Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7001i Væske-Vann instillinger - framledningstemperatur  (läst 1070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bug11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybegynner
Hei,

Med bakgrunn i en tidligere tråd, så lurer jeg litt på følgende sammenheng:

Romtemperatur - varmekurve temperatur og "børverdi framledningstemperatur" og start stopp.

case: utetemperatur 22grader.
Romtemperatur satt til 23g (børverdi, jeg har ingen romføler i dag)
varmekurve står på 24g
børverdi framledningstemperatur kommer på 30grader

pumpe produserer varmtvann opp til 38grader

Jeg har satt makstemp på varmekurven til 27grader, for det er hva gulvet tåler (laminat).
Om jeg setter 27grader som makstemperatur i innstillinger, så kommer alarm for høy framledningstemperatur, og varmepumpe går i blokkert status.

Noen som vet hvorfor børverdi framledning er mye høyere enn varmekuven?
Noen som vet hvorfor delta rundt framledningstemperatur er 10grader? pumpe starter å gå på ca 28grader og stopper på 38grader.

Eller er det noe feil på pumpen min som medfører garantisak

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om börvärdet är 30 C så kommer framledningen pendla mellan temperaturer som är så höga.
Men sätter du max framledning till 27 C så borde börvärdet bli just 27 C ???

Jag skulle i alla fall börja med att sänka kurvan, jag gissar att de flesta golvvärmetermostater är stängda så att värmepumpen går mot nån form av överströmningsventil?
Man bör aldrig ha högre kurva än det som behövs för att hålla huset varmt, värmen ska i första hand styras av värmepumpen.
Termostaterna ska i princip aldrig vara aktiva.

Behöver du ha sommarvärme på golven så sätt min framledning till t ex 24 C men ställ ner värdena på kurvan så att värmepumpen inte värmer i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bug11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybegynner
Hei,

takk for tilbakemelding

börvärdet /framledningstemp på sommer ønsker jeg på ca 27 grader. Det er et flislagt bad som ellers oppleves som kaldt på gulvet om vanntemp synker under. Så badsløyfe er 100% åpen.
Også maks temp på varmekurve er 29grader ved DUT for vinterdrift -15.. da får gulvet ca 27grader. Helt perfekt i teorien.



Spørsmål er hvorfor pumpe ikke stopper før 38grader?

Og om jeg setter makstemp pÃ¥ 30grader sÃ¥ stopper ikke pumpen, men den fortsetter til alarm trigger for høy temp, ogsÃ¥ stopper hele pumpen. Kaldt vann i varmtvannstank osv.. pumpe bare piper.  SÃ¥ jeg mÃ¥ nÃ¥ sette maks temp pÃ¥ varmesløyfe til over 40grader for Ã¥ forhindre alarm.

Mye mystisk.. dette er Bosch inverter pumpe.. noen som har inngående kunnskap til hvordan en kan få kontroll på maskinen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den lägsta effekten som värmepumpen ger, överstiger troligen badrumsgolvets uteffekt rätt mycket.
Så din värmepump går on/off under sommaren, och då hinner temperaturen gå upp relativt högt innan den stänger av.

Den enkla lösningen är att tillåta att golvet i badrummet blir så varmt som det blir.
Annars måste du installera en "arbetstank", alternativ 2 i denna länk.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72808.msg761318#msg761318
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bug11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybegynner
Funksjonen "alltid på", finns i menyen for den interne sirkulasjonspumpen, PC0.

Kan en anta at ekstern sirkulasjonspumpe (PC1) vil kjøre "alltid på" hvis jeg sier at internpumpe PC0 skal være alltid på?

For jeg finner ingen steder i innstillinger noen mulighet for å aktivere PC1 "alltid på".

Takk for deres kunnskap på forhånd

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag vet inte, men jag gissar att PC1 sänger av om utetemp överstiger den inställda för sommardrift i meny: Avancerat VK1 > Sommardrift VK1 ?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bug11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybegynner
SV: Bosch 7001i Væske-Vann instillinger - framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2023, 13:52:53 »
Etter en periode her i sommer ser det kanskje ut som at største utfordringen med høy "framledning" er varmebehovet.

Ved drift på kompressor ved lavt varmebehov, så ser det ut som at kompressor ikke rekker henge med før temp stiger for høyt.
Kan det finnes en metode for å bare benytte "EL-drift" når effektbehovet er lavt? varmepumpen er en 2-8Kw, så lenge varmebehovet er under 2Kw, så kunne jeg like greit ha benyttet tilskudd, for å redusere start/stopp.

Finnes dette? eller ønskedrøm?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!