0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det finns en trygghetsförsäkring, kontaktade färsäkringsbolag och påbörjade den biten igår.Nu har inte jag lusläst denna trygghetsförsäkring men den bör väl innebära 0 kr i kostnad om jag måste använda den?Förs.bolaget sa att det är 2500:- i självrisk och 20% åldersavdrag, står Sanyo för det då?Problemet är själva teknikern som ska laga, företaget som installerade verkar inte ha hand om detta längre utan det är detta företag "Varmt och skönt" som ska stå för detta men som inte verkar så seriöst.Ska ringa dom jag köpte den av idag och gnälla lite
Tjena Göran, fick det svaret idag av varmt och skönt som nu verkar svara på mail iaf /BEnny
-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.
Citat från: benring skrivet 03 januari 2011, 21:04:35-Du går till en vitvarufirma där du köper en pump och du får med 5 års garanti (som egentligen var en försäkring, iaf delvis).-Fel uppstår efter 4 problemfria år, du ringer vitvarufirman, som direkt misstror ens kompetens att efter 4 år trycka på en fjärr...-Försäkringsbolaget vet dock inte hur man får tillbaka åldersavdraget samt självrisken från Sanyo, för det ska jag ju ha i o m 5 års försäkringen.Varför uppsökte du en vitvarufirma och inte en kylmontör/kylfirma?Vi säljer -> installerar -> servar pumparna, detta gäller 9 av 10 kylmontörer, då har du bara 1 firma att ha och göra med hela resan.Varför felanmäler du en pump till vitvarufirman efter garanti är slut? dom repar inte pumparna, det är kylmontörer som gör det.Vad har försäkringsbolaget att göra med din separata pumpförsäkring? detta är ju något som du ska hålla reda på hur det funkar och jag antar du har papper på det sedan installationen (värdebevis i Sanyo´s fall) annars har vitvarufirman/installatören gjort fel redan där.Jag vill inte på något sätt försvara vitvarufirmor runt om i landet då jag vet att dom flesta säljer sin egen mor men i grund och botten så ligger ju allt detta på ditt bord då du borde gjort bättre förundersökning före du köpte pumpen.Jag skulle aldrig inhandla något för 20000kr utan att läsa på vad för garantier och procedurer som ligger bakom den dagen något går fel men jag kanske är anal när det gäller sådant.
Benring har förmodligen samma "trygghetsförsäkring" som jag fick det vill säga 2 års garanti sedan är det ditt försäkringsbolag som ska ta smällen att jag har köpt en dålig värmepump, ersättning från fabrikanten blir endast självriskeliminering samt eventuell värdeminskning, kort sagt så "puffar" fabrikanten över ansvaret på ditt försäkringsbolag efter år 2.Det är möjligt att villkoren nu har ändrats men det är ju inget som hjälper varken mig eller BenringAtt vissa försäkringsbolag har börjat tappa tålamodet över sådana tilltag är ju välkänt,och det kommer nog att bli ändring på detta,genom separat värmepumpsförsäkring eller ännu bättre att fabrikanten tar ansvar för sin produkt.MVH/Göran
Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker./Rickard
Teknikern sa till mig att priset på att laga min pump var så pass högt att man lika gärna kan köpa ny pump.f-bolaget ersätter det lägsta värdet sa dom, vilket betyder att om det skulle kosta 16000:- att laga min sanyo (som han höftade med) så är min nya pump ett par kr billigare, så då ersätts jag med värdet av nya pumpen.Är det nån som har en utedel till en annars skrotad sanyo 123 i garaget?
Jag tror inte på kompressorhaveri men att ta 16000 för att byta en kompressor på en Santo borde va kriminellt ahlsell har ny kompressorer borde Kosta ca 9000 att få den bytt med arbete men som sagtjag tror inte på kompressorhaveri
Haha 7000 för ett kretskort ......inte illa
Citat från: Rickard skrivet 07 januari 2011, 09:15:17Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker./RickardMen om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.
Ja, jag har städat upp lite i ert ordkrig.Personangrepp tillåts inte i detta forum, precis som i alla andra forum, och då Ghandi i sak har helt rätt redan i sina tidiga inlägg finns det ingen anledning att låta ert tjafs med varann stå kvar i tråden.Hoppas att de flesta som följt med i tråden håller med om detta.Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker./Rickard
Citat från: ninjan skrivet 07 januari 2011, 14:09:38Citat från: Rickard skrivet 07 januari 2011, 09:15:17Jag vill dessutom tillägga att jag anser att de långa självriskelimineringarna förmodligen kostar försäkringsbolagen rätt mycket då det inte är i värmepumpsägarens, eller installatörens intresse att reparera en 3-5 år gammal värmepump på billigast möjliga sätt, utan tvärt om på dyrast möjliga sätt = byte till ny maskin.Om jag vore försäkringsbolag skulle jag definitivt ha egna skadereglerare som kunde bedöma om man verkligen vore tvungen att byta ut hela eller delar av värmepumparna i den omfattning som nu sker./RickardMen om kunden väljer att byta till ny pump ( fast jag tycker inte det är ett måste i det här fallet) så får ju kunden stå för kostnaden mellan ny pump kontra reparationskostnaden. Hemförsäkringen täcker ju "bara" reparation. En pump som är 4 år är ju oftast värd att laga, så länge det finns delar till den.Blir det någon kostnad för hemförsäkringen när dom täcker reparationen?
Då är mitt enda svar:du har fel inköpspriser på ahlsell!
Intressant läsninghttp://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134Hälsning/GoranP
Citat från: goranP skrivet 07 april 2011, 18:16:42Intressant läsninghttp://www.byggindustrin.com/nyheter/usel-kvalitet-pa-varmepumpar-__7134Hälsning/GoranPLite synd bara att dom inte fört in fullständiga modellnamn i listan över fel.arter etchttp://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C6/wkr0019.pdf
Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.GoranP
Citat från: goranP skrivet 08 april 2011, 15:12:58Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.GoranPKanske ska vara plikt på att anmäla värmepumpsinnehav och därmed få en dyrare försäkring ex. som dom löst det med bilar... mer hk = dyrare premie