , kontaktorn slÃ¥r till , dÃ¥ mäter du mellan skruvarna , norsk 230 V  svensk 400 V , pÃ¥ kontaktorn en svart fyrkant , tryck med en skruvmejsel pÃ¥ den lite löst först , dÃ¥ fÃ¥r du volt pÃ¥ skruvarna , du ska trycka släppa trycka släppa , varje gÃ¥ng ska det bli volt , prova mellan 1 - 2 , 2- 3 ,  1-3 det ska vara fullt , det kan vara dÃ¥lig kontakt i den ( brända kontaktytor ) och ibland gÃ¥r kompressorn i bland bryter motorskyddet som sitter under kontaktorn
Det är 3 pinnar pÃ¥ motorskyddet som sitter fast i kontaktorn , titta och känn att  dom sitter fast
Se min skiss 
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bäst är om du kan mäta som tc75 beskriver när kompressorn faktiskt går, för OM det är glappkontakt så är det inte säkert att det märks om kontaktorn kontrollmäts utan belastning.
Efter en litet missöde hemma hade jag 230 V på alla faserna obelastat, men med belastning på (kompressorn i drift) så fick jag bara 80 V på en av faserna.
Det i sin tur gjorde att motorskyddet löste ut.
Felet hos mig var en svetsloppa bakom en av huvudsäkringarna i huset (Hade råkat kortsluta en fas när jag kopplade in en elmotor till poolanläggningen).
Bytte säkring och bottenplatta i elcentralen, och sedan har det fungerat fint.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen takk for gode rÃ¥d ! Jeg skal forsøke Ã¥ mÃ¥le (mäta) spenningen senere ikveld.    Her er etpar ekstra bilder sett nedenfra, som tc75 ba om :
Du kan oxÃ¥ knacka lite  halvhÃ¥rt pÃ¥ kontaktorn när VP är i drift , dÃ¥ märks det tydligt om det blixtrar i den , gör det sÃ¥ är det brända kontakter , det ska inte blixtra i den man inte knackar väldigt hÃ¥rt

Utloggad TorsteinKongshem

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Da har jeg forsøkt å følge anvisningene som tc75 sendte meg, og har funnet ut at ;
1) Det er ingen glappkontakt, jeg har banket og ingen blixter, og alle ledninger sitter godt fast.
2) Jeg finner ikke pinnene imellom K1 og F1.  Jeg har tatt et mer detaljert bilde, se vedlegg.  Det er kun et plast feste her.
3) Jeg finner ikke en "svart fyrkant" Ã¥ mäta pÃ¥.  Der hvor tc75´s illustrasjon peker, er det en bryter av plast 0 / 1, og ingen strømførende punkt.

SpørsmÃ¥l : nÃ¥r jeg mätar : setter jeg det ene punktet pÃ¥ hvert av de tre skruvorna der ledningene er tatt av, men det andre punktet - hvor setter jeg det ?  "Mellan skruvorna" - menes da ett av dom andra skruvorna ?

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser lite konstigt ut pÃ¥ foto 2  , pÃ¥ sidan hittÃ¥t , är det missfärgat eller bränt , skrapa med nageln det ska vara slätt
Det med pinnen är lite fel jag sÃ¥g  inte riktigt vilken kontaktor det var , det är en liten pinne som ska flytta sig i sidled  se skissen
Denna kontaktor går i sidled för att slå till , den jag sa förut var en som går rakt in , då trycker man på pinnen
när VP startat , så tryck på i riktning till
Hur lång tid tar det innan den slår ut
« Senast ändrad: 07 mars 2018, 07:31:58 av Rickard »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du bytit säkringar utan att stänga av strömmen kan det bli sår på vissa delar
behövs inte mycket för att vara glappt
Har du vanliga säkringar ska du se om det är brändmärken på säkring ,propphuv , passkontakt ,
Titta pÃ¥ dina huvudsäkringar , dom som du betalar efter (  vid el-mätaren ute pÃ¥ stolpen eller i ett skÃ¥p )
se skisser , det gula visar brändmärken som inte får vara , dra till kraftigt så det blir bra kontakt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!