Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 13 Ã¥r med inkorrekt installation...  (läst 4067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
13 år med inkorrekt installation...
« skrivet: 20 april 2017, 14:05:30 »
Efter att ha följt trÃ¥den om F1255 regulatorn, och funderat pÃ¥ BT25, insÃ¥g jag att min installation i Uppsala har varit inkorrekt sedan installationen 2004.  >:(

Stiebel-Eltron reglerar på returen, och installatören stoppade in returtempgivaren i dykröret i botten av 200 liters arbetstanken, vilken är kopplad med fyra rör.

Jag har alltid haft många starter, och jag har fått se till att det externa flödet alltid varit större än det mellan VP:n och tanken, annars har det blivit kortslutning och pumpen har stannat även vid svinkyla.

I min installation i Dalarna har jag ungefär en start var tredje timme sedan jag installerade 300 liters tanken, och jag har grunnat på varför det varit sån skillnad mellan installationerna, men tydligen har jag inte funderat tillräckligt djupt.

Vissa sjunger i duschen, jag funderar på givare till värmepumpar, och jag insåg plötsligt i helgen att jag naturligtvis måste flytta givaren till returen från värmesystemet. Då spelar det ju ingen roll hur varmt det blir i tanken, VP:n kommer att gå tills returen når stopptempen. Det är möjligt att detta även kommer att lösa problemet med att VP:n inte hinner stänga av tillskottet i tid utan returen blir så varm att kompressorn stannar när vattnet snurrat ett varv.

Så efter att ha flyttat ut givaren har jag nu justerat flödena över radiatorerna och sänkt hastigheten på den externa pumpen och jag ser att energin i tanken räcker mycket längre nu. Jag har fått bort brus i ett par koppel, och tempen verkar än så länge jämnare. Jag har fått sänka tempen en grad, och nu har jag ca en start varannan timme, mot en start i timmen tidigare. Från början var det ca 30 starter per dygn.

Jag undrar om detta bidragit till kompressorraset för ett par år sedan?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #1 skrivet: 20 april 2017, 17:55:34 »
Jag är tveksam till att detta hade med ditt haveri att göra ,det är ju klart att det kanske har varit mÃ¥nga start,stopp som kan ha pÃ¥verkat kompressorn ,  men sÃ¥ som du gjort är helt riktigt enligt min mening  :), VP ska ju känna av returen direkt och inte  det blandvatten som finns in tanken , som kanske är lite varmare än returen med ofta start stopp , justering av kurvor som du gjort efter ändringen är en direkt följd av ändrade driftförhÃ¥llanden , det är bra  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #2 skrivet: 21 april 2017, 08:29:20 »
Tror det är rätt att sätta den som du gjort med on/off-värmepump, men om du haft en inverter hade det varit bättre att sätta den på returen till värmepumpen.
Annars är risken stor att invertern gasar på nåt enormt trots att tanken redan är varmare än den behöver vara (Om det korstluter genom tanken).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #3 skrivet: 24 april 2017, 18:32:45 »
Jag fick sätta tillbaka givaren i tanken.  :(

Framledningen låg på runt 55° efter att jag monterat givaren på returen. Det tog alldeles för lång tid för returen att avspegla framledningen. Efter att jag flyttat in givaren i tanken igen ligger den på 40° som max nu. Den går lite oftare, men med lägre temperaturer och bättre COP.

Jag provar att köra cirkpumpen på låg hastighet så att tanken räcker längre. Få se hur det känns i morgon. Ingen skillnad i innetemp ännu. Jag flyttade tillbaka givaren i morse.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #4 skrivet: 24 april 2017, 21:21:32 »
Hur är rören kopplade till tank respektive VP . går VP:s tur och retur direkt till tank och systemet tar från tanken med extern pump

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #5 skrivet: 25 april 2017, 07:25:15 »
Jag fick sätta tillbaka givaren i tanken.  :(

Framledningen låg på runt 55° efter att jag monterat givaren på returen. Det tog alldeles för lång tid för returen att avspegla framledningen. Efter att jag flyttat in givaren i tanken igen ligger den på 40° som max nu. Den går lite oftare, men med lägre temperaturer och bättre COP.

