Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivÃ¥.  (läst 1627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Randalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 mÃ¥nader... efter att bl.a. styrkretskortet pÃ¥ värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr pÃ¥ 2 mÃ¥nader och varje gÃ¥ng larmet gÃ¥r - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  sÃ¥ jag kunde ringa VVS firma som fick Ã¥ka ut hur mÃ¥nga ggr som helst för att slÃ¥ av larmet pÃ¥ den nya SMO20). SÃ¥ fick jag tillslut igÃ¥r den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej fÃ¥ hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stÃ¥ i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej pÃ¥slagen, kan bara göras i service-läge dvs man hÃ¥ller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: tvÃ¥ olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos pÃ¥ serviceavdelningen hos Nibe - sÃ¥ servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag pÃ¥ honom i början pÃ¥ APRIL.  AlltsÃ¥ inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är väl den som sålt/installerat anläggningen som ska se till att den fungerar och inte Nibe. Så vänd dig till installatören med dina klagomål.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Känner inte igen det alls. Har bara mycket goda erfarenheter (både gällande tidigare bergvärmeanläggning i förra fastigheten och LVVP i nuvarande).

Det är installatören som i grunden är avgörande.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 mÃ¥nader... efter att bl.a. styrkretskortet pÃ¥ värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr pÃ¥ 2 mÃ¥nader och varje gÃ¥ng larmet gÃ¥r - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  sÃ¥ jag kunde ringa VVS firma som fick Ã¥ka ut hur mÃ¥nga ggr som helst för att slÃ¥ av larmet pÃ¥ den nya SMO20). SÃ¥ fick jag tillslut igÃ¥r den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej fÃ¥ hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stÃ¥ i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej pÃ¥slagen, kan bara göras i service-läge dvs man hÃ¥ller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: tvÃ¥ olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos pÃ¥ serviceavdelningen hos Nibe - sÃ¥ servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag pÃ¥ honom i början pÃ¥ APRIL.  AlltsÃ¥ inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?

Låter lite som om att du haft otur i kombination med att ha valt en stressad och Nibe-oerfaren firma för installation?

Har själv bara bra erfarenheter av Nibes support.
Sen är det klart att telefonsupporten inte förväntas kunna så mycket mer än det som står i produktblad, användar-/installatörsmanualer och service-PM.

Vad har du för värmepump?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!