Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av frÃ¥nluftsvärmepump  (läst 1316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hjarix

  • Gäst
Hjarix
Byte av frånluftsvärmepump
« skrivet: 07 augusti 2023, 23:21:28 »
Hej,

(mina frågor är längst ner)

Vi har köpt ett hus med en Nibe 310P frånluft, där kompressorn har blivit kass. Första huset som vi köper, har förstått det som att nibe, bosch/ivt och comfortzone är de märken folk generelt litar på och köper. Men eftersom vi ska byta ut pumpen och jag vill gärna ha en till åsikt ifrån en person som inte ska sälja mig något så tänkte jag att jag hör mig för här.

Huset är på 156kvm golvvärme byggt 2005. förbrukningen ligger på 25k kwh just nu så den går ju att få ner. Dem modellerna jag har kollat på:

Bosch Compress 3800i EW13

NIBE F730

NIBE F370

Jag har förstått det som att av de modellerna är det bosch som blir bäst med tanken på priset.
Men va är skillnaden på nibe F730 och bosch samt F370? Nibe modellen är ju dyrar men jag har förstått att NIbe är väldigt användar vänliga samt med smart tekniker som gör det enklare att spara pengar .
Men det är ändå runt 60.000kr skillnad, är det ens värt det för ett familjehus på 156 kvm?

Med den lilla infon ni har fÃ¥tt, har ni nÃ¥got tips? Vi är ju ute efter att spara elförbrukningen men gärna till ett rimligt pris, (om inte ni anser att 60.000kr mer är värt det) 

Så mina frågor är
1. Skillnaden på nibe modellerna och bosch?
2. Vilken passar bäst för oss?
3. Har ni tips på någon annan modell/märke gärna inom de stora märkena.
Krav i ordning:
[1 Hög besparing 2. gärna smart teknik som t.ex har NIBE för att spara pengar, pris gärna under 100.000kr (finns det en bra anledning till att betala 130 så är jag öppen för förslag)

Tack på förhand för er tid och kunskap :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2023, 11:50:17 »
Hej! EW13 bör ni inte behöva, det borde räcka med EW9. Var i landet bor ni? 1-plans eller 1½-planshus? 3800i ger 1,6 kW värme från kompressorn, F370 ger 2 kW och F730 bör kunna ge upp till ca 4,5 kW värme i ert hus. Resten av värmen måste då el-patronen stå för (förutom lite gratisvärme från apparater och personer i huset). 25 MWh/år är en mycket hög förbrukningen så kompressorn i 310P måste varit trasig ganska länge. Även om kompressorn fungerat och sparat närmare 8000 kWh/år hade förbrukningen ansetts som ovanligt hög för storleken på huset och byggåret. Utespa? Pool? Elbil? etc. Ni bör be att få en energiberäkning gjord av någon återförsäljare av de olika märkena. Då kan ni se vilken besparing som respektive modell beräknas ge. Be även om en jämförelse med en lämplig luftvattenvärmepump eller bergvärme beroende på var i landet ni bor.
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 11:54:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Riverground

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2023, 11:22:30 »
Vi bytte vår Nibe 310P mot en F370 på vilken kompressorn rasade efter fyra år (som tur var gick det på garantin). Förmodligen pga propan, så har Bosch ett annat kylmedel så skulle jag köra på det. För att slippa använda elpatron så är F730 ett bättre val men då måste du förmodligen tilläggsisolera frånluftskanalen eftersom luften ut blir betydligt kallare.

Eftersom vår F370 inte orkar med när det blir kallare än noll ute (185kvm byggt 2002) så satte vi in en luftvärmepump som komplement.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 01 december 2023, 16:30:04 »
Hej,

(mina frågor är längst ner)

Vi har köpt ett hus med en Nibe 310P frånluft, där kompressorn har blivit kass. Första huset som vi köper, har förstått det som att nibe, bosch/ivt och comfortzone är de märken folk generelt litar på och köper. Men eftersom vi ska byta ut pumpen och jag vill gärna ha en till åsikt ifrån en person som inte ska sälja mig något så tänkte jag att jag hör mig för här.

Huset är på 156kvm golvvärme byggt 2005. förbrukningen ligger på 25k kwh just nu så den går ju att få ner. Dem modellerna jag har kollat på:

Bosch Compress 3800i EW13

NIBE F730

NIBE F370

Jag har förstått det som att av de modellerna är det bosch som blir bäst med tanken på priset.
Men va är skillnaden på nibe F730 och bosch samt F370? Nibe modellen är ju dyrar men jag har förstått att NIbe är väldigt användar vänliga samt med smart tekniker som gör det enklare att spara pengar .
Men det är ändå runt 60.000kr skillnad, är det ens värt det för ett familjehus på 156 kvm?

