Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa/trimma in enrörssystem  (läst 2348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypa/trimma in enrörssystem
« skrivet: 14 januari 2016, 20:32:38 »
Jag har själv ett enrörs system jag har tampats lite med, tycker jag fått ganska bra ordning på det nu efter hjälp i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57443.0

Varje krets stryps på retursidan med ventil och efterföljande flödesglas innan rören går ihop.

Detta skrevs i en annan tråd av användare PH73 och gjorde mig intresserad, men ville inte kapa den tråden.
Jag har själv på returen på mina två slingor vad det verkar vara en sprypventil i form av en röd ratt på returerna.
Dom står fullt öppna båda två. Kan jag där optimera något så att den ena slingan får mer flöde än den andra? Mer flöde=varmare?
Har inte förstått sambandet riktigt med att strypa in det ena eller det andra.

Vill du utveckla din tanke här PH73?

Nibe 1226-8, ukv 300 arbetstank med extern cp.
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 20:35:09 av robin-. »

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #1 skrivet: 28 december 2016, 19:30:38 »
Gör ett nytt försök med denna fråga såhär ett
Ã¥r senare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #2 skrivet: 28 december 2016, 20:51:31 »
Sambandet är ganska solklart, stryp flödet och returen där blir kallare, efter ett tag.
Men vad vill du egentligen?
Att bara strypa in flöden utan syfte ger inget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #3 skrivet: 28 december 2016, 22:05:16 »
Syftet är att få den ena slingan som berör bo ytan mer värme och bi ytan mindre värme

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #4 skrivet: 28 december 2016, 22:57:32 »
Uppriktigt sagt, om du släpper pÃ¥ allt du har i framledning till varje ettrörsslinga sÃ¥ lär du inte uppleva nämnvärd skillnad i uppvärmning. Alt baserat pÃ¥ avgivningstemperatur pÃ¥ element(radiatorer) vid framledningstemp. 
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #5 skrivet: 28 december 2016, 23:30:18 »
Syftet är att få den ena slingan som berör bo ytan mer värme och bi ytan mindre värme

Det är väl bara att börja testa sig fram?
Du har ju utgångsvärdet, fullt öppet på båda slingor, blir det knas är det bara att backa.
Men jag skulle börja skruva på ventilen på slingan till biytan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ptallbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa/trimma in enrörssystem
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2017, 23:52:26 »
Hejsan!
Jag har hus med källare och som du enrörsystem både uppe o nere. Det blir ofta kallt nere i källaren så jag har velat få ut mera värme nere på vintern. Enda sättet för mig att få mera värme nere har varit att ha kranarna helt öppna till källarens slingor och på slingorna uppe har jag skruvat in rattarna helt på bägge rören som går till övervåningen och sen öppnat dem x-antal varv och sen låtit det vara så några dagar och kollat om det blivit ngn skillnad på tempen uppe. Antingen öppnat/skruvat igen ett kvarts varv år gången.På detta viset har jag fått mycket varmare i källaren. Men som CarlN skriver så är det bara att testa, helt av och sen släppa på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!