Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering frikyla  (läst 4822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dimensionering frikyla
« skrivet: 04 augusti 2018, 11:48:00 »
Hejsan.
Har börjat skissa på hur det nu förhoppningsvis ska bli med frikylan.
Som jag sa i en annan tråd lutar det nu åt att jag köper en kassett SKECMMB52
Det jag behöver är lite granskande av är valet av Cirkulationspump.
Vald kassett har ett omfång på flöde från min 910 l/h till max 1836 l/h
Ett tryckfall på min 9,1Kpa till Max 32,2Kpa

Från mitt påfyllnadskoppel i källaren har jag dragit hårda kopparrör 28mm upp till vinden Stighöjd 7,56m
pÃ¥ vägen dit är det 2 lÃ¥nga 90 böjar lödda och 2 45 böjar lödda, allt isolerat med Armaflex.  Total längt ToR 20m
På vinden tänkte jag övergå till 28mm Plusprisol för att det verkar lite läsligt att löda på vinden total längd ToR 16m
Vad jag nu tror mig veta är att tryckfallet över ledningarna är CA 0,7Kpa/m vilket skulle ge totalt ca 25Kpa över ledningarna.
Detta plus tryckfallet över kassetten som är max 32,2 kpa torde ge totalt 57,2Kpa i tryckfall.

Har tryckhöjden nån inverkan i detta? det går ju som sagt både upp och ned tillsammans borde kanske ta ut varandra?
Har djupet i borrhålet nån inverkan eller samma där ToR=0?

Grundfos dimensioneringshjälp rekomenterar en Magna 3 25-60
https://product-selection.grundfos.com/product-detail.sizing-result.html?from_suid=1533373343105044768581905781724&pumpsystemid=413383549&qcid=413384200

Jag har efter att just ha bytt cirkulationspump till golvvärmen en Grundfos 25-80 130 till övers, ingen smart pump endast 3 hastigheter.
Frågorna i korthet har jag fattat det hela rätt med tryckfallet över ledningarna?
Spelar den fysiska tryckhöjden nån roll?
Går man på maximala tryckfallet över kassetten eller siktar man på ett medel?
Har jag och Grundfos hittat rätt pump?
Funkar den gamla pumpen eller ska man satsa på en ny smart pump.

//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2018, 00:18:00 »
Hej.
Har du räknat in slingan i borrhålet i tryckfalls kalkylen? Det ligger i serie också, plus lite tryckfall för att trycka igenom en stillastående köldbärarpump. Jag har ungefär samma modell av konvektor som de hette för 10 år sedan, Veneto Skystar SK54 som har ett värmebatteri i också. Jag parallellkopplade dessa två batterier för kyla och fick ner tryckfallet över batteriet. Ändå fick jag lov att gå på en grundfos UPS 25-80 180 för att nå tillräckligt med flöde. Höjden har ingen påverkan på trycket i o m att det är en sluten slinga.
Misstänker att du säkert minst bör gå på en MAGNA3 25-80 men kontrollräkna med slingans tryck också.
Släng gärna in nån till konvektor på botten våningen också parallellt, de kan vara vanliga simpla vägg/tak synliga då det är svårt med dolda tak-konvektorer där (med ungefär samma tryckfall så flödena balanseras).
 
Från min 54:a har jag dragit en kondensisolerad 200mm kanal 2m till köket vilket funkar bra (välj rätt don och isolera så man inte får kondens). Kondenspumpavloppet har jag bara dragit rätt ut på taket i en hängränna via 20mm golvvärmeslang.
« Senast ändrad: 06 augusti 2018, 01:37:54 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2018, 10:22:22 »
@JesseJames
Tack för svar.
Att få in nått på nedervåningen känns inte aktuellt, i alla fal inte just nu då det skulle inebära alldeles för mycket jobb med rördragning.
ledningarna till vinden är ju redan på plats sedan 3 år så det är bara en motiverande värmebölja som fattats.
25-80 säger du, antar att det inte är nån större prisskillnad mellan pumparna, bara man är på den säkra sidan.
Är det att föredra en nyare Magna pump före min gamla 25-80 som bara ligger och skräpar nu?

