Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: panik!! inget varmvatten  (läst 10652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #15 skrivet: 19 december 2010, 00:53:10 »
jora kvittot finns kvar eller fakturan :)
får försöka på måndag att få tag på han och hoppas på det bästa ....men om det absolut inte går
är det någon som har koll på vad en styrbox kan kosta ungefär så man är lite bered på det ...



Kort betalning brukar man inte behöva ha ens kvitto för garantin.
Bankerna skulle nog kunna hitta betalningen på sina datorer också.

Jag vet en granne som fick byta sin styrbox pÃ¥ sin IVT  nÃ¥gon mÃ¥nad sedan och han fick betala runt 6000kr.
Hans pump var frÃ¥n 2003 eller 2004.  SÃ¥ att nÃ¥gonstans där ligger priset.
Men jag skulle bli väldigt förvånad om inte du får det på garantin om tiden finns kvar, det finns till och med
att man har fåt grejerna åtgärdade efter garanti tiden.

Utloggad mindz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #16 skrivet: 19 december 2010, 15:11:09 »
fick hem en faktura som jag betalade så har ju kvar den och kan nog även gräva fram via banken att jag har betalat,
men om man läser på hemsidan så står det ju klart och tydligt att garanti papperna ska vara inne till dom senast 14 dagar efter installation så om han inte skickat in papperna så har jag väl ingen garanti eller?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #17 skrivet: 19 december 2010, 16:50:03 »
Dina två års fabriksgaranti ska du ju iaf ha, sedan så kanske det kan vara nått strul med kompressorförsäkringen som gäller i 6 år pga att det inte är inskickat. Men se till att få det inskickat nu istället för att bara gilla läget. Om installatören inte skickar in papperna så är det väl bara att skicka räkningen för reparationen till honom, det är ju trots allt han som gjort bort sig om han slarvat bort papperna.

Tycker du att det är svårt att förklara läget för honom på telefon så ta hjälp av någon lagom diplomatiskt kompis eller chef, det är bättre att framstå som lite dum en stund än att jobba 20 timmar övertid för att betala en räkning i onödan.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #18 skrivet: 19 december 2010, 21:22:11 »
Är det en pump som har en rego 600 reglerutrustning, sÃ¥ försvinner  GT3:an ( varmattengivaren) när du gör en fabriks Ã¥terställning.

Gå in i service menyn, och kvittera in GT3:an. så får du tillbaka varmvatten givaren.

/HÃ¥kan

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #19 skrivet: 29 december 2010, 16:03:44 »
Satt och läste och tänkte samam sak som sista posten av Håkan, ni måste ha gjort en fabriksåterställning tidigar eav någon anledning som gjort att T3 givaren försvunnit, den måste man som sagt lägga till manuellt när värmepumpen är nyinstallerad eller någon gjort en reset på den! Du kommer in i service genom att hålla inne den högra knappen 10sek på en IVT, vet ej om det är exakt samma rego på din Bosch?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: panik!! inget varmvatten
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2011, 18:53:04 »
IVT och Bosch är exakt samma i rego 600, 634, 637. Så höger knappen ca 10 sec så är man i service menyn. Under 5.13 har du kvittering av givare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!