Jag provar att köra cirkpumpen på låg hastighet så att tanken räcker längre. Få se hur det känns i morgon. Ingen skillnad i innetemp ännu. Jag flyttade tillbaka givaren i morse.
Vilket gradminutvärde har du instället för start av värmepumpen?
Medplacering i tank, eller på returen efter tank måste du ha det ställt så högt det går, alltså så nära 0 som möjligt.
Har du större flöde över värmepumpen än över tanken så kanske du dessutom måste sätta givaren på returledningen mellan tank och värmepump, inte den efter radiatorerna.
Samma om du tillåter termostater att strypa, denna årstid kan du tappa nästan allt flöde i externa kretsen om du har alla termostater aktiva, och då måste den sitta på interna returen.
Styr Stiebel med hysteres istället för gradminuter så måste du minska hysteresen när du har tank om du vill minska översvängningarna i temperatur - det är som du vet en avvägning mellan antalet start och stopp och övertemperering.

Jag skulle absolut satt givaren på returen mellan tank och värmepump och justerat in hysteres/gradminuter så jag fick som mest runt 10 starter/dygn när det är runt 0 till -5 grader ute.
« Senast ändrad: 25 april 2017, 07:31:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #6 skrivet: 25 april 2017, 09:13:16 »
Om det enbart ar antal starter som var problemet tidigare borde det gÃ¥ att justera styren sÃ¥ vp gÃ¥r lite längre varje gÃ¥ng men det antar jag att du provat du är ju inte ny här  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #7 skrivet: 25 april 2017, 10:16:56 »
Hur är rören kopplade till tank respektive VP . går VP:s tur och retur direkt till tank och systemet tar från tanken med extern pump

Japp, tanken är kopplad med fyra rör.

Uppifrån och ned:

1) Radiatorsystem fram, med separat steglös Wilo cirkpump
2) VP fram
3) Radiatorsystem retur
4) VP retur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #8 skrivet: 25 april 2017, 10:42:06 »
Tipo874, jag tolkar det så att du använder bt25 i den andra installationen i dalarna?
I så fall är det ju den som är "fel". Med on/off pumpar korrigerar man "felet" med ändra gm-värdena.
Jag skriver "fel", för trots allt utnyttjar du tanken bättre med bt25 än utan, mao färre start/stopp.

Stiebel-Eltron har jag ingen koll på, men borde inte givaren då vara på returen till vp?
(Enligt resonemanget i 1x55-tråden).
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #9 skrivet: 25 april 2017, 10:46:45 »
Vilket gradminutvärde har du instället för start av värmepumpen?
Medplacering i tank, eller på returen efter tank måste du ha det ställt så högt det går, alltså så nära 0 som möjligt.
Har du större flöde över värmepumpen än över tanken så kanske du dessutom måste sätta givaren på returledningen mellan tank och värmepump, inte den efter radiatorerna.
Samma om du tillåter termostater att strypa, denna årstid kan du tappa nästan allt flöde i externa kretsen om du har alla termostater aktiva, och då måste den sitta på interna returen.
Styr Stiebel med hysteres istället för gradminuter så måste du minska hysteresen när du har tank om du vill minska översvängningarna i temperatur - det är som du vet en avvägning mellan antalet start och stopp och övertemperering.

Jag skulle absolut satt givaren på returen mellan tank och värmepump och justerat in hysteres/gradminuter så jag fick som mest runt 10 starter/dygn när det är runt 0 till -5 grader ute.

Stiebel reglerar inte med gradminuter, i varje fall inte synligt.

Inställningarna som kan köras är kurva, temp (offset) och reglerdynamik. Med reglerdynamiken kan man göra regleringen snabbare eller trögare. Jag har labbat lite med reglerdynamiken och fått ner den till 1 start per timme. Tyvärr påverkar denna parameter även tillskottet, vilket gör att den kan vara för kvick att koppla i TS och trög att koppla ur det. Jag har kopplat bort steg 1, vilket gör den trögare, och det har funkat rätt bra. Tyvärr räknar den ju TS även när det bortkopplade steg 1 är inkopplat, men det går nästan aldrig nåt TS så det får vara så.

Tidigare har jag haft större flöde (~4,5 på CP) över den externa kretsen än den interna (hastighet 2), och det funkar bra när det är svinkallt och VP går kontinuerligt. Tyvärr brusar det en del i några koppel då.

Just nu har jag lägre flöde på den externa kretsen (~2 på CP).

