Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmen helt i sommarhus med LVP pÃ¥ vintern?  (läst 27999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Putte!  Jag tänkte bara nämna för dig att du med en billigare inverterpump av nÃ¥got av märkesfabrikaten pÃ¥ ca 5-5,5 kw skulle du kunna köra pÃ¥ mintemperaturen 16 ºC i huset när ni inte är där och ordinarie temp 21-22 ºC när ni är där, och hela värmesäsongen för uppskattningsvis ca 2000-2500 kwh, och det tror jag knappast att du kommer sÃ¥ värst mkt under med elradiatorer och en Coolix on/off-pump.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 juni 2008, 00:23:28 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Hej Putte!  Jag tänkte bara nämna för dig att du med en billigare inverterpump av nÃ¥got av märkesfabrikaten pÃ¥ ca 5-5,5 kw skulle kunna köra pÃ¥ mintemperaturen 16 ºC i huset när ni inte är där och ordinarie temp 21-22 ºC när ni är där, och hela värmesäsongen för uppskattningsvis ca 2000-2500 kwh, och det tror jag knappast att du kommer sÃ¥ värst mkt under med elradiatorer och en Coolix on/off-pump.

Mvh Raffen.

Hmm. Har inte provat citatsvar, ser lite konstigt ut i firefox i alla fall, få se om det här blir rätt....

Raffe. Där tänker jag nog inte säga emot dig, utan det är nog ungefär vad jag läst mig till inte minst från dina tidigare inlägg i forumet.
Anledningen till att det blir coolixen just nu, är att farsan vill vara med och labba lite, men jag varken vill eller kan gå in med de pengarna som en bättre inverterpump kostar i dagsläget.
Skulle vi inte göra något alls just nu skulle jag satsat på en 'riktig' pump från början och jag tror att det kommer att bli en sådan inom inte för avlägsen framtid.

Så med satsade 3K så får det här blir lärdom. Jag lär mig att förstå hur en LVP fungerar, hur den skall användas, gissningsvis lär jag mig att hata on/off effekten ljudmässigt (fast det är inte säkert, där är jag nyfiken). Det som intresserar mig just nu, är om det är tokgalet att sätta pumpen på östsidan. Åtminstonde just nu så känns det som det enda alternativet med ett klicksystem med fasta rörlängder sompå coolixen. Men det finns kanske en möjlighet att sätta innerdelen på ett inverteragg på samma ost-sida som jag har i mitt förslag men med ca 6 meter rör sätta ytterdelen på södersidan dvs kortväggen.

Som sagt, jag har mycket att lära mig här...
Skulle vara synd på betongplattan vi kommer att gjuta och markställningen som jag kommer att svetsa själv, men det är som sagt lite terapi för min gamla pappa så det får gå på blåskontot i så fall.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Putte!  Ja jag skall nu inte försöka att omvända dig om du nu verkligen har bestämt dig för Coolixen Putte, och det kan ju som du säger vara skoj att även testa pÃ¥ en pump av on/off-typ för att kunna fÃ¥ lite erfarenhet av detta med LL/Värme-pumpar.
Jag ville väl bara ge dig lite input till lite andra tankar kanske :) Så då vill jag bara önska dig ett stort lycka till med både pumpen och installationen Putte, och jag hoppas att du återkommer och ger oss lite feed back på hur allting gick, och hur du upplever pumpen. Thumbsup

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 juni 2008, 00:25:06 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
FörstÃ¥r mej nu inte riktigt ?  Sc:,h    Det blir väl inte dyrt att ha igÃ¥ng en pump pÃ¥ lägsta temp 8 eller 10 grader under hela vintern , säkert billigare att ha värmen helt avtängd men det har du ju inte heller om du har 2 batterin pÃ¥ !
Det borde göras en kalkyl pÃ¥ hur mycket dyrare det blir att köra en värmepump pÃ¥ 8 eller 10 grader i stället för dina tvÃ¥ EL-element !  jag tror att det inte skiljer mycket Ã¥t , och dÃ¥ istället fÃ¥ ett bättre inomhusklimat !  min Ã¥sikt är att man mÃ¥ste lÃ¥ta det kosta lite , dock ej mycket för det , och dÃ¥ fÃ¥ ha en komfortabel temp hela tiden . Sommar som vinter !
Och idag började A/C säsongen för vÃ¥r del , sÃ¥ det sÃ¥ !  :)

