Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur fungerar shuntventilen...  (läst 43785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
hur fungerar shuntventilen...
« skrivet: 12 oktober 2011, 18:26:45 »
Om man manuellt sätter shuntventilen så lågt som möjligt innebär det då att den inte alls tar värme från vp:n eller pannan utan det cirkuleras endast vattnet i radiatorerna...Tänkte bara kan man på så sätt säga att man haft värmen av helt och hållet..även om pumpen gått och producerat varmvatten för tappvatten.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2011, 18:29:08 »
Ja är shunten stängd snurrar bara vattnet runt i radiatorerna, när den öppnar blandar den in varmare vatten från "panna" eller vvx eller vad du har, kallas även för blandningsventil.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2011, 22:29:27 »
Jag har några andra funderingar gällande shuntventilen. På mitt gamla system så var det i princip så jag reglerade värmen i huset helt manuellt genom att öppna eller stänga mer eller mindre på shunten.

Med min nyinstallerade EcoEl och EcoAir107 så finns det ju en mängd olia sätt att ställa in önskad temperatur och få systemet att i stort sett automatiskt reglera inomhustemperaturen. Det jag funderar på är vilken roll shunten spelar i det sammanhanget. Pannan reglerar ju temperaturen på det utgående vattnet till radiatorer/golvvärme, men vad gör i så fall shunten? Anledninge till mina funderingar är att det i mitt fall inte verkar spela någon större roll hur jag ställer lutning och justering på huskurvan. Det går i princip ut samma värme till radiatorerna oberoende av utomhustemperatur och eller rumsgivare. Kan det vara så att det är något fel på shunten om den nu har en viktig roll för regleringen av inomhustemperaturen. Enda gången jag lyckas förändra inomhustemperaturen är när jag manuellt ökar eller minskar på shunten, dvs automatiken verkar inte fungera alls.

NÃ¥gra tips eller synpunkter?

/Ziggy

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2011, 22:54:16 »
Pannan reglerar ju temperaturen på det utgående vattnet till radiatorer/golvvärme, men vad gör i så fall shunten?
/Ziggy

Det är shunten som reglerar temperaturen på der utgående vattnet, genom att blanda vatten från pannan med returvattnet från radiatorerna och ge rätt temp enligt värmekurvan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2011, 08:10:04 »
Jag har några andra funderingar gällande shuntventilen. På mitt gamla system så var det i princip så jag reglerade värmen i huset helt manuellt genom att öppna eller stänga mer eller mindre på shunten.

Med min nyinstallerade EcoEl och EcoAir107 så finns det ju en mängd olia sätt att ställa in önskad temperatur och få systemet att i stort sett automatiskt reglera inomhustemperaturen. Det jag funderar på är vilken roll shunten spelar i det sammanhanget. Pannan reglerar ju temperaturen på det utgående vattnet till radiatorer/golvvärme, men vad gör i så fall shunten? Anledninge till mina funderingar är att det i mitt fall inte verkar spela någon större roll hur jag ställer lutning och justering på huskurvan. Det går i princip ut samma värme till radiatorerna oberoende av utomhustemperatur och eller rumsgivare. Kan det vara så att det är något fel på shunten om den nu har en viktig roll för regleringen av inomhustemperaturen. Enda gången jag lyckas förändra inomhustemperaturen är när jag manuellt ökar eller minskar på shunten, dvs automatiken verkar inte fungera alls.

NÃ¥gra tips eller synpunkter?

Du har kanske shunten i manuellt läge?

/Ziggy
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2011, 14:17:37 »
Som jag förstår det så är "utdragen" shunt manuell och "intryckt" shunt automatisk, OK?

/Ziggy

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2011, 17:59:03 »
Ziggy: Jag skulle säga tvärtemot.

Jag har också en ecoel och så här fungerar det för mig.

När knappen är intryckt så är det i manuell läge och "utploppad" så är den automatisk. Vrider man när den är intryckt kan man ju manuellt justera värmen som går till radiatorerna (tror man borde vara lite försiktig när man gör det). Ju mera mot rött (vrida mot urs) desto mera värme och tvärtom.

Så vitt jag förstått det så sköter automatiken själv ner eller upp tempen med att skruva sig själv åt rätt håll. Det gör det med vissa intervall när den märker att det antingen är för hög eller låg temp i radiatorerna. Man ser även i ecoel-panelen att "shunten stänger / shunten öppnar" och samtidigt så vrids knappen åt något håll av sig själv.

Man borde kanske kunna se från ecopanelen om det är stor skillnad mellan radiatortempen och börvärdet och shunten inte öppnar eller stänger alls så kan det ju vara något fel eller så är det bara i manuell läge.
« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 18:02:45 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2011, 18:05:39 »
Ziggy: Normalt så tror jag nog man borde låta den köra på automatiken. Jag ville själv bara säkerställa att inte ecoelen av någon konstigt anledning öppnar mot mina radiatorer under sommaren när jag visste att jag inte behövde någon värme. Körde nog helt bra ett par år utan att ens röra hela knappen :)
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2011, 18:13:33 »
Kan ju iofs vara olika beroende på vilken eco el version man har så det kan nog vara värt att titta i manualen också vad det sägs!
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2011, 18:18:38 »
Kollade manualen för säkerhetsskull och där står det så här:

Shuntventil

Shuntventilen manövreras automatiskt från styrsystemet så att rätt temperatur, oberoende
av årstid når radiatorerna. Du kan dock själv vid felfall påverka
ventilen genom att trycka in ratten på motorn och vrida medurs för att minska temperaturen,
eller moturs för att öka temperaturen.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2011, 18:41:02 »
Märkligt... I min manual står det om Suntventil:

"Du kan dock själv vid felfall påverka ventilen genom att dra ut ratten på motorn och vrida medurs för att minska temperaturen eller moturs för att öka temperaturen."

Olika versioner av Shuntventil, eller bara olika versioner av manualen   ???

Får nog ta hit installatören igen...

/Ziggy

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2011, 18:46:59 »
Heh...intressant..men ziggy har du något problem med värme i radiatorerna för tillfället. Typ för mycket eller för lite? Vad visar din ecoel? Börvärde och nuvarande temp på framledningen. Visar de samma värde låter det som du har den i automatisk läge.

Den borde ju justeras automatiskt ifall den är i rätt läge.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2011, 18:58:50 »
Mitt problem är att automatiken inte verkar fungera överhuvudtaget. Oberoende vad jag gör med lutning och justering, så är temperaturen på framledningsvattnet oförändrad vad jag kan märka i alla fall såtillvida att jag inte känner någon skillnad på det utgående vattnet till radioatorerna eller golvvärmen. Jag är riktig nybörjare på detta värmesystem, så det är rätt många olika värden på VPin, VPut, framledning, hetgas.... Kommer väl så småningom... Men om någon kan typ rangordna vilka värden jag skall titta på så vore jag tacksam!

/Ziggy

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2011, 19:17:00 »
Kan nog kanske vara värt att få tag i installatören då.

Kan du ge värden på det som står under Aktuell driftinfo, typ:

Ute: 6
Panna: 48 (37)
Framledn: 22 (22)
Panna nedre: 46 (45)
Hetgas: 16

Det du ser ovan är: nuvärdet och börvärdet inom parentes.
« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 19:22:30 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar shuntventilen...
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2011, 19:20:13 »
Jag är heller ingen expert, men min framledningstemp ändrar nog iaf kraftigt om jag manuellt ändrar något på shunten.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!