Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Fabrikatet på din värmepump?

Panasonic
217 (28.7%)
IVT
48 (6.3%)
Sanyo
74 (9.8%)
Toshiba
81 (10.7%)
Hitachi
5 (0.7%)
Mitsubishi Electric
84 (11.1%)
Sharp
18 (2.4%)
Daikin
29 (3.8%)
Haier
3 (0.4%)
Argo
8 (1.1%)
Chunlan
17 (2.2%)
Corona
1 (0.1%)
Fairland
1 (0.1%)
Midea
10 (1.3%)
Electrolux
7 (0.9%)
Fujitsu
59 (7.8%)
Nordic Air
11 (1.5%)
ACMA
1 (0.1%)
Mitshubishi Heavy Industries
16 (2.1%)
LG
9 (1.2%)
Fonko
2 (0.3%)
Chofu
7 (0.9%)
Polo
5 (0.7%)
Carrier
2 (0.3%)
InVest
8 (1.1%)
Aermec
4 (0.5%)
Ultimate
1 (0.1%)
Atlas
5 (0.7%)
Fasett
2 (0.3%)
Foma
4 (0.5%)
Honywell
2 (0.3%)
Amstrad
1 (0.1%)
Appliance
10 (1.3%)
EHP
1 (0.1%)
ES Energy Save
0 (0%)
Coolix
0 (0%)
Zibro/Qlima
4 (0.5%)

Antal personer som röstat: 671

 

Författare Ämne: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?  (läst 81831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #60 skrivet: 14 januari 2007, 01:16:25 »
Nu e re gjort.

/Klasse
men jag då som är Panasonic frälst ??
 fÃ¥r bara rösta EN ( TVÃ… ) ggr
 jag har FYRA Panasonic
 snart FEM
 Men min röst ligger TYNGST pÃ¥ min E 12 CKP
 med scroll komp
 Den är älst men gör sitt jobb ( bäst )
  ( LJUDLÖS ) & ger mycket värme & AC
 E GKE kommer nog att bli en ( hitt ? )
 Mina DKE  maskinerer bedömmer jag som skodor Fiat Seat mm
 CKP = Mercedes S klass
Men jag får bara rösta en ( två ) ggr
 = Panasonic scroll
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #61 skrivet: 27 januari 2007, 21:17:53 »
IVT

AY-XP09DR-NC inomhusdel
AE-X09DR-N utomhusdel

Perfekt funktion både för värme och kyla, inköpt i november 2005. Köpte den till reducerat pris eftersom det var en utgående modell. Installerad av kylfirma. Den kommer att ha betalt sig själv efter nästa vinter, dvs våren 2008.

Tyvärr lär vi få hoppa på fjärrvärmetåget för att maximera värdet på kåken, väl medvetna att detta är en vansinnesinvestering ur driftsekonomisk synvinkel. Pengarna får vi möjligen tillbaka den dag kåken säljs.

Helkonvertering från direktel till vattenburet är en stor del av investeringen men kanske den kan komma till nytta den dag denna VP har tjänat ut och nytt system ska införskaffas? Vem vet. Svårt att sia om hur alternativen ser ut om tio år eller så.

/Leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #62 skrivet: 28 januari 2007, 02:55:51 »
IVT

AY-XP09DR-NC inomhusdel
AE-X09DR-N utomhusdel

Perfekt funktion både för värme och kyla, inköpt i november 2005. Köpte den till reducerat pris eftersom det var en utgående modell. Installerad av kylfirma. Den kommer att ha betalt sig själv efter nästa vinter, dvs våren 2008.

Tyvärr lär vi få hoppa på fjärrvärmetåget för att maximera värdet på kåken, väl medvetna att detta är en vansinnesinvestering ur driftsekonomisk synvinkel. Pengarna får vi möjligen tillbaka den dag kåken säljs.

