Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plusprisol?  (läst 13502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Plusprisol?
« skrivet: 28 juli 2010, 20:49:56 »
Hej,
Måste ha tag på rör imorgon för att senare användas för brine vätskan för frikyla.
Duger "plus prisol" rören de har på Ahlsell för det.
Hade tänkt köpa deras plus prisol" med isolering av cellpolyeten och ytterhölje av PEL. SS EN 1057, rör diameter 22mm och isolertjocklek 15 mm. Rören går från min källare upp till vinden och kommer mestadels gå i isoleringen i ytterväggen samt på vinden. Det är ca 10 meters rördragning enkel väg.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Plusprisol?
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2010, 22:29:48 »
Plusprisol är dyrt som böter, men funkar bra.
Billigare med färdigisolerad pex som desutom är lite smidigare att dra ut.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Plusprisol?
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2010, 22:53:50 »
Får man använda pex rör för Brine?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Plusprisol?
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2010, 06:36:20 »
Får man använda pex rör för Brine?

Jupp, tveksamt dock om man överhuvudtaget får dra upp brineledningar med brandfarlig vätska på vinden.
Jag skulle inte göra det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Plusprisol?
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2010, 16:21:33 »
Har för mej att brine ledningar inomhus måste vara av metall eller vara isolerad med brandskydds matta Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Plusprisol?
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2010, 19:43:28 »
Har för mej att brine ledningar inomhus måste vara av metall eller vara isolerad med brandskydds matta Sc:,h

Det kan vara sÃ¥,    LK's pex är godkänd för brine, men det betyder ju iofs inte att det är godkänt att använda.
hittar inget om det i PBL
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Plusprisol?
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2010, 09:32:23 »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Plusprisol?
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2010, 10:34:58 »
Brine i plastslang är inte tillåtet

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442

Känns ju iofs ganska vettigt, men detta gäller ju bara etanol, pottaska och glykol är ju ok att köra med pex.

Sedan kan man ju då konstatera att väldigt många av dagens installationer inte är godkända, de flesta installationer jag sett med etanol har slangen indragen i huset och övergången till koppar sker på insidan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Plusprisol?
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2010, 16:34:05 »
Brine i plastslang är inte tillåtet

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442

Känns ju iofs ganska vettigt, men detta gäller ju bara etanol, pottaska och glykol är ju ok att köra med pex.

Sedan kan man ju då konstatera att väldigt många av dagens installationer inte är godkända, de flesta installationer jag sett med etanol har slangen indragen i huset och övergången till koppar sker på insidan.

Skrev lite slarvigt men om man följer länken så framgår det tydligare vad som avses.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Plusprisol?
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2010, 10:42:02 »
Jag har använt 15m plusprisol som jag dragit utanpÃ¥ huset. Det fungerar normalt bra, men när det blir sÃ¥ fuktigt i luften som det har varit ett par dagar nu, sÃ¥ dryper framledningsröret av fukt som kondenserat och även Ã¥terledningsröret blir fuktigt. Om jag dragit dessa rör inomhus hade det varit ett problem,  men nu kan det accepteras kortvarigt.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Plusprisol?
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2010, 14:30:06 »
Jag har använt 15m plusprisol som jag dragit utanpÃ¥ huset. Det fungerar normalt bra, men när det blir sÃ¥ fuktigt i luften som det har varit ett par dagar nu, sÃ¥ dryper framledningsröret av fukt som kondenserat och även Ã¥terledningsröret blir fuktigt. Om jag dragit dessa rör inomhus hade det varit ett problem,  men nu kan det accepteras kortvarigt.
Ja, plusprisol är inte diffusionstätt. FÖr att slippa kondens måste man ha tät isolering, limmade/tejpade skarvar och beroende på hur kallt vatten man pumpar runt behöver man även fundera på tjockleken. 13mm Armaflex räcker för de flesta frikylainstallationer.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Plusprisol?
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2010, 19:57:51 »
Det är nog inte diffusionsproblem som orsakar kondens på plusprisolen vid extrem luftfuktighet, utan helt enkelt att den inte värmeisolerar tillräckligt, så att yttemperaturen kommer under kondenspunkten, som mycket väl kan ligga på 15-20 grader vid 80-90% luftfuktighet.
I mitt fall med rördragning utanpå huset så spelar detta inte så stor roll. Husfasaden tål fuktigheten.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad frikyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Plusprisol?
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2010, 11:55:17 »
Jag har fått för mig att det finns installationer gjorda med Plusprisol som fungerar bra utan kondensproblem men det kanske är fel?

Jag kollade runt lite och hittade det här:

http://www.koppar.com/files/Komfortkyla_SE.pdf

Jag påstår inte att jag kan sånt här men jag får inte riktigt ihop texten och tabellerna, kan man ha skiftat plats på omgivande temp och kyltemp i tabellerna? Det ser ut som om man vid t.ex 0 grader på brinen och 20 grader omgivande lufttemp riskerar kondensering först över ca 75% RLF för Plusprisol vilket stämmer med föregående info från gunnarb.

Jag tror väl inte att man har så mycket som 75% RLF i innerväggar och bjälklag ens i Augusti, det skulle nog innebära att man får kondensering från sin vanliga vatteninstallation också så fort man spolar kallvatten i kranarna. Dessutom är det stor risk för mögeltillväxt över 75% RLF.

Eller är det så att då man kör kall brine under längre tid i ett inbyggt system så får man trots Plusprisolens isolering en så stor nedkylning av omgivande i stort sett stillastående luft så att man sänker gränsen för kondensering?

Det står i specen för Plusprisol att den ska fungera för kylinstallationer samt att en del av isoleringen fungerar som ångspärr men jag har inte hittat några exakta värden.


Kommentera gärna, det kan säkert vara nyttigt för många att reda ut vad som egentligen funkar/inte funkar och varför.

Utloggad dextrocell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Plusprisol?
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2011, 21:28:51 »
Lånar tråden lite...

Är det ingen som vet och kan svara på ifall Plusprisol är diffusionstätta eller inte?

Jag har en installatör som säger att de är det och en som säger att de inte är det och istället vill köra på Rostfri Solkulvert (typ Aeroline Inox Pro).

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Plusprisol?
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2011, 10:32:12 »
Lånar tråden lite...

Är det ingen som vet och kan svara på ifall Plusprisol är diffusionstätta eller inte?

Plusprisol är inte diffusionstät och duger då inte för kylinstallation där risk för kondensering finns
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!