Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig 360P i Stockholm, om nÃ¥gon vill plocka delar  (läst 811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matthiasl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Om några veckor ska jag slänga en Nibe Fighter 360 P som har fått kompressorhaveri.

Vill någon plocka något som reservdel? Skicka ett PM. Pumpen är i Tyresö (Stockholm). Tänkte själv plocka cirkulationspumpen och shuntventilen till bra-ha lådan.

(Post mortem: Fick HP larm. Jag nollställde som manualen säger och kompressorn gick bra i några veckor utan fler larm... tills den dog. Kompressorn kan inte längre starta, den låter bara BZZZZT varje gång den försöker och sedan löser motorskyddet ut. Min plan var att byta kompressorn. Kylteknikern var tveksam p g a pumpens ålder, 2007, och risk för att grundproblemet kan ligga i kondensorslingan. Hade hoppats på en livslängd på 15 eller 20 år. Det var kanske optimistiskt, eller så hade jag lite otur.)

Matthias

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trasig 360P i Stockholm, om någon vill plocka delar
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2019, 16:47:24 »
Kondensorslingan ska renspolas vid kompressorbyte. Kan ju inte vara läckage där om det blir HP-larm Sc:,h Har haft 310P i 21 år nu. Fått byta kompressor två gånger plus diverse annat. Om kontaktorerna är av flatstiftsmodellen är de värda att ta reda på och säkert en del annat också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad matthiasl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig 360P i Stockholm, om någon vill plocka delar
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2019, 16:05:03 »
Intressant att höra att renspolningen är standardproceduren. Jag (mis?)uppfattade spolningen som ett felsökningssteg. Det är kanske lite både och.

Ungefärliga kalkylen var 3000 kr för att tömma på R290 och spola med kväve, sedan ta beslut om att fortsätta eller ej, sedan 16000 för byte av kompressor och kringkomponenter. Samma firma bytte kompressorn på grannens 310P för några år sedan, så de är inte alltid tveksamma till det. Det verkarde som att det oförklarde HP larmet vägde tungt. I 360P loggas givarvärden vid larm:

    FrÃ¥nluft 24.2
    Avluft 24.7
    FörÃ¥ngning 0.0
    Komp givare 39.4

Jag funderade lite hur det kunde bli så, d v s normal förångningstemperatur men ingen avkylning av avluften och samtidigt HP larm. Stopp någonstans skulle förklara det, med lite pys förbi för att ge kyla i närheten av förångningsgivaren. 0.0 är lite lägre än vanligt, det brukar ligga ungefär 20 grader under frånluftstemperaturen, har ingen hypotes som förklarar det. Ingen luft i värmesystemet, jag kollade.

Jag var lite sugen på bytesspåret för att få veta grundproblemet, men det blir en ny istället.

Cornelia Jemio

  • Gäst
Cornelia Jemio
SV: Trasig 360P i Stockholm, om någon vill plocka delar
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2019, 19:03:29 »
Hej!
Har strul med vår växelventil till Nibefighter!
Har tänkt ge mig pÃ¥ att försöka byta själv sÃ¥ tar jättegärna din om den finns kvar?!😀

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trasig 360P i Stockholm, om någon vill plocka delar
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2019, 08:13:57 »
NIBE Fighter 360P har ingen växelventil. Den har en dubbelmantlad tank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!