Tjenare Rollster!  HÃ¥ller helt med dig om ovanstÃ¥ende förutom det här med A/C-säsongen som du säger har börjat. :) I Sverige behöver man ju knappast aldrig köra med A/C enligt min uppfattning, detta eftersom vi antingen har vinter eller ocksÃ¥ har vi den s.k gröna vintern här i Sverige ju. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Hej Putte!  Ja jag skall nu inte försöka att omvända dig om du nu verkligen har bestämt dig för Coolixen Putte, och det kan ju som du säger vara skoj att även testa pÃ¥ en pump av on/off-typ för att kunna fÃ¥ lite erfarenhet av detta med LL/Värme-pumpar.
Jag ville väl bara ge dig lite input till lite andra tankar kanske :) Så då vill jag bara önska dig ett stort lycka till med både pumpen och installationen Putte, och jag hoppas att du återkommer och ger oss lite feed back på hur allting gick, och hur du upplever pumpen. Thumbsup

Mvh Raffen.

Hej Raffen.

Det är nog inte svårt att omvända mig iofs eftersom jag redan innan jag köpt den billigare pumpen inser fördelarna med ett bättre agg.
Men alternativet som det ser ut just nu, är att inte göra något alls tills jag tar över helt efter mina föräldrar och då sätta in en lite större och mer erkänd inverterpump.

Då kan jag lika bra lattja lite med den billigare varianten och skaffa mig lite erfarenhet för relativt små pengar. Det enda som stör mig, är möjigtvis om jag tvingas att flytta innerdelen när jag så småningom byter aggregat. Det gör ont att ta upp ett hål som sen kanske inte skall användas....

Hur som helst. Skall se om pappa har kvar sina elräkningar för de sista åren. Det kommer kanske inte ge så mycket för jämförelse eftersom det är konstant boende i huset under några sommarmånader med varmvattenberedare och köks-el som står för det mesta och några få dagar vintertid då värmen självklart är det dominerande.

Snarare blir det väl så att man får göra lite tester i vinter när man bor några helger genom att köra 24h i stöten och skriva av mätaren. Man kan ju köra ett test där man kör varannan dag med pumpen och varannan utan och se skillnaden i elförbrukning. Inte vetenskapligt kanske men bör ge en fingervisning. Har en enkel elmätare från Kjell & Co som kan mäta förbrukning i el eller pengar direkt på eluttaget. Kan ha den inkopplad på LVP:n också.

/putte

f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Raffen. Du verkar vara en man med starka överygelser. Nu är ju inte huset nytt. Det är byggt och ägt av familjen sen dryga 40 år och jag känner inte igen något av det du beskriver. Visst är det fuktigt när du värmt upp i ett par dagar, något som vi brukar lösa genom att elda i vår öppna spis. Spisen är av enpipig typ och duger inte så mycket till att värma men däremot behövs det några få timmars eldande att driva ut fukten.
Hej Putte!  Det är möjligt att jag är en man med starka övertygelser Putte, och det kanske man möjligtvis fÃ¥r med tiden allt eftersom man nu inhämtar ökade kunskaper och erfarenheter här i livet, för om du försöker att inbilla mig och ev andra att du fÃ¥r ut fuktigheten ur huset genom att elda nÃ¥gra timmar i en öppen spis av s.k modell "glädjespis" sÃ¥ kan du ju bara glömma detta direkt alltsÃ¥. Har du kylt ned huset och ökat luftfuktigheten som har trängt in i väggar, tak, golv, övrig inredning mm, sÃ¥ tar det kanske 1-2 veckor med en ordentlig värme innan du har torkat ur huset skapligt pÃ¥ denna fuktighet, det skall du bara veta, och det är det här som inte är alls nyttigt för huset det är ju helt klart, och inte för människorna som skall vistas i den miljön heller.
En öppen spis är riktigt effektiv när det gäller att vädra en fuktig sommarstuga. För att det inte ska röka in behövs ett vinddrag i hela öppningen på minst 0,2m/s. Det blir en hel del m3/h redan med en liten spisöppning. Som värmekälla är den nästan värdelös, verkningsgraden kan tom. bli negativ när det är kallt ute.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Sebbe. Det låter som om du beskriver min öppna spis....

