Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedisad utedel  (läst 19976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eddievan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Njut medans du lever, sen kan det vara för sent...
    • Min hemsida om livets mynta....
SV: Nedisad utedel
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2008, 05:34:22 »
Hej alla, "5° snö och kallt upp till knäna" tack för förklaringen i huruvida vissa modeller ska ha värmekabel eller inte. Det bringar ju klarhet i det som diskuterades livligt i början pÃ¥ denna trÃ¥d.  Thumbsup

SÃ¥ till min gissning  :D utav "Sweets" problem, jag tycker det lÃ¥ter som ett mjukvarufel, borde inte VP avfrosta oftare?
Jag kan ibland se att våra två 93:or avfrostar ett par/tre gånger per timma när de får jobba i fuktig väderlek.

Men helt klart ett garantiproblem.

Va med installationen, ser lite "amatörmässigt"  ??? utförd för att vara en firma?

Mvh Bosse
Stockholm, västerort. Radhus byggt 1984 om 96 kvm. Eluppvärmt med vattenradiatorer men jag kör med en Sanyo 123:a som enda värmekälla, gör av med ca 7500 kWh per år (ink hushållsel)

Utloggad voluptas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nedisad utedel
« Svar #31 skrivet: 10 januari 2008, 07:01:14 »
Noen som vet hvilken maskin Japanerne bruker selv? Sc:,h
Det bør jo være en "norden tilpasset" i Sapporo! *roflmao*
Eller kanskje er det en Beijing tilpasset fra Kina Thumbsup

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisad utedel
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2008, 17:24:31 »
  Bor själv pÃ¥ Ã…land och har samma sorts värmepump (123 ehn) som krÃ¥nglar. Den lägger bara av rätt som det är. När vi kommer ut till stugan kan det vara 10 grader inne. Inte sÃ¥ trevligt när pumpen är inställd pÃ¥ 18. Under en helg kan den stanna mellan 1 och 3 ggr. Vi skall nu fÃ¥ en ny pÃ¥ garantin. Säljaren har aldrig varit med om detta problem och har ingen aning om var felet ligger. Kretskortet har bytts i innerdelen men det blev värre efter det.
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisad utedel
« Svar #33 skrivet: 02 december 2008, 11:17:59 »
Jag har liknande bekymmer som Sweet fast när jag har kört min självdiagnostik så finner den inga fel.
Pumpen fungerar faktiskt felfritt, de var bara när jag var ut och kikade på den idag som jag märkte detta. Har haft pumpen i 2 år nu och aldrig haft nåt bekymmer med den, vet inte hur länge iskakan har varit då jag inte har brytt mig om den på ett tag.
Pumpen: SAP-CRV123EHNA

Sweet, hur gick det sen med din pump?


« Senast ändrad: 02 december 2008, 11:21:19 av morsbo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nedisad utedel
« Svar #34 skrivet: 02 december 2008, 12:14:21 »
Den där typen av påfrysning är inte helt ovanlig när det är relativt milt ute (0 till -5°C) på flera olika fabrikat, och då framförallt om värmepumpen sitter i ett litet utrymme och bara går på dellast.
Ni ser ju på bilden nedan att översta delen på förångaren är isfri, och jag antar att den delen räcker för att inte trigga avfrostningsautomatiken.

Problemen är dessutom ytterligare vanliga om utetempen stiger från en låg nivå till en högre nivå, då de flesta avfrostar utifrån en temperaturmätning som sparas strax efter den senaste avfrostningen.
Säg att det är -10 grader ute när maskinen avfostar, och att huset har ett litet värmebehov, samtidigt som utetempen stiger, det innebär att den temp som sparades strax efter avfrostningen ligger helt fel när det är dags för nästa avfrostning...

Har man en pump med dessa symtom, och det inte är nåt "fel" på den så kan det löna sig att dra upp börvärdet på max nån gång då och då, och speciellt om det är en snabbt stigande utetemp eller runt 0 grader ute och duggregn, eller snöfall.

Jag försvarar inte att det fungerar så här, jag bara konstaterar att så är fallet på en del fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Nedisad utedel
« Svar #35 skrivet: 02 december 2008, 17:24:07 »
En första koll bör göras på avfrostningsgivare som på EHN sitter i en klämma runt en rörböj långt ned på utebatteriet.

Klämman kan hur lätt som helst ha lossat från rörböjen och är inte alls konstruerad för att sitta monterad på en böj.
Dagens maskiner har en rörbit fastlödd i samma böj.

För att kolla klämman så behöver plåten på höger baksida skruvas bort dvs i princip alla plåtar.
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!