Jag har tidigare kört med "pumpcykler" på. Det är ett läge där den externa CP:n går 5 minuter och står sedan stilla beroende på utetemp, kortare stillestånd ju kallare det är, under en viss temp går den kontinuerligt. Nu kör jag den kontinuerligt, fast med lägre hastighet, och jag ser att framledningen håller sig varm längre efter VP-stopp.

Problemet med att sätta givaren mellan tanken och VP:n är att då måste jag ha båda cirkpumparna gående kontinuerligt.

Jag har några termostater som begränsar max temp.

Tanken är ju lite liten, 200l. I stugan (F1245-12) har vi en 300l tank, och där har vi ca 8 starter per dygn, utan att framledningen rusar. Där har jag satt GM start till max, vilket är -30. Jag körde med -100 innan jag installerade tanken där, och då hade vi ca en start i timmen.

Jag har precis maxat "reglerdynamik", ska kolla hur den beter sig då under dagen.

Blir det inte bra sätter jag tillbaka som det var tidigare, det har ju funkat skapligt i 13 år ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #10 skrivet: 25 april 2017, 11:13:13 »
Tipo874, jag tolkar det så att du använder bt25 i den andra installationen i dalarna?
I så fall är det ju den som är "fel". Med on/off pumpar korrigerar man "felet" med ändra gm-värdena.
Jag skriver "fel", för trots allt utnyttjar du tanken bättre med bt25 än utan, mao färre start/stopp.

Stiebel-Eltron har jag ingen koll på, men borde inte givaren då vara på returen till vp?
(Enligt resonemanget i 1x55-tråden).

Japp, jag använder BT25. Den sitter på framledningsröret från tanken, före grenen till klimatsystem 2, så den mäter båda klimatsystemen. I Dalarna sitter det termostater överallt (inte mitt val).

Jag har följt 1x55 reglertrÃ¥den, och ju mer man tänker pÃ¥ hur VP:arna regleras, ju svÃ¥rare blir det.  ???
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #11 skrivet: 25 april 2017, 15:39:44 »
Vet inte om jag hittade rätt manual, men som jag tolkar det jag läser så skall givaren kopplas in i botten av tanken, eller (min tolkning) som jag tidigare föreslagit på returledningen mellan tank och värmepump.
Du måste ha invalt "BUFFERTDRIFT" till för att reglerdynamiken skall bli rätt.

Däremot hittar jag inte ordet "reglerdynamik" som du hänvisar till någonstans i manualen, förutom "dynamik" i avdelningen för kyldrift.
Har du eventuellt någon länk till en manual som är rätt i förhållande till den värmepump du har?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #12 skrivet: 25 april 2017, 16:06:19 »
Eftersom Stiebel har dragit sig ur den svenska marknaden verkar de ha rensat bort viss gammal dok. Jag tror du har fått tag på fel manual.

Jag har tankat upp manualen till: http://hax.se/254588_33427_7932_wpf5_13_mit_wpm_ii_se.pdf

Om man läser på "reglerdynamik" så verkar det bara påverka tillskottet alternativt kompressorsteg om man har flera kompressorer. Har för mig att det även påverkade gången på den enda kompressorn, men jag kan ha misstagit mig där. I så fall finns det nog inget sätt att påverka trögheten hos regulatorn.

Och systemexemplet visar returledningsgivaren monterad i botten av tanken, så det är nog så man får köra.
« Senast ändrad: 25 april 2017, 16:08:25 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #13 skrivet: 25 april 2017, 16:19:14 »
Märkligt, inga inställningar finns att göra för att påverka antalet start och stopp alls som jag kan se det i alla fall.
Däremot är det ju helt klart att tempgivaren skall sitta i botten av tanken.
Jag skulle ännu hellre sätta på den returledningen mellan tank och värmepump (väl isolerad).

Har du kollat så att bygeln mellan plint 5 och 8 är bortkopplad? (Enligt docknings-schemana skall den ju bort om man har bufferttank).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 13 år med inkorrekt installation...
« Svar #14 skrivet: 25 april 2017, 21:11:22 »
Det är väl bygeln som väljer om interna pumpen skall gå kontinuerligt eller intermittent? Den är borta, så interna pumpen går intermittent.

Den får väl gå som hittills, den har ju betalat dig flera gånger om.

Om den pajar kan jag tänka mig att köpa en F1255-16 till stugan och flytta hit F1245-12:an.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!