Den är snygg och se på, men den värmer inget vidare. En öppen skorstenspipa gör att det mesta av det jag eldar går rakt upp och ut. Tanken har då och då slagit mig att man kanske skall sätta i en insats i spisen för att bättre tillgodogöra mig värmen, men faktum är att både frun och jag gärna ser spisen som en trivselspis istället för en uppvärmingsdel.

Storstugan som den står i är iofs varm och go, men det beror på elradiatorerna, inte direkt på spisen.
Att spisen äter fukt när jag eldar i den, vidhåller jag dock. Nu är det alltid baserat på de fåtal gånger vi är i stugan efter att haft den avstängd och satt på elradiatorerna 2 dgr innan vi kommit dit. Några timmars trevligt eldande förändrar huset från att ha känts lite småkyligt och fuktigt till varmt och ombonat. Tittar man däremot på termomentrarna ser man ingen större skillnad förutom i storstugan där det självklart blir lite varmare.

Som en notering när du talar om utluften i spisen, märker vi ingen som helst skillnad mellan att ha spissjället öppet eller stängt.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
En öppen spis är riktigt effektiv när det gäller att vädra en fuktig sommarstuga. För att det inte ska röka in behövs ett vinddrag i hela öppningen på minst 0,2m/s. Det blir en hel del m3/h redan med en liten spisöppning. Som värmekälla är den nästan värdelös, verkningsgraden kan tom. bli negativ när det är kallt ute.

Hej Sebbe!  Ja det verkar ju som om vi är helt överens om bÃ¥de funktion och effektivitet pÃ¥ en dylik s.k glädjespis som Putte har, och som ventilation fungerar ju dessa spisar alldeles utmärkt alltsÃ¥, och man kan ju med mkt stor fördel ha spjället fullt öppet även när man inte är pÃ¥ plats i stugan tycker jag, eftersom dÃ¥ fungerar den ju riktigt bra som en extra ventilation i huset ju, men som värmekälla är den ju närmast helt värdelös ur effektivitetssynpunkt, eftersom den med all säkerhet drar ur mer värme än vad den tillför huset.

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Putte!  Ja jag skall nu inte försöka att omvända dig om du nu verkligen har bestämt dig för Coolixen Putte, och det kan ju som du säger vara skoj att även testa pÃ¥ en pump av on/off-typ för att kunna fÃ¥ lite erfarenhet av detta med LL/Värme-pumpar.
Jag ville väl bara ge dig lite input till lite andra tankar kanske :) Så då vill jag bara önska dig ett stort lycka till med både pumpen och installationen Putte, och jag hoppas att du återkommer och ger oss lite feed back på hur allting gick, och hur du upplever pumpen. Thumbsup
Mvh Raffen.
Hej Raffen.
Det är nog inte svårt att omvända mig iofs eftersom jag redan innan jag köpt den billigare pumpen inser fördelarna med ett bättre agg.
Men alternativet som det ser ut just nu, är att inte göra något alls tills jag tar över helt efter mina föräldrar och då sätta in en lite större och mer erkänd inverterpump.
Då kan jag lika bra lattja lite med den billigare varianten och skaffa mig lite erfarenhet för relativt små pengar. Det enda som stör mig, är möjigtvis om jag tvingas att flytta innerdelen när jag så småningom byter aggregat. Det gör ont att ta upp ett hål som sen kanske inte skall användas....
Hur som helst. Skall se om pappa har kvar sina elräkningar för de sista åren. Det kommer kanske inte ge så mycket för jämförelse eftersom det är konstant boende i huset under några sommarmånader med varmvattenberedare och köks-el som står för det mesta och några få dagar vintertid då värmen självklart är det dominerande.
Snarare blir det väl så att man får göra lite tester i vinter när man bor några helger genom att köra 24h i stöten och skriva av mätaren. Man kan ju köra ett test där man kör varannan dag med pumpen och varannan utan och se skillnaden i elförbrukning. Inte vetenskapligt kanske men bör ge en fingervisning. Har en enkel elmätare från Kjell & Co som kan mäta förbrukning i el eller pengar direkt på eluttaget. Kan ha den inkopplad på LVP:n också.
/putte