Jag är inte direkt nån fena på att leta reda på tryckfallsdiagram visar det sig. hittar lite på Uponors site men annars är det tätt tunnt med sökträffarna.
vad räknar man med för tryckfall över en stillastående cirkulationspump för KB i en Nibe 1245

//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2018, 11:38:28 »

1800 l/h är räknat på 5° deltaT samt att du har 27° i rummet med fläkten på högsta fart d.v.s. fläktkonvektorn avgivna effekt är runt 8-10 kW.

Troligtvis kommer du inte att ha varmare än 22°-23° med fläkten på lägre hastighet vilket halverar effekten från fläktkonvektorn, som i sin tur endast kräver halva flödet för att hålla deltaT 5°.

En Magna 3:a känns väldigt dyr och lyxigt. En Wilo Yonos Pico 1-6 klarar jobbet, men kostar endast en tredjedel.

Vid 1000 l/h
PEM 40 37 Pa/m
Cu 28 mm 231 Pa/m




Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2018, 13:25:19 »
@ Lexus
1/3 är taget mycke bättre. Fasnade för Magna då jag har en sån på värmesidan. dock svårt att motivera prisskillnaden kan man tycka.
den gamla pumpen jag hade då, 25-80 från Grundfos 3 hastigheter. kan det vara nått?
Klarar jag av 22-23° är jag mer än nöjd.

PEM40 är kollektorsidan antar jag 37 Pa/m 
Cu 28 231 Pa/m är resten.

Tar man hänsyn till böjar mm eller är det försumbart i det stora hela?

//W
 
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2018, 14:04:04 »

Är det att föredra en nyare Magna pump före min gamla 25-80 som bara ligger och skräpar nu?


Har du en 25-80 som skräpar, kör på den, den räcker bra. Linda in pumphuset med armaflex tejp för kondensisolering.
Enda fördelen med Magnan är att den drar lite mindre ström men den är dyr.
I den här värmen vill man kunna köra på fullt flöde för att få ut full kyleffekt så snåla inte på pump, annars får du ju bara ut halva valutan för din fina konvektor.
Rörböjar kan du försumma.

Mvh Kenneth
« Senast ändrad: 06 augusti 2018, 18:02:25 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2018, 16:42:45 »
Ska du köra 1836 l/h så blir tryckfallet väldigt högt. Bara aggregatet ger 28 kPa samt PEM40 ger 144 Pa/m och Cu 28 ger 644 Pa/m.

Din gamla 8 meters pump drar upp till 165 Watt, men funkar utmärkt om du nöjer dig med att köra den på lägsta hastighet (1 m³/h) som då behöver en effekt på 95 Watt.


Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2018, 11:30:47 »
@Lexus
Jag börjar så sakta förstå att det höga flödet motiverar ett visst problem med tanke på lyfthöjden.
jag har just varit i kontakt med en extremt hjälpsam herre på Grundfos.
och jag blev lite chockad av rekommenderad pump. https://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?freq=50&lang=SVE&productnumber=96807022&qcid=414165367
Efter lite dialog börjar jag så sakteliga förstå att uppfodringshöjden i mitt fall på 16 MVP vid flödet på 1836 l/h blir lite i mesta laget.

Då klarnade det även med varför jag skulle köra den gamla pumpen på lägsta hastigheten.

Antar att man vill försöka uppnå någon form av balans mellan storleken på pumpen flödet och önskad kyleffekt för att undvika en megastor pump.
Så backar jag lite på flödet så klarar jag en mindre pump med lite förlorad kyleffekt som eftergift.
(Vilket motiverar frågan, mindre kassett)?

Annars får jag hitta på ett sätt att montera den stora monsterpumpen på nån form av konsol på väggen, den var ju inte så fantastiskt dyr.
rekommenderat pris 3010 exkl.moms
Inte helt lätt detta med pumpdimensionering när det är så många parametrar att bolla.

Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2018, 13:16:52 »

Antar att man vill försöka uppnå någon form av balans mellan storleken på pumpen flödet och önskad kyleffekt för att undvika en megastor pump.
Så backar jag lite på flödet så klarar jag en mindre pump med lite förlorad kyleffekt som eftergift.
(Vilket motiverar frågan, mindre kassett)?