Helkonvertering från direktel till vattenburet är en stor del av investeringen men kanske den kan komma till nytta den dag denna VP har tjänat ut och nytt system ska införskaffas? Vem vet. Svårt att sia om hur alternativen ser ut om tio år eller så.

/Leopold



Du kan inte få dem att bara dra till tomtgänsen/husgrunden? Så fick jag göra med fibern till bredbandet. Så är det upp till nästa ägare att installera om de känner för det. Men det finns i alla fall där för husvärdets skull. Thumbsup

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #63 skrivet: 28 januari 2007, 20:55:00 »

Du kan inte få dem att bara dra till tomtgänsen/husgrunden? Så fick jag göra med fibern till bredbandet. Så är det upp till nästa ägare att installera om de känner för det. Men det finns i alla fall där för husvärdets skull. Thumbsup

Bra tips, ska fundera igenom det här noga. Typiskt att man ska bli pådyvlad sånt här nu när jag fått värmen att funka så bra och billigt.

/Leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

gano

  • Gäst
gano
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #64 skrivet: 10 februari 2007, 16:42:40 »
Pump nr 2 blev till slut en Mitsubishi MSZ-GA25VA(H), en liten maskin på 4,5 kW. Nu har jag två små maskiner som jag kan leka med (och 2 fjärrkontroller). Tack vpgr. Vågar påstå att det inte finns en vinter som rår på vårt hus nu. Tilläggsisolerat och med två värmepumpar i en mild klimatzon. >:D Det dröjer nog ett tag innan jag kör igång den, det är alldeles för kallt för att få till en bra installation just nu. Kanske i början av mars ? Ska bli intressant....går det att komma under 9000 kWh/år inklusive allt ??

MVH/Gano

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #65 skrivet: 10 februari 2007, 19:19:24 »
En koll på dina sommarmånader gör mig extremt imponerad av din låga hushållsel och varmvatten, Gano! Vår förbrukning har legat på ca det fyrdubbla, även vi fyra i familjen varav 1 st tonåring. Då har vi iofs en gammal vv-beredare men sprillans nya A-klassade maskiner i övrigt så jag tror jag börjat dra i rätt ände efter värmepumpsinstallationen förra hösten.

Hur som helst så verkar det som att det är varmvattnet som borde vara nästa grej att göra något åt hos oss, inte särskilt mycket jag kan göra åt uppvärmningskostnaderna längre. Samtidigt bör jag fundera på det faktum att vårt hus är uppvärmt till en inte obetydlig del av speldatorer och tv-skärmar... inte för att jag vet vad man kan göra åt det men ändå.

/Leopold



Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #66 skrivet: 10 februari 2007, 21:38:38 »
Elmätare med  myntinkast pÃ¥ alla elförbrukare i  huset  kanske.....

Krokodilen

 *roflmao*
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #67 skrivet: 10 februari 2007, 21:45:14 »
Carrier Silentec till garaget, en 35:a

http://www.carrierab.se/files/villavarmepumpar/42hqv-broschyrblad2006.pdf

Funkar bra trots att den är medvetet underdimensionerad (vill ha underhållstemp, inte 20 ºC)

Den fanns visst inte i listan.

/Wazza
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #68 skrivet: 10 februari 2007, 21:52:40 »
Nu finns den, du kan ändra din röst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #69 skrivet: 10 februari 2007, 22:53:52 »
Elmätare med  myntinkast pÃ¥ alla elförbrukare i  huset  kanske.....

Krokodilen

 *roflmao*

Lysande idé till datorerna och tv-skärmarna... hehe. Vilket ramaskri det skulle bli!  :)

Men ärligt talat det är skamligt vad mycket såna grejer drar. Ju nyare (och större) desto värre. Men visst det ger ju ett värmetillskott dock bara COP 1:1.

