Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fantastiskt resultat?  (läst 10685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2012, 07:34:00 »
Har endast strypt raddarna men har bytt stammar till dom raddarna längst bort och har inte rört nån justering efter det men när det blir lite kallare ska jag gå över samtliga en sväng med ir pickan men det verkar funka hyffsat ändå hittils.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2012, 09:04:30 »
ok här är det :)

1935kwh sedan den 1a april till och med den sista september. Inkluderar frikyla och en del experimenterande. Du kanske kan dra av 100kwh frÃ¥n detta. Därutöver kan du dra av min dator och loggning samt en VVC pump pÃ¥ säg 200kwh till. 

så säg 1635kwh på samma period.

Då har jag ju i alla fall en rimlig förbrukning även om inte cop stämmer. Vad behöver jag ha till loggern för att på ett enkelt sätt se faktisk cop?

Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2012, 09:11:13 »
Om du har ett fast flöde genom systemet då behöver du bara veta deltat på framledningen.

Annars kan du behöva en flödesmätare eller en grunka som mäter effekten som distribueras.

Så här mäter jag mitt COP i realtid.

Varje sekund hämtas värdet hem till min logger över hur mycket effekt anläggningen förbrukar.
Varje sekund hämtas värdet hem till min logger över hur mycket effekt anläggningen avger.
Det ger ett COP i realtid. COPt går även att aggregera över minut, timma, dag och så vidare.

Det uppstår en massa praktiska problem.
loggern måste stödja realtidsberäkningar. Såsom att räkna om ett delta till en effekt, utifrån ditt uppmätta flöde.
Loggern vet inte nödvändigvis när du gör varmvatten och värme och flödet över dessa två system kan vara olika.

Vill man undkomma dessa problem, som är svåra att hantera i vissa fall. Ja då kan det vara enklare att kasta upp lite pengar för att investera i en energimätare som i så fall kopplas innan växelventilen för VV/värme vad jag förstår. Det gör det mycket enklare att hantera och man slipper lägga ner lika mycket tid.

Vad en sådan kostar och exakt hur den kopplas in och loggas kan inte jag svara på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #18 skrivet: 04 oktober 2012, 09:12:25 »
Det är inte så enkelt.
Men det som behövs är en elmätare som mäter värmepumpens och cirkpumparnas förbrukning.
Du behöver även en värmemätare som mäter uteffekten.
Värmemätaren måste placeras på en ledning som mäter framledningsflöde och temp både när värmepumpen gör värme och tappvarmvatten, och detta kan i vissa värmepumpar vara svårt att åstadkomma utan att på något sätt dra ut vbf ut värmepumpen, ansluta värmemätaren, och sedan gå in med framledningen i värmepumpen igen.

Talar du om loggning med Logger 2020 behöver du även använda dig av webbtjänsten e-logger, i PC-programmet finns ingen COP-beräkning för närvarande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #19 skrivet: 04 oktober 2012, 09:36:56 »
I mitt fall kan det ju vara lämpligt att nämna att hårdvaran (själva loggern) kostar i storleksordningen 10 000kr samt att det mer eller mindre krävs programmeringskunskap för att kunna få fram värdet. Men då kan jag inte bara använda hårdvaran för loggning utan även långtgående styrning.

I mitt fall låter jag deltat indikera om det är VV eller värme som bereds och jag har mätt upp deras olika flöden individuellt. Med hjälp av föråningstemperaturen vet jag på snabbast möjliga sätt när värmepumpen startar och stoppar.

Och detta till trots så får jag inte en ett perfekt realtids COP för att den strömmätare jag köpt inte skickar en tillräcklig upplösning på SO porten och jag har inte tillgång till rätt IR mätare (där är upplösningen högre).

Mätt över 30-60 sekunder blir dock COP alltid korrekt. Jag kan alltså få spikar i mitt momentana COp genom att SO porten skickar en korrigeringspuls. Jag försöker räta upp detta genom att ta medianvärden men det blir inte perfekt i realtid ändå.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 09:42:06 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #20 skrivet: 04 oktober 2012, 09:40:56 »
här kan du se ett exempel:

Click for large view - Uploaded with Skitch
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!