Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämnade priser mellan elomrÃ¥dena?  (läst 9655 gÃ¥nger)

TS Comfort AB och 4 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utjämnade priser mellan elområdena?
« skrivet: 07 augusti 2023, 14:23:55 »
Vad är det egentligen som har förändrats iom att alla elområden den senaste tiden har i princip likadana priser på elen?

Har överföringskapaciteten ökat, eller vad är det frågan om?

Skillnaderna har ju varit rätt stora mellan de olika elområdena de senaste åren..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2023, 14:34:41 »
Efterfrågan på el är relativt låg och överföringskapaciteten är långtifrån maxad, då den närmar sig max kommer även priserna att stiga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2023, 15:09:49 »
Efterfrågan på el är relativt låg och överföringskapaciteten är långtifrån maxad, då den närmar sig max kommer även priserna att stiga.

Och även prisskillnaden mellan de olika elområdena att öka?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2023, 16:00:55 »
Ja, det handlar i första hand om tillgång och efterfrågan, som i alltid i ett konkurrensutsatt marknadssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2023, 07:08:42 »
Är inte lika säker som dig på att det bara har med det att göra med efterfrågan, något hände efter att sittande regering tog över, jag tror att regeringen kan ha ett finger med i spelet också på något sätt, att de har agerat för att minska skillnaderna mellan de stora väljarskarorna i söder och de färre i norr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2023, 08:13:24 »
Är inte lika säker som dig på att det bara har med det att göra med efterfrågan, något hände efter att sittande regering tog över, jag tror att regeringen kan ha ett finger med i spelet också på något sätt, att de har agerat för att minska skillnaderna mellan de stora väljarskarorna i söder och de färre i norr.

Jag vill minnas att utjämningen började redan då förra regeringen satt vid makten, den dåvarande statsministern pratade om att prisbilden var skev, kort därefter började priserna i de olika områdena att närma sig varandra..

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2023, 08:55:16 »
Är inte lika säker som dig på att det bara har med det att göra med efterfrågan, något hände efter att sittande regering tog över, jag tror att regeringen kan ha ett finger med i spelet också på något sätt, att de har agerat för att minska skillnaderna mellan de stora väljarskarorna i söder och de färre i norr.

Funderar också, skulle vilja se formeln mellan elområdena....
Kapacitetsavgifterna har väl gått rakt in i statskassan.
Ökas kapaciteten mha avgifterna så exporteras väl ännu mer, och marknads priserna blir ännu högre längre och längre norrut, dvs vi alla får samma högsta priser som tyskland året runt.
Just nu senaste tiden verkar "vi" exportera 20-25% nästan jämt, och då för billigt.

Vart tog kontraktering till en större köpgrupp vägen? Finns något sådant kvar?
Tror bara det är enskilda konsumenter som betalar det höga marknadspriset, andra har bättre avtal, eller?
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 08:57:42 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2023, 09:01:26 »
Terminspriserna för elområde 1 ligger på runt 40 öre för det kommande året, men hur man kommer åt de priserna har jag ingen aning om.
Har för mig att fastprisavtalet i Piteå ligger på typ 120 öre kommande år.
Om det då beror på att de alltid tvingas köpa på spotmarknaden, eller om de av princip inte köper terminer vet jag inte.

Källa Nasdaq OMX Commodities.
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 09:04:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2023, 09:22:01 »
Den stora skillnaden är tre:

1. Finska kärnkraftverket OL3 är i full gång. Innan exporterade SE3 1000MW dagligen till Finland (i princip). Nu har Finland inte det behovet överhuvudtaget vilket både sänker priset för oss och för dem.

2. Svenska Kraftnät har jobbat hårt på att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder och lyckats relativt väl. Så i dagsläget kan vi göra över mer från SE1 och SE2 hela vägen ner till SE4 jämfört med ett år sedan.

3. Solkraft har fullkomligen exploderat vilket sänker priserna mitt på dagen. Vi har sett negativa priser runt 12-14 på ett annorlunda sätt än förut.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2023, 09:32:57 »
Den stora skillnaden är tre:

1. Finska kärnkraftverket OL3 är i full gång. Innan exporterade SE3 1000MW dagligen till Finland (i princip). Nu har Finland inte det behovet överhuvudtaget vilket både sänker priset för oss och för dem.