Med den lilla infon ni har fÃ¥tt, har ni nÃ¥got tips? Vi är ju ute efter att spara elförbrukningen men gärna till ett rimligt pris, (om inte ni anser att 60.000kr mer är värt det) 

Så mina frågor är
1. Skillnaden på nibe modellerna och bosch?
2. Vilken passar bäst för oss?
3. Har ni tips på någon annan modell/märke gärna inom de stora märkena.
Krav i ordning:
[1 Hög besparing 2. gärna smart teknik som t.ex har NIBE för att spara pengar, pris gärna under 100.000kr (finns det en bra anledning till att betala 130 så är jag öppen för förslag)

Tack på förhand för er tid och kunskap :)

Har ni fixat en ny?

Iaf. Bor i södra Skåne i ett Myresjöhus på 156 kvm (som ditt) och ersatte Nibe Fighter 310 p med en Bosch Compress 3800i EW9 (räcker!).

Medan min kompis skaffade NIBE 370.
Hade lite problem med Boschen. Nu har man fixat till rubbet.

Med facit i handen tycker jag att ett kombo Bosch + en luft luftvärmepump är bäst att ha. LLVP har högre COP än FLVP samt är det bra att kunna köra kyla sommartid!

Boschen har två separata kretsar i motsats till NIBEN. Du kan tillverka varmvatten och sen håller sig vattnet varmt. Även om värmen måste tillverkas UTAN TILLSATS! Med detta kombot (har en llvp till I sovrummet) lyckades vi gå ner från ca 25000 kWh till 13 000!

Lycka till.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Kimmen68

  • Gäst
Kimmen68
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 07 december 2023, 10:27:41 »
Hej,

(mina frågor är längst ner)

Vi har köpt ett hus med en Nibe 310P frånluft, där kompressorn har blivit kass. Första huset som vi köper, har förstått det som att nibe, bosch/ivt och comfortzone är de märken folk generelt litar på och köper. Men eftersom vi ska byta ut pumpen och jag vill gärna ha en till åsikt ifrån en person som inte ska sälja mig något så tänkte jag att jag hör mig för här.

Huset är på 156kvm golvvärme byggt 2005. förbrukningen ligger på 25k kwh just nu så den går ju att få ner. Dem modellerna jag har kollat på:

Bosch Compress 3800i EW13

NIBE F730

NIBE F370

Jag har förstått det som att av de modellerna är det bosch som blir bäst med tanken på priset.
Men va är skillnaden på nibe F730 och bosch samt F370? Nibe modellen är ju dyrar men jag har förstått att NIbe är väldigt användar vänliga samt med smart tekniker som gör det enklare att spara pengar .
Men det är ändå runt 60.000kr skillnad, är det ens värt det för ett familjehus på 156 kvm?

Med den lilla infon ni har fÃ¥tt, har ni nÃ¥got tips? Vi är ju ute efter att spara elförbrukningen men gärna till ett rimligt pris, (om inte ni anser att 60.000kr mer är värt det) 

Så mina frågor är
1. Skillnaden på nibe modellerna och bosch?
2. Vilken passar bäst för oss?
3. Har ni tips på någon annan modell/märke gärna inom de stora märkena.
Krav i ordning:
[1 Hög besparing 2. gärna smart teknik som t.ex har NIBE för att spara pengar, pris gärna under 100.000kr (finns det en bra anledning till att betala 130 så är jag öppen för förslag)

Tack på förhand för er tid och kunskap :)

Hej,

Hus på 128 km byggt 2009 enplanare med vattenburengolvvärme.
Jag bytte ut min Nibe 360P mot en ComfortZone RX50 med 5 KW kompressor, har även en Mitsubishi värmpump frÃ¥n 2022. Och vid -17 grader sÃ¥ levererar CZ 5 KW och 82  Hz kompressorfrekvens och dÃ¥ har jag lufvärmepumpen inställd pÃ¥ 23 grader pÃ¥ 2áns hastighet. Har temeratur 21-22 grader inne.
Rekomenderar varmt CZ

Kimmen68

  • Gäst
Kimmen68
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 07 december 2023, 10:35:34 »
Glömde skriva att elpatronen inte behöver gå in och stödvärma, har ställt in så att elpatron inte går in förän vid temperatur under 17,5 grader. Denna temperatur mäts i returluften som kommer til värmepumpen. Ligger på mellan 20-21 grader på returluften från huset.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte av frånluftsvärmepump
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2024, 19:26:43 »
Nibe 370 och 470 är i princip elpannor med en liten hjälpkompressor, de duger i radhus och små stugor, inget för vanlig villa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!