Hej Putte!  Detta lÃ¥ter ju riktigt bra alltsÃ¥ Putte, och det saknas ju definitivt inte ideér och framtidsvisioner hos dig inkl experimentlusta, tester och uppföjningar. Detta bÃ¥dar ju riktigt gott inför framtiden för dig Putte, helt klart. Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Sebbe. Det låter som om du beskriver min öppna spis....
Den är snygg och se på, men den värmer inget vidare. En öppen skorstenspipa gör att det mesta av det jag eldar går rakt upp och ut. Tanken har då och då slagit mig att man kanske skall sätta i en insats i spisen för att bättre tillgodogöra mig värmen, men faktum är att både frun och jag gärna ser spisen som en trivselspis istället för en uppvärmingsdel.
Storstugan som den står i är iofs varm och go, men det beror på elradiatorerna, inte direkt på spisen.
Att spisen äter fukt när jag eldar i den, vidhåller jag dock. Nu är det alltid baserat på de fåtal gånger vi är i stugan efter att haft den avstängd och satt på elradiatorerna 2 dgr innan vi kommit dit. Några timmars trevligt eldande förändrar huset från att ha känts lite småkyligt och fuktigt till varmt och ombonat. Tittar man däremot på termomentrarna ser man ingen större skillnad förutom i storstugan där det självklart blir lite varmare.
Som en notering när du talar om utluften i spisen, märker vi ingen som helst skillnad mellan att ha spissjället öppet eller stängt.
/putte

Hej Putte!  Jag tycker absolut att du skall investera i en brasinsats till din öppna spis, och gärna en fläktstyrd sÃ¥dan sÃ¥ att du fÃ¥r lite ordentlig cirkulation pÃ¥ varmluften igenom den. Det ger en himmelsvid skillnad pÃ¥ att kunna tillgodogöra sig värmen i huset med en brasinsats ifh till att bara ha ett rakt rör rätt upp som ju bara drar (ventilerar) ur värmen ifrÃ¥n huset skall du veta.
Sen är det ju så att en brasinsats behöver ju inte alls ta bort mys eller trivselfaktorn ifrån spisen, för det är ju bara till att öppna luckorna till denna så har du ju exakt samma funktion som med nuvarande glädjespis ju.
Sen har du ju iof också helt säkert rätt i att när ni kommer ut till stugan och har satt på elradiatorerna ca 2 dagar innan och dessutom eldat ett antal timmar i öppna spisen så försvinner nog den fuktigheten som finns i den direkta luften i rummet/huset med den temporära värme och den förhöjda ventilationsförmågan som blir när du eldar i spisen, men den fuktighet som jag delvis menade är den som under tiden huset har stått kallt har trängt in i husets olika ytor så som väggar, tak, golv och övrig inredning, och där tar det mkt längre tid innan materialet har kommit ned till normala nivåer, säkert 1-2 veckor.
Du kan ju gärna prova med en fuktighetsmätare så får du själv se hur det ser ut Putte.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Raffen. Det här med fukten känns som ett ämne på LVP forumet första riksträff, då över en eller flera pilsner....

När det gäller spisinsats säger jag inte emot dig gällande vad jag borde.
Att det blir samma sak stämmer nog inte riktigt gällande vår spis, men visst har du ändå rätt, även om det inte blir riktigt samma känsla så kan du med öppna dörrar få doften, knastret och vällustkänslan.

Skall vid tillfälle ta ett par bilder och lägga upp så har vi diskussionunderlag...

Jo jag har snabbsurfat runt lite och kollat priser och modeller, utan att gjort någon djupdykning och en gjutgärnsinsats som inte alls skäms för sig är överlag inte dyra.
Sen finns det säkert modeller som är bättre och dyrare som är outstanding.
Men jag gillar att lägga mig lite emellan och gärna låta någon annan vinna (det är trots allt en vinterbonad sommarstuga, så man måste lägga ribban rätt). Med en hel del virke på tillväxt på den egna tomten så bör man ändå inte negligera nyttan av att spisen står där. Med ett sniken LVP finns det gissningsvis också behov av lite stödeldning..

