Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 28 juli 2004, 11:03:42 »

Focus 08- 934420 Fråga efter en VLM 270-Flex och tala om vad du skall ha den till.

Autoterm körde med sådanna beredare från slutet av 70-talet till slutet av 90-talet. Men de burkarna från 90-talet var värdelösa eftersom konstruktionen av slingan var kass.
Skrivet av: pellep
« skrivet: 28 juli 2004, 08:51:19 »

Vem tillverkar dessa beredare?
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 27 juli 2004, 17:55:03 »

Den enda bra fungerande lösningen på varmvattenberedarproblematiken är förådsberedare med en växlarslinga i botten (kamflänsrör). Tekniken är gammal men fungerar.
Vanlig 200-300litersberedare som värms via slingan i botten där det kalla vattnet kommer in. Vid tappning tas varma vattnet från toppen. Vattnet skiktas och är varmt ända till allt vatten tappats ur. Temp i beredaren varierar med VP-konstruktion och flöde. Vill man ha riktigt varmt höjs tempen ytterligare med el-patron som inte påverkar tempen i botten där vp-slingan alltid har det kallaste vattnet. Givetvis sitter el-patronens termostat en bit upp i beredaren.
Skrivet av: lar282
« skrivet: 27 juli 2004, 16:28:10 »

Hej
Ville bara säga att varmvattens situation är mycket bättre nu. Det visade sig att där var förmodligen en svetsloppa i dykrörs hålet. Dett gjorde att givaren inte kom ner mer än 30 cm. Funkar bättre nu när den är nere på över 1 meter


//Lasse
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 18 juni 2004, 19:24:52 »

Varmiteks beskrivning av sin vvb är så innehållsrik att den måste återges som exempel på hur en leverantör bör skriva om man vill få eventuella kunder ska backa:

'Varmiteks vvb är specialbyggda för att passa alla typer av värmepumpar. Samtliga anslutningar finns på toppen for att .. . Vvb är specialkonstruerad för att värma tappvarmvattnet utan risk för varken koorsion eller bildande av legonella bakterier.  Den är dessutom isolerad med 70 mm tjock isolering .."

Intet ord om den är en förrådsberedare eller batteriberedare, huvudmåtten och volymen anges men intet ord om hur myvket varmvatten av viss temp som kan tas ut under en viss tid.

Flera av Varmiteks konkurrenter har likaledes mycket korta beskrivningar, men deras berdare kan man oftare se hos närboemde ..
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 juni 2004, 13:46:15 »

Arne ....
Han har huvudet på "skaft" antagligen svartplåt, då blir det brunt varmvatten snabbt!!!

Jag har avrått/varnat förr tycker inte att batteri (kamfläns) beredare passar i lågtempsystem.
Vid störttappning får man ofta tempskillnader som gör vv för kallt.
Har man en förrådsberedare och den (innermanteln) håller 40 grader har man duschvatten i massor, men en batteriberedare där "varma sidan" håller 40 grader kanske men inte får ut nåt duschvatten alls pga av en tempssänkning på några grader!!!!
Skrivet av: Arne
« skrivet: 18 juni 2004, 12:45:16 »

Inte för att jag vet men nog är väl behållaren av vanlig
stålplåt.... Kan tänkas rosta sönder om du vänder på inkopplingen.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 juni 2004, 22:02:02 »

Citera
Vattenvolymen i rörslingan är nog för liten. Det kommer att resultera i att temperaturen i slingan stiger för fort och pumpen slår av innan du får maxtemp på varmvattnet.

Det har egentligen inget med volymen att göra... det är slingans förmåga att överföra energi som avgör om tempen stiger för mycket.



Tja, du har kanske rätt. Slingan borde ju vara ganska effektiv eftersom den klarar att värma upp kallvattnet vid normalt flöde. Om värmepumpens flöde matchar slingans effekt så att returen hålls ned skulle det kanske fungera.
Skrivet av: admin
« skrivet: 17 juni 2004, 20:12:18 »

Citera
Vattenvolymen i rörslingan är nog för liten. Det kommer att resultera i att temperaturen i slingan stiger för fort och pumpen slår av innan du får maxtemp på varmvattnet.

Det har egentligen inget med volymen att göra... det är slingans förmåga att överföra energi som avgör om tempen stiger för mycket.

Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 juni 2004, 16:57:47 »

Min idé för att radikalt höja kapaciteten:
Koppla pumpen till rörslingan i beredaren istället och varmvattnet till själva tanken. Då blir det 400l äkta varmvatten!
Nackdelar? Legionellaproblem?

Vattenvolymen i rörslingan är nog för liten. Det kommer att resultera i att temperaturen i slingan stiger för fort och pumpen slår av innan du får maxtemp på varmvattnet.
Skrivet av: lar282
« skrivet: 17 juni 2004, 13:30:54 »

har nu mailat leverantören och frågat om jag har dykrör. Jag förstod det rätt om jag INTE kunde se det själv va?


//L
Skrivet av: Nike
« skrivet: 17 juni 2004, 11:00:36 »

Ske det bli någon form av skiktning i denna beredare bör nog dykrör kombineras med en strypning. Har ej detta men fått tips om det.
När pumpen värmer varmvatten så är det ju en kort sträcka med grova rör som cirkulationspumpen har att jobba emot vilket ger högt flöde och låg temperaturhöjning genom värmepumpen.
Har själv kännt på rören då pumpen går över till varmvattenuppvärmning. I detta läge är vattnet från beredaren kallt (kommer ju via dykröret från botten av beredaren) och värms bara måttligt av pumpen för att sedan släppas ut i toppen av beredaren.
Resultat: Kallt vatten i botten, ~45 grader i mitten och ljummet vatten i toppen! Kombinerat med starkt flöde...... skiktningen borta.

Min idé för att radikalt höja kapaciteten:
Koppla pumpen till rörslingan i beredaren istället och varmvattnet till själva tanken. Då blir det 400l äkta varmvatten!
Nackdelar? Legionellaproblem?
 
 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 juni 2004, 23:42:51 »

Arne
Dykrör kan man sätta dit senare, kräv att få det gjort!! det är normalt en baggis, om nu inte konstuktionen är dåligt genomtänkt!!!   >:(
Du får en otrolig skillnad om du kan använda skiktningen,  ett lågtempsystem funkar inte utan skiktning påstår jag.   8) 8)

Konstuktören kan inte ha sett en vvb förrut påstår jag självsäkert, har dock svårt att tro att det kan va så (illa).
Iofs kan han ha haft hjärnsläpp den dan.
Alla beredare skulle självklart byggas om utan kostnad för kunden.
Förenen eder vetja, osså elda upp er riktigt innihelvete.
Mycke  >:( >:( osåå lite  :'( :'(  hjälper det inte hota med Sverker  ::)
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 16 juni 2004, 23:16:15 »

I ett annat hus med Varmitec 8 var bullret ovanför VP påtagligt men fortfarande under referensnivån 'Sony R90 drivsystem' . Enligt ägaren var bullret mycket kraftigare innan man monterat gummibussningar i de fästen som håller de något vibrerande rören och som monterats i taket Golvbalkar av trä. VP:n saknar den speciella dämpningen som omnämns i svaret ovan.

När jag här skriver om påtagligt buller  så avser jag buller som kan störa pianissimopassager när man lyssnar aktivt på musk. Trafikbuller som går genom stängda vanliga kopplade 2-glas fönster med tätningslister bullrar ännu mera.

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 15 juni 2004, 23:32:00 »

Om oljud igen

Citera
Enda som e kvar nu är att sätta ljudspärr (nytt innertak) i pannrummet. Det låter mer ovanför pannrummet än i pannrummet! Skumt men sant.

Nämnde ovan om befarat oljud från IVT HT i rummet ovan pannrummet.

Å andra sidan lyssnade jag idago på en Varmitek 8 när den värmde vatten i värmeberedaren, båda kompressorerna i gång. Den hade levererats för ett år sedan i särskilt bullerdämpat utförande ( appatskåpets innerväggar mm hade klätts med dämpande material) . I pannrummet var ljudet ganska måttligt och  troligen lägre än  i den IVT som jag hört. Skillnade utan och med öppnad apparatlucka var påtaglig.
I vardagsrummet i våningen ovanför (träbjälklag) hördes pumpen inte till en början, men kunde höras mycket svagt när örat vant sig vid rumsatmosfären. Ljudet var lägre än det surr som avges av motorn i en Sonys MD av nyare model (t ex R90 , R 900 ) om MD:n placeras 60-80 cm från örat