2. Svenska Kraftnät har jobbat hårt på att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder och lyckats relativt väl. Så i dagsläget kan vi göra över mer från SE1 och SE2 hela vägen ner till SE4 jämfört med ett år sedan.

3. Solkraft har fullkomligen exploderat vilket sänker priserna mitt på dagen. Vi har sett negativa priser runt 12-14 på ett annorlunda sätt än förut.

Punkt 1 känns rimlig.

Punkt 2, vad har mer konkret skett för att överföringskapaciteten har kunnat öka motsvarande prisutjämningrn?

Punkt 3, sommartid helt rimligt, men övriga delar av året sker inget nämnvärt tillskott från solpaneler, solceller torde mao inte ha mer än en ytterst marginell påverkan på elpriset på årsbasis.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2023, 10:01:27 »
Punkt 1 känns rimlig.

Punkt 2, vad har mer konkret skett för att överföringskapaciteten har kunnat öka motsvarande prisutjämningrn?

Punkt 3, sommartid helt rimligt, men övriga delar av året sker inget nämnvärt tillskott från solpaneler, solceller torde mao inte ha mer än en ytterst marginell påverkan på elpriset på årsbasis.

https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2023/mothandel-och-omdirigering-hojer-kapaciteten/

Solkraften kommer inte ge nÃ¥got tillskott att nämna i vinter men jag satsade allt pÃ¥ ett överdimensionerat bergvärmesystem istället för solceller sÃ¥ jag känner att jag la pengarna pÃ¥ rätt sak  ;)
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 10:05:33 av JockeHX »

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2023, 10:12:38 »
Terminspriserna för elområde 1 ligger på runt 40 öre för det kommande året, men hur man kommer åt de priserna har jag ingen aning om.
Har för mig att fastprisavtalet i Piteå ligger på typ 120 öre kommande år.
Om det då beror på att de alltid tvingas köpa på spotmarknaden, eller om de av princip inte köper terminer vet jag inte.

Källa Nasdaq OMX Commodities.

Fastpriset för att binda på ett år i SE1 har senaste tiden legat kring 85-90 öre/kwh, så det är för stunden sjunkande trend, men naturligtvis fortfarande för dyrt sett på det historiskt..

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2023, 11:24:17 »
Den stora skillnaden är tre:

1. Finska kärnkraftverket OL3 är i full gång. Innan exporterade SE3 1000MW dagligen till Finland (i princip). Nu har Finland inte det behovet överhuvudtaget vilket både sänker priset för oss och för dem.

2. Svenska Kraftnät har jobbat hårt på att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder och lyckats relativt väl. Så i dagsläget kan vi göra över mer från SE1 och SE2 hela vägen ner till SE4 jämfört med ett år sedan.

3. Solkraft har fullkomligen exploderat vilket sänker priserna mitt på dagen. Vi har sett negativa priser runt 12-14 på ett annorlunda sätt än förut.

Hoppas nog inte att kapaciteten söderut från Skåne ökat motsvarande...?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2023, 11:43:12 »
Hoppas nog inte att kapaciteten söderut från Skåne ökat motsvarande...?

Inte ännu i alla fall.

Det var ju tal om att lägga en ny kabel till Tyskland som vindkraftslobbyn nog slåtts hårt för, men gamla regeringen lade den i malpåsen under elkrisen och jag antar att den politiker som godkänner en ny kabel till Tyskland kommer få det hett om öronen.

https://www.montelnews.com/se/news/1362982/svk-avbryter-upphandlingen-av-hansa-powerbridge


Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2023, 19:04:01 »
Inte ännu i alla fall.

Det var ju tal om att lägga en ny kabel till Tyskland som vindkraftslobbyn nog slåtts hårt för, men gamla regeringen lade den i malpåsen under elkrisen och jag antar att den politiker som godkänner en ny kabel till Tyskland kommer få det hett om öronen.

https://www.montelnews.com/se/news/1362982/svk-avbryter-upphandlingen-av-hansa-powerbridge

Tyvärr så tillkommer en kabel mellan Danmark och England på 1,4GW, den sista biten är precis installerad klart.
Planekonomin på el är på väg att försvinna helt. Kostnaden för el kommer att öka för oss, eftersom skatten på fossilt ökar.

Och kan ju förstå Danmark, de vill väl ha balansbackup och sälja el.
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 19:12:53 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!