SÃ¥ när jag babblar om att jag inte har nÃ¥gra radiatorer igÃ¥ng vid minus 15 sÃ¥ vet ni varför. Blir det kallare är det bara att dra igÃ¥ng ett par datorer till...  ;D

/L
« Senast ändrad: 10 februari 2007, 23:16:13 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #70 skrivet: 11 februari 2007, 15:24:49 »
Är sugen på en LCD sedan ett tag, den drar 300W. Kommer bli varmt i tvrummet i sommar med den...

Annars är platta att föredra till datorer, då får man ner förbrukningen en aning. Hade en 19" tjockskärm den drog 120W, bytte till en platt 19" den drar ca 60W. Man känner faktiskt skillnad i datorhörnan.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #71 skrivet: 11 februari 2007, 20:28:23 »
själv  kör  jag  bara  med knävärmare......dÃ¥  kan  man dessutom sänka  tempen inne...

Dagens  LCD är  skit.....gamla  CRT  tjocktv  är  vida  överlägsna om du inte  planerar  att  skaffa  hd box  eller  köra  datorn  via  den förstÃ¥s....väntar  nog  med  LCD  i  typ  2 Ã¥r  till dÃ¥  dom är mer mogna.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

gano

  • Gäst
gano
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #72 skrivet: 11 februari 2007, 22:09:54 »
En koll på dina sommarmånader gör mig extremt imponerad av din låga hushållsel och varmvatten, Gano! Vår förbrukning har legat på ca det fyrdubbla, även vi fyra i familjen varav 1 st tonåring. Då har vi iofs en gammal vv-beredare men sprillans nya A-klassade maskiner i övrigt så jag tror jag börjat dra i rätt ände efter värmepumpsinstallationen förra hösten.

Hur som helst så verkar det som att det är varmvattnet som borde vara nästa grej att göra något åt hos oss, inte särskilt mycket jag kan göra åt uppvärmningskostnaderna längre. Samtidigt bör jag fundera på det faktum att vårt hus är uppvärmt till en inte obetydlig del av speldatorer och tv-skärmar... inte för att jag vet vad man kan göra åt det men ändå.

/Leopold

Hej Leopold.

Det blir sÃ¥ där lÃ¥g förbrukning när man har gratis varmvatten genom solfÃ¥ngaren under sommaren. Sedan har vi väl inte sÃ¥ mycket annat som ligger och drar en massa ström, har bl a kvar tjock-tvn. Men tvättmaskinen och diskmaskinen gÃ¥r rätt mycket förstÃ¥s. För skojs skull sÃ¥ räknade jag antalet lÃ¥genergilampor hemma hos oss, ca 2/3 av alla lampor är lÃ¥genergi, resten är vanliga eller halogen (spotlights). Jag kör varmvattenanslutning till diskmaskinen pÃ¥ sommaren.  :o

PÃ¥ vintern är vÃ¥r förbrukning rätt normal, men jag hade tänkt göra den bättre än normal med tvÃ¥ värmepumpar.......  >:D

MVH/Gano

Utloggad bålsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #73 skrivet: 14 februari 2007, 10:49:37 »
Hej, vi har en Daikin som enbart värmer ett vinterbonat uterum. Har fungerat helt perfekt i två års tid, tyst och behaglig värme! Har även vatteburen golvvärme inkopplat i uterummet, och kanske lite lyxigt, men vi använder detta rum under hela året!
F.ö. har vi bergvärme inst. och förbrukningen ligger på 24.000 kWh/år i Sthlmsomr.
Tilläggas att ett uppvärmt SPA utomhus ligger med i förbrukningen.
Skulle satsa på en Daikin, som skall vara lite bättre än många övriga. Men alla japanska produkter är ju bra, eller hur?
/ Perra, BÃ¥lsta :)

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Vilken luft/luft-värmepump har du köpt?
« Svar #74 skrivet: 14 februari 2007, 16:21:13 »
Vad  vill du säga med inlägget ? Att Daikin är  bättre än andra pumpar?

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!