Att eliminera olud redan vid källan är troligen effektivare än att sätta upp isolering i taket. Kanske kan Du Lasse få installatören att ge Dig en dämpsats lim och dämpmaterial
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 15 juni 2004, 14:00:55 »

Citera
Enda som e kvar nu är att sätta ljudspärr (nytt innertak) i pannrummet. Det låter mer ovanför pannrummet än i pannrummet! Skumt men sant

Vid samtal med flera installatörer om ev köp av bergvärme och att jag störs av ljud när jag lyssnar på musik har ingen tidigare sagt något. Men när jag förde frågan på tal med Sävedalens Kyl angående en IVT HT talade man om att det kan finnas problem om bjälklaget över pannrummet är strängbetong. Man trodde att det kan bli aktuellt att överväga att sätta upp ljuddämpande skivor på väggar/tak.

Om man gör så mot ytterväggar bör man tänka på mögelrisken som finns vid intern isolering mot källarvägg.  Stålreglar och ventilation.

Skrivet av: Arne
« skrivet: 15 juni 2004, 12:44:14 »

Har ingen aning om hur eller om man ser någon skillnad.
Prova med att fråga installatören eller med tillverkaren direkt.
Skrivet av: lar282
« skrivet: 15 juni 2004, 10:24:36 »

Angående skiktningen så är det sant att dykröret saknas på beredaren, har själv tyvärr en sådan.
När jag av en händelse råkade träffa installatören så påtalade jag att det var lite klent med varmvatten för att fylla ett standardbadkar så medgav han efter vissa disskusioner om inställningar att de numera har ändrat konstruktionen. Nu mer har de alltså dykrör. Tyvärr så har jag haft min nu i drygt två år så eventuella bytes krav är nog att glömma. Fick dock tips om att installera startfördröjning på varmvattenstillslaget och därmed hinna tappa upp ett badkar innan skiktningen förstörs.
Tror ni det kommer att fungera?

Kan du förklara hur jag ser om jag har den nya eller gamla sorten?

//Lasse
Skrivet av: Arne
« skrivet: 15 juni 2004, 09:02:16 »

Angående skiktningen så är det sant att dykröret saknas på beredaren, har själv tyvärr en sådan.
När jag av en händelse råkade träffa installatören så påtalade jag att det var lite klent med varmvatten för att fylla ett standardbadkar så medgav han efter vissa disskusioner om inställningar att de numera har ändrat konstruktionen. Nu mer har de alltså dykrör. Tyvärr så har jag haft min nu i drygt två år så eventuella bytes krav är nog att glömma. Fick dock tips om att installera startfördröjning på varmvattenstillslaget och därmed hinna tappa upp ett badkar innan skiktningen förstörs.
Tror ni det kommer att fungera?
Skrivet av: lar282
« skrivet: 14 juni 2004, 20:33:37 »

Jag har ställt in det så att mellan 18-21:15 så höjs vatten tempen till 55. Andra tider är den 48. Det är mycket bättre nu. En annan sak var att min vv beredare läckte!! Trycket sjänkt och allt blev dåligt. Det var inte alvarligt utan bara en sak som skulle spännas. Nu funkar allt bra faktiskt.

Enda som e kvar nu är att sätta ljudspärr (nytt innertak) i pannrummet. Det låter mer ovanför pannrummet än i pannrummet! Skumt men sant. Tror att golvet är väldigt tunnt(snyft)''
//Lasse
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 13 juni 2004, 08:40:13 »

Fråga till Lasse (lar282): Vad sade installatören när han kom och har han fixat anläggningen så att det nu blir bra med badvatten?
Vilka inställningar rekommenderade han?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 juni 2004, 00:49:48 »

Kul att det är nån som är tydlig ofta finns en halv rad om detta o då luddigt som bör va öppen mm.
Termostater på rad/golvvärme är en styggelse om man har VP.
Har man problem med tex en övervåning eller vissa rum skall man strypa in flödet.
På dom flesta termostatventilerna finns FAST strypmöjlighet. Samma på returkopplen för golvvärme.
Om man stryper lite vartefter uppnår man snabbt en balans i rumstempen och då med ett konstant flöde!!!
Börja med att se till att du har maximalt flöde överallt sänk kurvan så att du har lagom temp, där det blis svalast tex på nedervåningen. Stryp sen där du har övertemp.

