0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tillverkarna säger 1 strat i timmen i 25 årOm man går på deras resonemang så har du 2 år kvar till kompressorbyte.9000 starter/år och säg 3000 timmar det betyder att den går 20 min/start, alldeles för lite.....om man trimmade din maskin så skulle man få en driftkostnad på ett par tusen billigare samt att den håller i många år till.Sätt in en volymtank är mitt förslag
Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn? Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever? Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen. Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5) det är motorskyddet som ska bryta vid fasbortfall..men det är inga evighetsgrejor det heller..!kontrollera eller byt med lämpliga intervaller.mvh.ACE
Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter. Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, så kompressorn brann av. Tror det var under ca 6 år som de starterna kom... Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, så det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).
Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar. Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid. Jag har kompressorkontaktor + motorskydd. Vad ger ni mig mer?