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Skall du sätta i en gjutgärnsinsats så kan det vara bra att kolla upp skorstenen.
Dvs att inget brännbart ligger an mot den om du har en tegelskorsten.

En insats ger avsevärt högre rökgas temperatur än en öppen spis.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Skall du sätta i en gjutgärnsinsats så kan det vara bra att kolla upp skorstenen.
Dvs att inget brännbart ligger an mot den om du har en tegelskorsten.

En insats ger avsevärt högre rökgas temperatur än en öppen spis.

Hej Hansson och tack för tipset.
Insatsen ligger en bit fram i tiden, om någonsin, men jag skall definitivt kolla upp det.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Skall du sätta i en gjutgärnsinsats så kan det vara bra att kolla upp skorstenen.
Dvs att inget brännbart ligger an mot den om du har en tegelskorsten.
En insats ger avsevärt högre rökgas temperatur än en öppen spis.

Hej Hansson!  En mkt bra och dessutom oerhört viktig aspekt pÃ¥ det här med brasinsats kontra rökgastemperatur Hansson. Vill man ha varmt i huset sÃ¥ blir det ju gärna rejält varmt i skorstenen ocksÃ¥ ju. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
FörstÃ¥r mej nu inte riktigt ?  Sc:,h    Det blir väl inte dyrt att ha igÃ¥ng en pump pÃ¥ lägsta temp 8 eller 10 grader under hela vintern , säkert billigare att ha värmen helt avtängd men det har du ju inte heller om du har 2 batterin pÃ¥ !
Det borde göras en kalkyl pÃ¥ hur mycket dyrare det blir att köra en värmepump pÃ¥ 8 eller 10 grader i stället för dina tvÃ¥ EL-element !  jag tror att det inte skiljer mycket Ã¥t , och dÃ¥ istället fÃ¥ ett bättre inomhusklimat !  min Ã¥sikt är att man mÃ¥ste lÃ¥ta det kosta lite , dock ej mycket för det , och dÃ¥ fÃ¥ ha en komfortabel temp hela tiden . Sommar som vinter !
Och idag började A/C säsongen för vÃ¥r del , sÃ¥ det sÃ¥ !  :)

Tjenare Rollster!  HÃ¥ller helt med dig om ovanstÃ¥ende förutom det här med A/C-säsongen som du säger har börjat. :) I Sverige behöver man ju knappast aldrig köra med A/C enligt min uppfattning, detta eftersom vi antingen har vinter eller ocksÃ¥ har vi den s.k gröna vintern här i Sverige ju. ;)

Mvh Raffen.

Nåja , A/C eller inte , men vi föredrar nog den funktionen f.r.o.m nu , dock så är kompressorn ej i gång hela tiden . Det är ju inte bara fråga om kylning , minst lika mycket om inte lite mera att minska luftfuktigheten ! Det känns liksom inte så angenämt att T-shirten klibbar hela tiden !
Saken är väl den att jag har ett fysiskt krävande jobb , i en fuktig varm miljö , och dÃ¥ blir det liksom "psykiskt" lättare i jobbet när man vet att när man kommer hem har man en komfortabel miljö att vistas i - Ã¥ret om ! Det är liksom sÃ¥ vi vill ha det , komfort hemma , lÃ¥t kosta lite , det blir ändÃ¥ inte mycket !   :)
Förut när vi bodde pÃ¥ hyra i vÃ¥ningslägenhet var de flesta fönstrena mot väster och jag kan lova att det var STEKHETT  och kvalmigt ! SÃ¥ jag bestände att sÃ¥ blir det inte mera när det blev att bosätta sig i HUS !  :)
Har tänkt att pröva den där "dry" funktionen lite mera i sommar , det är ju en form av A/C-funktion , kanske nÃ¥n kan redogöra närmare vad som skiljer DRY och A/C Ã¥t !??  Sc:,h  :)
« Senast ändrad: 30 juni 2008, 23:28:56 av rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!