Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sknedslag och konsekvenser...  (läst 9476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kyla eller värme, vad är bäst?
SV: Ã…sknedslag och konsekvenser...
« Svar #30 skrivet: 26 oktober 2010, 13:03:45 »
Åskan brände mitt styrkort för min vp för några år sedan, kostade 9500 kr att få det utbytt samt att försäkringen efter självrisk och avskrivningar endast täckte en bråkdel! Konstigt att inte vp tillverkarna kan åskaskydda sina produkter på ett bättre sätt, för vem "pluggar" ur vp vid risk för åska Sc:,h
« Senast ändrad: 30 oktober 2010, 13:07:57 av alsa »
Hus: Tegelvilla från 1958, Ort Vendelsö, uppvärmd yta ca 180 m2. Bergväme, med ett borrat hål på 170 meter, Värmepump Autoterm C9 på 10kW,
Årlig förbrukning inklusive utomhus spabad ca 17500kWh.
Yrke. Teknik-energi konsult på ÅF, med inriktning på kyla-värmeproduktion.

Är med i  forum; www.poolforum.se, www.matforum.nu, www.minhembio.com samt www.landgangen.se

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Ã…sknedslag och konsekvenser...
« Svar #31 skrivet: 26 oktober 2010, 15:00:06 »
I våras fick en bekant allt som var insatt i kontakter förstört då blixten slog ner bakom huset. Bara småsaker som mobilladdare och omformare som egentligen inte ska sitta i då man inte behöver dom, blev en förmögenhet för 4 pers. Alla tv apparater och datorer spel mm.mm luktade bränd elektronik.

Efter detta så fick jag höra att blixten kan komma även i jordanslutningen, och med sådan kraft att den lätt hoppar i avstängningsdosor och strömsätter faser och nollan. strömbrytaren i uteskåpet räcker alltså inte inte och den bryter endast fas och jorden går förbi. Så jag har en 3fas handske och väggdosa, som ska monteras vid tillfälle.
Brunnspumpen satte jag en vanlig jordad kontakt i, så den har jag dragit ur i sommar då det varit åskrisk. Men nästa åskperiod ska vp'n också kunna frigöras helt från elsystemet. VP'n kan vara helt urdragen om man är borta ett tag.

I våras då kylan släppte fick jag elfel bakom plomberingarna i uteskåpet. Första installatören hade missat efterdra en brygga mellan nollan och fas. Funkade jättebra i dryga 8 år.MEN!!

DÃ¥ havererade en kontaktor i vp'n och den till brunnspumpen fick frispel.
Kylskåpet fjärtade och suckade om vartannat, men fungerar ännu.
Mitt i natten var det dessutom. så jag drog ut alla kontakter och somnade om. Belysningen fungerade halvdant så jag trodde energibolaget jobbade med felet. Då jag vaknade luktade det illa och det var 2 (alla jag hade) lågenergilampor som "kokat" sönder.

Jag tiggde till mig en elmätare till vp'n av energibolaget som plåster på såren. Men den e åxå på hyllan.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 429
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!