Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga elverk  (läst 9206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Bygga elverk
« skrivet: 16 juni 2013, 21:09:50 »
Har köpt en ny gräsklippare och fått en bensinmotor över kom på att jag kanske skulle bygga ett elverk. Funkar det att driva en elmotor och få ström den vägen kan troligtvis få elmoterer från jobbet men det är ju mest 500 volt men nog tror jag att det finns nån 240 volt motor också men funkar det över huvud taget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less pÃ¥ att skyffla pellets.
SV: Bygga elverk
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2013, 22:39:02 »
Har köpt en ny gräsklippare och fått en bensinmotor över kom på att jag kanske skulle bygga ett elverk. Funkar det att driva en elmotor och få ström den vägen kan troligtvis få elmoterer från jobbet men det är ju mest 500 volt men nog tror jag att det finns nån 240 volt motor också men funkar det över huvud taget.

Jodå, det funkar nog. Men du måste se till att nåt som funkar som svänghjul. En gräsklippare är hopplös att starta utan kniven. Tänker du driva med kilrem kan du ju göra remhjulet extra tjockt - tungt.
1996-2002: 8-9 m3 olja/Ã¥r.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bygga elverk
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2013, 20:57:17 »
Det beror ju på vad det är för slags elmotor också.
En kortsluten asynkronmotor fungerar bra som generator om den får arbeta mot ett starkt nät som bestämmer spänning och frekvens, men den går inte utan vidare att använda som fristående elverk.
Om det är 50 Hz växelström du vill ta ut så bör du sikta på en synkronmaskin, men sådana är ju tyvärr rätt sällsynta i lagom storlekar. En släpringad asynkronmotor kan gå att göra en nödtorftig synkrongenerator av genom att parallellkoppla två av kolen och lägga på magnetisering (likström) mellan dem och det tredje kolet. Men det finns risk att spänningen från en sådan inte blir särskilt sinusformad, det bör kollas med oscilloskop innan du gör något seriöst bygge.
Likströms- och universalmotorer kan gå bra att använda för att generera likström, men då behövs som regel en separat spänningskälla för magnetiseringen.

Jag brukar rekommendera folk som funderar på elverksbyggen eller egen elproduktion att börja med att läsa in en gymnasiekurs i ellära och elmaskinlära innan man lägger ner någon större tid på att planera sitt bygge eller skaffa fram material.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2013, 21:09:29 »
Gör det enkelt för dig annars Smurfen, ta en stor generator från en gammal Volvo eller något, ett fritidsbatteri och en inverter. Inte så mycket att misslyckas med, men ändå roligt att bygga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2013, 21:33:23 »
Om det är så krångligt blir det inget bygge tänkte smacka ihop nått enkelt som kan stå i stugan hela året när jag åndå hade grejerna. Nu brukar jag ta hem elverket på från stugan på vintern utifall det blir strömavbrott men är egentligen sugen på att köpa ett nytt tystgående litet elverk som kan stå där hela året och ha det gamla som reserv hemma. Har redan en inverter i stugan men den är endast på 300 watt och räcker inte till vattenpumpen som jag vill kunna driva och en större inverter har jag för mig drog mycket tomgångs ström så den riskerar tömma batteriet som är kopplat till solpanelen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2013, 21:37:39 »
Du kan ju ha två invertrar, du kan ha kvar den gamla 300-wattaren som den är, och en ny, säg 800W kan du ha relästyrd så den enbart jobbar när din generator levererar ström.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2013, 21:44:36 »
Jo visst går det 300 wattaren är en sinus inverter och kostar lite mer men en vanlig inverter är ju billig men jag tror jag lägger ner hela iden. Fast egentligen skulle det räcka med 300 watt som reservkraft hemma och elverket kan stanna i stugan. Jag har en enkel inverter över det enda som behövs är ett batteri och en generator fast batteriet är troligtvis slut när jag behöver det fast det kanske funkar ändå om generatorn laddar hela tiden Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2013, 21:49:47 »
Du får den aldrig att börja ladda såvida du inte strömsätter den. Men du kan ju alltid hämta bilbatteriet...

...eller också låta bilen agera reservkraftverk.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2013, 22:09:30 »
Men det brukar inte krävas mycket ström i batteriet för att det ska börja ladda med en genarator har jag för mig eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2013, 22:14:14 »
Nej, det krävs inte mycket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2013, 22:21:06 »
Borde väl funka med ett litet batteri också strömmen ska ju gå rakt igenom och laddregulatorn ska väl justera laddningen även mot ett batteri på 10 amp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2013, 22:28:39 »
Ja det tror jag, det enda som händer är att generatorns driftmotstånd ökar i förhållande till belastning. Har du ett litet batteri och en stor förbrukare borde det fungera utmärkt så länge din "gräsklippare" är igång och orkar med...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2013, 22:45:26 »
Kanske blir ett bygge ändå Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga elverk
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2013, 22:56:12 »
Hur stark är din motor?, det är inte kul att behöva illvarva för att få ut någon effekt att tala om. Jämför med att köra in klipparen i högt gräs och att slå på en helljusramp i bilen på kanske 600W. Där hörs det tydligt hur tungt det går, och där finns då en flercylindrig 4-taktare bakom, med vrid och allt vad det innebär...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga elverk
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2013, 08:38:12 »
Den heter nått med 6 hk gissar på ca 3.5 hk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!