Solinstrålning brukar oxå gå hantera ofta är det så öppna planlösningar att en "centralt" placerad rumsgivare fixar det. med fin besparing som följd (kurvan sänks som rickard nämnde därmed högre COP).
Istället för lägre flöde pga av termostater som stryper det ger ju snabbt högre temperaturer och sämre COP.

Även tempsänkningar vid blåst och vid hastiga omslag från långvarit kallt väder till värme.  
Rumsgivaren tjänar man igen, det är ofta dom få gångerna man tycker det är kallt som gör att värmen höjs, och ofta får det tuffa på så, har man jämn temp kan man oxå sänka den utan problem!!

Det här funkar även helt ok i stora fastigheter, men det blir ju mera spring, och det är bara om man har en VP som detta är intressant, vid all annan uppvärmning spelar det inte nån roll.
/Bertil

Skrivet av: admin
« skrivet: 09 juni 2004, 23:11:10 »

Jag tror inte att framledning eller returgivare som huvudgivare gör någon skillnad vad gäller känslighet för termostater.

Däremot fungerar returgivarstyrning lite som en rumsgivare - om rumstempen blir hög p.g.a. t.ex. solinsrålning kommer returtempen att stiga (och diffen mellan framledning och retur att minska) som ett resultat av den högre rumstempen. Sitter det dessutom termostater i systemet som stryper flödet kommer returtempen att stiga ytterligare till följd av det lägre flödet. Risken med detta är att systemet drabbas av kraftigt pendlande temperaturer - med många start och stopp som följd.

Den tendensen blir något högre med returgivare som huvudgivare, framledningsgivar-styrda system kommer dock förmodligen att få något större pendlingar i inomhustemp.

Just därför är en centralt placerad rumsgivare så bra - den sänker nämligen börvärdet i styrdatorn istället, så att temp-pendlingarna minimeras.

Det är i alla fall min slutsats...

Tror dock inte att skillnaden mellan fram/retur-styrda system är speciellt stor. Jag bedömmer att framledningstyrd med rumsgivare är bäst, returgivarstyrd näst bäst och enbart framledningstyrd sämst.

/Rickard
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 09 juni 2004, 10:24:29 »

Tack Rickard, läsningen av styrsystemets handbok ger en nyttig inblivk i hur sytemet skulle kunna funka.

Där finns t ex följande :
Citera
Viktigt vid värmepumpdrift med returgivare som huvudgivare.
För att utnyttja värmepump med styrd kondensering maximalt och använda hela radiatorytorna i ett vattenburet värmesystem, rekommenderar vi att eventuella termostatventiler demonteras, inte bara öppnas.
ES3 arbetar med hög precision på returtemperaturen och därför ska flödet över värmekretsen vara
jämnt och inte störas av termostater. Med värmepumpar i värmesystemet ska returgivaren väljas som huvudgivare.

Det här att termostater helst ska undvikas i VP-system har sagts tidigare i forumet. Men säljarna har inte nämnt ovan citerade restriktioner  när jag nämnde att de olika rummens behov varierar kraftigt beroende på solinstålning och i någon mån vindförhållanden..

Man frågar sig om system som styr framledningstempen är mindre känsliga för elementtermostater än system som styr efter returtempen.

I vissa rum skulle det vara bra om elementtermosterna kunde användas. Övervåningens rum är ett exempel. De får bra mycket av sin värme från bottenvåningen via 'trappan'  eller via solinstålningen och termostaterna är inte sällan nästan stängda så länge som rumsdörrarna hålls öppna.  Stängs dörrarna, t ex för att  minska kallras i trapphallen, får en del av elementen jobba ..
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 juni 2004, 00:01:41 »

(Sarastro) Har mailat dig handboken för warmiteks reglerdator - kanske kan det ge någon insikt om hur de tänkt att det hela skall (kunna) fungera.

Hoppas att du inte hade den sedan förut, med min modemanslutning tar det en stund att skicka så pass stora filer  :-[ (ca 1 Mb)
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 08 juni 2004, 22:46:08 »

Har ingen VP utan en oljepanna där varmvattnet värms i en slinga i pannans vattentank (80 grad). Om man vrider på varmvattnet för fullt kommer det bara ljummet vatten. Om man drar ner flödet blir varmvattnet hett.
Om nu värmepumpsanläggningens beredare är av genomströmningstyp så skulle det kunna vara så att varmvattnet fungerar för badkarbadning om man inte vrider på kranen för fullt. Men är det så illa att Varmiteks beredare inte ens då behagar att leverera önskad mängd badkarsvatten?

