Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmare i källaren än markplan  (läst 1308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmare i källaren än markplan
« skrivet: 11 januari 2020, 20:04:14 »
Hejsan!
Jag har problem med att min källare håller en högre temperatur än markplan.
Kan ingenting om värmepumpar/värmesystem och liknande så hoppas på hjälp här.

Enplansvilla med källare
Källare: Ca 24 grader
Markplan: Ca 20 grader
Luft-Vattenvärmepump (Nibe)
Radiatorer 2-rörsystem
Endast utomhusgivare
5 radiatorer på markplan (alla har sån vanlig vit termostat)
4 radiatorer i källaren (2st med termostat, 2st med svart, omärkt liten ratt)
1 radiator i källargaraget. (termostat neddragen till hälften, håller 15 grader vilket är perfekt)


Jag skulle vilja ha runt 21-22 grader på markplan men ökar jag kurvan på pannan så ökar ju även källaren som redan är onödigt varm. Källaren skulle gärna få vara runt 20 grader istället.

Kan man sänka alla termostater på radiatorerna i källaren för att få ner den till ca 20 grader?
Läst att det inte är bra att göra det när man har värmepump men vad kan man annars göra?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2020, 00:06:26 »
Hej!
Jo du kan sänka på termostater och rattar i källaren så det blir lite svalare där, det borde samtidigt bli lite varmare uppe utan att du behöver justera kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2020, 08:34:11 »
Hej!
Jo du kan sänka på termostater och rattar i källaren så det blir lite svalare där, det borde samtidigt bli lite varmare uppe utan att du behöver justera kurvan.

Okej, många som sagt att pumpen inte gillar om man sänker mycket på flera radiatorer.
Prov-sänkte alla till hälften under en kort period och då fick jag runt 22,6 grader i källaren. Så behöver dra ner dem rätt mycket för att få rätt temperatur.

Men då provar jag med det igen. Tack för svaret!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2020, 10:18:57 »
Sänka går bra medans helt stänga av är lite sämre. Ska man bara sänka (och nu pratar vi INTE rumstemperatur utan elementtemperatur) så fungerar termostater sämre än handvred. Termostater är öppna eller stängda medans handvred han ställa så att man har ett lågt flöde hela tiden, vilket är det önskvärda. Dom flesta element har även en justering för maxflödet som är lämplig att justera så man får ett mindre flöde över elementet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Elox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2020, 16:55:41 »
Sänka går bra medans helt stänga av är lite sämre. Ska man bara sänka (och nu pratar vi INTE rumstemperatur utan elementtemperatur) så fungerar termostater sämre än handvred. Termostater är öppna eller stängda medans handvred han ställa så att man har ett lågt flöde hela tiden, vilket är det önskvärda. Dom flesta element har även en justering för maxflödet som är lämplig att justera så man får ett mindre flöde över elementet.

Okej men då sänker jag ner på termostaterna så jag får önskvärd temp i källaren tillsvidare.
Ska ev. boka in en service på pump och panna så då passar jag på och ber dem ordna ev. Maxflödet. (eller vad de nu rekommenderar)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2020, 18:41:30 »
Hejsan!
Jag har problem med att min källare håller en högre temperatur än markplan.
Kan ingenting om värmepumpar/värmesystem och liknande så hoppas på hjälp här.

Enplansvilla med källare
Källare: Ca 24 grader
Markplan: Ca 20 grader
Luft-Vattenvärmepump (Nibe)
Radiatorer 2-rörsystem
Endast utomhusgivare
Är det samma stamledning med matarpump till källare och uppe ?  har du nÃ¥gon ventil pÃ¥ rören till enbart källaren , sÃ¥ stänger den pÃ¥ trycksidan lite för prov, dÃ¥ blir det mera flöde till uppe , prova med det innan du börjar med annat. Fungerar det sÃ¥ ska det sättas dit en strypventil, vanliga ventiler tÃ¥l inte att gÃ¥ som strypare
5 radiatorer på markplan (alla har sån vanlig vit termostat)
4 radiatorer i källaren (2st med termostat, 2st med svart, omärkt liten ratt)
1 radiator i källargaraget. (termostat neddragen till hälften, håller 15 grader vilket är perfekt)


Jag skulle vilja ha runt 21-22 grader på markplan men ökar jag kurvan på pannan så ökar ju även källaren som redan är onödigt varm. Källaren skulle gärna få vara runt 20 grader istället.

Kan man sänka alla termostater på radiatorerna i källaren för att få ner den till ca 20 grader?
Läst att det inte är bra att göra det när man har värmepump men vad kan man annars göra?

Tack på förhand!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2020, 20:05:34 »
Blev nÃ¥got fel mitt svar kom inte in. är det samma stam med en pump ut till allt. ?  finns det ventiler att kunna stänga mot enbart källaren, stäng den som är pÃ¥ trycksidan av pumpen till ca hälften. Blir det varmare uppe dÃ¥ sÃ¥ behöver du en strypventil för att blockera en del av flödet som gÃ¥r över källaren. Det är en form kortslutning, vatten gÃ¥r lättaste vägen. Normala ventiler klarar inte att vara strypare, dom gÃ¥r sönder, sÃ¥ gör inget med termostater eller annat förrän du provat det här.Ett klart flödesproblem.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2020, 22:04:39 »
Visst kom det in! Men du skrev INOM citeringen Sc:,h
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Elox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2020, 15:39:59 »
Blev nÃ¥got fel mitt svar kom inte in. är det samma stam med en pump ut till allt. ?  finns det ventiler att kunna stänga mot enbart källaren, stäng den som är pÃ¥ trycksidan av pumpen till ca hälften. Blir det varmare uppe dÃ¥ sÃ¥ behöver du en strypventil för att blockera en del av flödet som gÃ¥r över källaren. Det är en form kortslutning, vatten gÃ¥r lättaste vägen. Normala ventiler klarar inte att vara strypare, dom gÃ¥r sönder, sÃ¥ gör inget med termostater eller annat förrän du provat det här.Ett klart flödesproblem.

Min kunskapsnivå är lika med -100 så förstod inte mkt av det där.
Hur ser man om det är samma stam och en pump till allt? Trycksida? 😅

Tog några bilder där jag som ett exempel följer hur rören går fr pannan, källarallrum, garage och sen upp till 2 sovrum går.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare i källaren än markplan
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2020, 15:52:29 »
Bara följa det rör som är varmast ut till elementen, brukar vara direkt frÃ¥n värmekällan till en shunt och efter den en pump, det gÃ¥r nog att se hur rören gÃ¥r, om du tänker dig ett rör som gÃ¥r upp och det är rör som är kopplade pÃ¥ samma rör och gÃ¥r till källaren. Det blir kortare väg för flödet via källaren och dom fungerar som en förbigÃ¥ng för flödet upp. Vatten gÃ¥r alltid lättaste vägen, stort flöde källare blir litet flöde uppe, har du provat att ställa ner  elementen i källaren till hälften, dÃ¥ mÃ¥ste mer vatten gÃ¥ upp och se vad som händer uppe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!