Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ska jag tänka??  (läst 11343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ska jag tänka??
« skrivet: 19 januari 2012, 21:20:24 »
Det blir nytt hus till våren och ll pump ska inhandlas. I min nuvarande villa så har jag två stycke Foma pumpar, den ena på 5,5kw och den andra på 6,3kw (tror jag). Dessa två har fungerat perfekt sedan 2005 vilket väl borde vara en självklarhet. Nu till frågan, är det korkat att köpa en Nordenpump (Julas Anslut) för ca 8000:- i stället för en "känd" pump för ca det dubbla, vilket priset verkar bli om jag inte missat något. Vilken pump rekommenderar ni och motivera gärna varför. Jag bor i Stockholmstrakten och nya huset är ca 125m2.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2012, 23:00:13 »
Märkespumpar har nästan dubbel så hög COP!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2012, 23:19:06 »
Blir det lika varmt resten av vintern och kommande vintrar tar det tid att tjäna igen en dyrare märkespump.
Men kommer det ordentlig kyla och långvarigt dessutom så kan man spara mer på en kraftigare märkespump då dom ger mer effekt när det behövs samt är effektivare.
Men sen beror det även på hur stor del av dina 125kvm du når, öppen planlösning där du når en stor del av fastigheten talar för att du ska kika på en kraftigare märkespump.

Tänk även på att det är längre garantier ( 5 års totalgaranti ) på en märkespump om den kommer via någon Svensk Distributör.
Ska det vara nÃ¥gon garanti överhuvudtaget sÃ¥ tror jag du mÃ¥ste fÃ¥ JULA pumpen driftsatt av en certifierad montör även om det är en snabbkopling ( QC ) för att garantin ska gälla sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r du lägga pÃ¥ den summan som kylmontören vill ha betalt  pÃ¥ dom 8000:- , nu kanske det är inräknat i dessa 8000:- ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2012, 23:23:01 »
Märkespumpar har nästan dubbel så hög COP!

Har dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2012, 23:59:17 »
"Nordenpumpen" verkar ha COP på 4.5 om jag läst rätt. Kvalitén rent driftsmässigt känns självklart tveksam och en ev chansning, det var ju även Fomapumparna. Men än så länge (peppar peppar) så funkar dom, men mer än 6-7år räknar man ju med att dom ska fungera såklart, oavsett fabrikat. Hur räknar man ut vinsten i relation till COP? Eller kan man inte det?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2012, 00:09:09 »
Det är precis det jag tänkte på då jag köpte en china pump. Jag TROR inte man vinner nåt på att köpa märkes pump.

Har jag fel purjo?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2012, 06:44:40 »
det finns många skillnader på en kvalitetspump utvecklad för värmedrift jämfört med en konstruktion som från början var tänkt som AC.

Den största och mest avgörande skillnaden är värmeväxlaren i utedelen:
1. En maskin som är byggd för att gÃ¥ som AC har en växlare som är optimerad för att växla bort sÃ¥ mycket värme som möjligt pÃ¥ minimal yta. detta har man Ã¥stakommit genom mycket tät lamelldelning och en "veckad" struktur pÃ¥ dessa. detta gör tyvärr att i värmepumpsdrift fÃ¥r iskristallerna fäste mycket snabbt, och värmeväxlingen/luftflödet reduceras mycket snabbt.   en sÃ¥n här pump har bra COP i början pÃ¥ körningen(vilket ofta är det som redovisas)..för att sen dala mycket snabbt när lamellerna fryser igen.
En pump utvecklad för värmedrift (som hämtar energi i växlaren) har större lamelldelning och en annan form på dessa för att inte iskristallerna ska få fäste och blockera energiupptaget.

2. En växlare som är avsedd att växla värme i ett varmt land har en hetgasingång i toppen och en vätskeutgång i botten...medan en växlare som ska hämta energi (värmepump) måste vara sektionerad för att utnyttjas på ett bra sätt.

Det finns ett par saker till som skilljer....men detta är den mest effektpåverkande.

Så vid mometan mätning med ren växlare kan en konverterad AC mäta sig med en riktig värmepump...men sett över ett dygns drift vid kallt och fuktigt ute....så skilljer det MASSOR..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2012, 08:48:39 »
Det finns som ACE skriver många skillnader, två som jag sett, och som ACE inte räknar upp är att förångaren (utedelen) ofta har större aktiv yta, och att det på modernare enheter dessutom ofta är ett dubbelt paket så att luften passerar gasen två gånger.
Typ, tänk dig två förångare:

Kylare 1 är 40 X 70 Cm (lågpris)
Kylare 2 är 40 X 140 mm, men ihopvikt på mitten så att luften passerar kylaren två gånger, och luft/köldmedia växlas två gånger med olika stora temperaturdifferenser.

Det går självklart bygga bra maskiner billigt, men som regel är de billiga maskinerna inte optimerade för värmedrift och ger därför sämre COP, speciellt när det blir riktigt kallt.
Att dra alla dyra och billiga maskiner över en kam går dock inte, utan hur väl konstruerade de är måste nog avgöras i varje enskilt fall.