Slutligen ännu en  liten fråga  till dem som installerat Varmitek :  
Har ni fått en bra och innehållsrik beskrivning av sytemet när systemet leverades? Eller är den bara mycket ytlig ? Jag frågar för Varmiteks informatioinsmaterial till prsesumtiva kunder är osedvanlig ytlig! Och på Varmiteks hemsida finns det inte mer att hämta!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 juni 2004, 18:32:39 »

Hmmmmm dom borde skämmas.
Konstuktören måste haft kortslutning, eller diskkrasch!
Självklart skall man utnyttja skiktningen i beredaren, det går nästan inte att undvika i en förrådsberedare. När man tappar varmt vatten kommer det in kallt via "dykröret" ned till botten av beredaren.  även i yttermanteln med "radiatorvatten" (borde) skiktnigen utnyttjas, det är ju bättre även för pumpen att jobba med så kallt vatten som möjligt.
Batteriberedare (kam. b) är mera tveksam i lågtempsystem, viss tempsänkning blir det lätt speciellt vid störttappning.
Jag tvivlar på att det tillverkas en sån produkt, men det verkar inte bättre.
Skrivet av: Nike
« skrivet: 08 juni 2004, 16:46:47 »

Har själv Varmitek 400l beredare med 8TBR pump och håller med om att kapaciteten är låg.
Direkt efter installationen klarade den definitivt inte att fylla ett badkar, inte ens dusch faktiskt, men då var inställningen på varmvattnet lågt ställt (på vid 43, av vid 48 grader).
Efter uppjustering till 50/55 grader klarar den nu nätt och jämt ett badkar.
Att, som försäljares sa, kapaciteten räcker till ett bubbelkar är nog att betrakta som kraftig överdrift.

Problemet med varmiteks lösning är att den inte utnyttjar den oerhört viktiga skiktningen av varmvatten.
Beredaren är av genomströmningstyp där de 400l inte är varmvatten utan det värmevatten som leds runt i pumpen och elementen. Effekten blir att då pumpen värmer varmvatten så strömmar vattnet runt i beredaren i sådan fart att vattnet omblandas istället för att vara skiktat med högst temp i toppen.

Mina egna beräkningar visar att kapaciteten på beredaren är jämförbar med en 75-100l elberedare.
 :(
Skrivet av: lar282
« skrivet: 01 juni 2004, 08:12:48 »

tack för alla svar. Tar det med installatören i dag när han kommer. Skönt o veta att det SKA funka iallafall.


//Lasse
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 31 maj 2004, 22:53:31 »

Jag har varit med om en liknande sak på en 300l. beredare.
Då saknades dykröret i beredaren vilket gjorde att vattnet bara vände i toppen på beredaren.
Eller så är det felkopplat på nått vis
Skrivet av: RLA
« skrivet: 31 maj 2004, 21:57:44 »

Vad som händer hos oss är att med 400 liters beredare kan vi tappa upp ett badkar med badtempererat vatten. Jag har aldrig funderat närmare på saken då det fungerade från början...borde det inte fungera ??? eller  ?
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 maj 2004, 21:37:09 »

det låte FEL 400 liter VV beredare och kan inte fylla ett badkar på 200-265 lite eller vad det nu går i ett badkar....

Dags för ett telefon samtal till installatören eller ????
Skrivet av: RLA
« skrivet: 31 maj 2004, 21:20:21 »

Det är inte normalt!
Vi har också 400 beredare, visserligen en 8TBR, men vi fyller ett vanligt badkar enkelt. Vi startar VV-prod vid 45 grad och stannar vid 55 grad (nu på sommaren), på vintern vi lite snävare start/stopp. Och vi använder aldrig tillskott för VV.

Lycka till i morgon!
Skrivet av: lar282
« skrivet: 31 maj 2004, 19:02:57 »

Har precis installerat en värmepump.
Innan jag köpte och fick det installerat sa jag att vi har badkar och vill fortsätta kunna bada. I Torsdags blev dom 98% klara men återkommer imorgon för finslip. Provade att bada idag och varmvattnet räckte ca 15 cm upp i badkaret(vanligt badkar). Är detta normalt??? Samlar på mig info tills imorgon när de återkommer, så tacksam för svar.

Pump:Varmitek 6TBR
Varmvattensberedare varmitek 400 liter

//Lasse

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!