Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d till blivande nibeägare...  (läst 13859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erimol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #30 skrivet: 23 oktober 2006, 16:31:08 »
Nog f.. har jag blivit lite klokare allt.

Lutar åt att göra som föregående inlägg tipsade om, att vänta med volymförstorare men vi får se... Köper nog en ESV 20 som inte installatören installerat innan men det skall nog gå. Kör med någon slags fördelare till de 3-4 slingorna som kan regleras individuellt. Hmmm... Håller jag mig ifrån gelen tunna på det här viset?

Det går hit det dit det går runt en liten bit...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #31 skrivet: 23 oktober 2006, 18:17:34 »
Eva och ovelander

I det utbildningsmaterialet som ligger till grund för certifiering SCU 2002, utfärdat av Mittuniversitetet i samarbete med Svenska Värmepumpsföreningen finns angivet vad som är viktigt för livslängd. I det materialet finns angivet vad jag betecknar som motsatsen till era påståenden/rekommendationer.

Jobbar ni med värmepumpar, så antar jag att ni också är certifierade och äger det utbildningsmaterial jag hänvisar till. Se Kapitel 4 - Värmepumpteknik.
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 18:22:10 av Lexus »

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #32 skrivet: 23 oktober 2006, 18:32:37 »
Nu är de flesta vp utrustad med mjukstart som minskar slitage på kompressorn avsevärt sen är ju frågan hur mycket du sparar i livslängd på kompressorn för att det ska vara lönsamt några veckor till några månader knapast mer. sen är ju ett kompressorbytte samma peng ungefär som en volymförstorare instalerad och klar. Men visst någon egentlig vetenskaplig studie har jag inte att luta mig mot utan en ren personlig åsikt . Men sen beror det på massa andra faktorer också det är inte alltid kompressorn med minst starter som går längst. Och inte att förglömma så brukar det vara mycket andra saker som börjar krångla i en vp innan kompressorn har nått slutet av sin livslängd.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #33 skrivet: 23 oktober 2006, 19:31:08 »
Rinkaby rör.
Ackumulatortank 500 L isolerad     
Best.nr 2800  3.600,00 kr/st.
(200 L borde vara ännu billigare)

Är det samma pengar som en kompressor+arbete till en Nibe 10:a?
 
Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.

Som tur är.... så vände sig "Snart BV-ägare" hit. Han/hon har både lärt sig att filtrera inläggen och fått kunskaper om volymförstorare, som både anställda på Nibe och installatören saknar.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #34 skrivet: 23 oktober 2006, 20:43:15 »
Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #35 skrivet: 24 oktober 2006, 19:41:29 »
Rinkaby rör.
Ackumulatortank 500 L isolerad     
Best.nr 2800  3.600,00 kr/st.
(200 L borde vara ännu billigare)

Är det samma pengar som en kompressor+arbete till en Nibe 10:a?
 
Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.

Som tur är.... så vände sig "Snart BV-ägare" hit. Han/hon har både lärt sig att filtrera inläggen och fått kunskaper om volymförstorare, som både anställda på Nibe och installatören saknar.

Amigos,

Varför är ovan nämnd ackumulatortank så mycket billigare än ex NIBES egna? Är det bara design och märke?
Henrik

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #36 skrivet: 24 oktober 2006, 20:07:47 »
Ingen aning!

Men får man gissa, så gissar jag på kvalitet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #37 skrivet: 31 oktober 2006, 10:17:57 »

Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.


Nej, du har säkert rätt.
Det handlar nog mer om att slippa säkra upp, eller få blinkningar i lyset. Dessutom är mjukstarten i sig en felkälla. Har hört från en installatör att han råkat ut för flera byten av dessa. :(

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #38 skrivet: 31 oktober 2006, 15:20:22 »
Hej
Borö har en "tom" tank med bara 2 anslutningar 300 liter och 60* 60cm modul i vit plåt. Blir "snygg" att sätta bredvid vp. Kolla med dom. Har ej pris tyvärr.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #39 skrivet: 31 oktober 2006, 17:57:49 »

Spelar väl ingen roll hur mjukt en kompressor startar, när oljan inte längre ligger där den ska vara.

Konstaterar att som värmepumpskund, så måste man besitta stora kunskaper om man vill ha en fungerande anläggning.


Nu har ju nibe kolv kompressor som inte har några sröre bekymer att behålla oljan där den ska vara det problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #40 skrivet: 31 oktober 2006, 19:11:39 »
problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.

Nu blev det intressant! Scroll har ju en något bättre verkningsgradskurva i just högtempområdet jf. med kolv. Vilka nackdelar eller problem menar du? *bara tekniskt nyfiken - inte ifrågasättande*

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #41 skrivet: 31 oktober 2006, 19:48:12 »
Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #42 skrivet: 31 oktober 2006, 20:40:23 »
Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...
Är det någon som verkligen vet riktpriset på en värmeåumpsmodul från Nibe? Måste dessutom vara effektberoende.
Om jag minns rätt står tar Eviheat ca 7500:- för en renoverad och 10000.- för en ny modul 5kw.
Och kan man köpa enbart modulen?

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #43 skrivet: 01 november 2006, 12:48:18 »
Nu har ju nibe kolv kompressor som inte har några sröre bekymer att behålla oljan där den ska vara det problemet kommer nnär man kör scrollkompressorer för länge på högteemp.

I kompressorerna bildas under drift en oljefilm som skydd mellan rörliga delar. Menar du att den oljan finns på "rätt plats" i samma kvantitet efter ett stopp på 20 minuter, och inte hamnar i tråget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd till blivande nibeägare...
« Svar #44 skrivet: 01 november 2006, 12:51:11 »
Ny kompressormodul till nibe ca 10 000.

Nja detta är nog "lite" i underkant lägg på 10 lusentappar till plus arbete för den som inte kan själv...

Ja, det är det jag menar, att 20 papp kastar man inte ut på en 10-12 år gammal VP. Man köper en komplett värmepump.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!