Finns det någon kylkunnig installatör som sett en lågprisvärmepump som har den rätta konstruktionen med hänsyn taget till ACE och mina synpunkter så får ni gärna komma med tips.
« Senast ändrad: 20 januari 2012, 08:51:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2012, 09:04:28 »

Det går självklart bygga bra maskiner billigt, men som regel är de billiga maskinerna inte optimerade för värmedrift och ger därför sämre COP, speciellt när det blir riktigt kallt.
Att dra alla dyra och billiga maskiner över en kam går dock inte, utan hur väl konstruerade de är måste nog avgöras i varje enskilt fall.

Finns det någon kylkunnig installatör som sett en lågprisvärmepump som har den rätta konstruktionen med hänsyn taget till ACE och mina synpunkter så får ni gärna komma med tips.

Eftersom jag inte tillhör denna utvalda efterfrågade exklusiva skara som erbjuds svara på denna fråga
sÃ¥ lämnar jag den naturligvis helt okommenterad. TrÃ¥dens rubrik,  "Hur skall jag tänka" sÃ¥g i förstone lite öppnare ut.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2012, 09:05:49 »
Rickard: Vi pratar samma sak  ;)
jag beskrev förÃ¥ngaren som värmeväxlaren i utedelen..  för att alla skulle förstÃ¥ (blev tydligen inte sÃ¥)
dubblar man lamelldelningen och minskar veckningen, mÃ¥ste man dubbla växlarens storlek för att uppnÃ¥ samma lamellyta (växlande yta)  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2012, 09:11:37 »
Lägg upp en planlösning och kolla vad tidigare ägare förbrukade under 2011 så får du nog mer förslag .
Skriv då även hur många dom var i hushållet samt om det eldades i någon kamin eller liknande om du kan få tag på så mycket information.
kanske är en så dum och tokig planlösning så det inte ens lönar sig att stoppa in någon värmepump men då du har haft värmepumpar tidigare och vet hur dom blåser så har du förmodligen hittat någon vettig placering då du funderar på att komplettera din ordinarie värmekälla med en luftvärmepump.

kan du sedan spÃ¥ hur kommande vintrar blir i Stockholmstrakten sÃ¥ är det en stor fördel  ;)
Denna vinter behöver man knappt slÃ¥ pÃ¥ värmen med nästan konstanta plusgrader ute  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2012, 09:16:17 »
Eftersom jag inte tillhör denna utvalda efterfrågade exklusiva skara som erbjuds svara på denna fråga
sÃ¥ lämnar jag den naturligvis helt okommenterad. TrÃ¥dens rubrik,  "Hur skall jag tänka" sÃ¥g i förstone lite öppnare ut.

Alla får svara på ursprungsfrågan, min uppmaning gällde mer specifikt om det finns någon installatör som monterat ett flertal olika lågprispumpar som har kunnat se någon som är mer specifikt konstruerad för värmepumpsdrift än andra.
Naturligtvis får även lekmän som förstår hur köldmedieflöden skall ledas genom en förångare gjord för värmepumpsdrift svara.
Min uppmaning var mest för att det skulle komma svar (på min fråga) som bygger på kunskap och erfarenhet, inte av typen "min kinapump har funkar i tio år och är precis lika effektiv som alla andra"
Jag har själv sett ett antal olika konstruktioner av förångare, och det är stor skillnad på funktion när det gäller påfrysning/avfrostning och risken för att is bygger upp i bottentråget eller fastnar i schassieplåtar vilket försvårar effektiv avfrostning - även på märkespumpar.
Jag har själv ingen erfarenhet av lågprispumpar.
Dock har du ju rätt i sak, även en lekman kan ha stor erfarenhet av olika konstruktioner, även om det inte är vanligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2012, 09:42:01 »
 Kan ni inte bara FÖRSÖKA svara pÃ¥ frÃ¥gan om TS vinner nÃ¥t med märkes pumpen?

Jag ser att han fÃ¥r högre COP  och bättre drift ner till minus 20grader. Men fÃ¥r han tillbeka dom pengarna som märkespumpen kostar? FÃ¥r vi vintrar som nu=nej. Men hur blir det i övrigt? Vem kan/villl räkna pÃ¥ det?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2012, 12:07:59 »
Troligen inte, jag misstänker att alla aktörer prissätter sina produkter så att det i slutändan går ungefär på ett ut.
En märkespump som håller länge sparar troligen in den högre kostnaden och mer därtill, men utifrån de erfarenheter jag ser i detta forum så verkar ju inte livslängden ens på märkesmaskiner vara den allra bästa - så att ge ett solklart svar på om det ena eller andra lönar sig är otroligt svårt, och bygger nog hur man än vänder och vrider på det hela på ett gäng olika antaganden, speciellt då ytterst få lågprispumpar (om någon) har testats av oberoende institut som t.ex. SP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ska jag tänka??
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2012, 12:12:50 »
Självklart kommer han att spara in den kostnaden. Han borde dessutom köpa en stor maskin, inte en liten FD25, bättre med FD35 direkt. Den får gå mindre timmar och håller längre samt orkar mer och har bara fördelar.

Stor och dyr   när är det inte bättre än ngt frÃ¥n Jula ::)   TrÃ¥kigt  men detta är en universal sanning inom allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!