Du har förstÃ¥tt det rätt.  tummenupp

Din cirkpump avger mer värme när den jobbar på max, men fläktkonvektorn kyler endast ~300-400 Watt extra.
Missljud i rör och ventiler kan uppstå vid ökat flöde.
Ökat slitage i ledningar och ventiler.
Cirkpumpen förbrukar mer energi.

Bergkollektorn har laminärt flöde oavsett det flödar 1,0 m³/h eller du kör din cirkpump på max.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2018, 14:34:25 »
Lyfthöjden spelar ingen roll i o m att det är ett slutet system.
Din 25-80 fungerar tillräckligt bra. Räkna med att du behöver köra den på full fart.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2018, 14:57:07 »
Räkna med att du behöver köra den på full fart.

För att?

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2018, 17:21:10 »
Lyfthöjden spelar ingen roll i o m att det är ett slutet system.
Din 25-80 fungerar tillräckligt bra.

Detta vad var vad jag anade med tanke pÃ¥ min tur och retur tanke. Sedan lärde jag mig om uppfodringshöjd uppenbarligen det samlade motstÃ¥ndet i systemet omräknat till meter vattenpelare. I mitt fall rätt mycket om jag förstÃ¥tt allt rätt. Dock är alla antagandena i uträkningarna gjorda pÃ¥ max flöde max motstÃ¥nd. Därför stor pump. Enligt min kontakt är flödet inte problemet utan meter vattenpelare. Men jag vill ju inte ha den där stora pumpen i länken ovan stÃ¥ pÃ¥ maxvarv kontirnuerlig drift hela sommaren. SÃ¥ en kompromiss mÃ¥ste till.  Hellst utan att förlora allt för mycket kyleffekt just som Jessie James skriver.
Därför frågan längre upp, mindre kassett?
//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2018, 18:02:33 »
De rekommendationer för flöde som tillverkaren anger, antar jag är ämnad för kylmaskiner.

Nu har du bergkyla vilket gör att det inte spelar någon roll vilket flöde som flödar genom bergkollektor och fläktkonvektor.

Du bestämmer vilket kylbehov du har, och vilken hastighet fläkten ska ha.

Antar vi att fläktläge "medel" blir bra och flöde 1 m³/h som då ger den en sensibel kyleffekt på runt 4,5 kW.

Vilken kyleffekt önskar du?

« Senast ändrad: 07 augusti 2018, 18:28:54 av Lexus »

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2018, 19:36:44 »
För att?

För att det verkar som han når nära det flöde han behöver på den farten och får då ut i stort sett full kyleffekt.
Det fuskas allt för mycket med för lite köldbärarflöde/små pumpar när det gäller frikyla. 25-80 på högsta duger bra här.

Jag har i stort sett samma konvektor som jag kört snart i 10år. Det är absolut bra att gå på en stor konvektor, man får ut mer kyla vid lägre ljudnivå. Den är extremt tyst på lägsta, relativt tyst på mitten fart och när man behöver finns kapaciteten på högsta fart (typiskt mitt på dagen när solen gassar på eller som i sommar).
Man kan inte få för mycket kyleffekt, hade gärna haft mer.

« Senast ändrad: 07 augusti 2018, 19:56:51 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering frikyla
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2018, 20:14:44 »

Vilken kyleffekt önskar du?

Med all respekt. Överkurs för mig.

Jag vill få en dräglig temperatur på min övervåning CA 60 m² inkl närliggande sovrum.
Han som rekommenderade och offererade fick alla kriterier och kom fram till Skystar 52 an.
24 grader uppe vore skönt. vad jag behöver för att ta mig dit, Ingen aning, litar på expertisen och försöker lära mig på vägen.

Om jag nu måste ha alla cirkulationspumpars moder stå på fulla varv i källaren för att fixa det känns det knepigt eftersom jag inte läst om nåt liknande på forumet hittills.
bifogar lite data..
Vill gärna tro att jag klarar mig med en mindre pump, men logiskt borde även en mindre kassett också funka.
om jag ändå inte använder kassettens fulla kyleffekt borde en mindre kassett med full verkningsgrad vara likvärdigt. inte sant?
//W


Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!