Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensproblem avluftning  (läst 6316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krille44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kondensproblem avluftning
« skrivet: 22 februari 2019, 20:49:09 »
En korta frågan är om avluftning bör vara kondensisolerad eller inte?

Den mer utförliga bakgrunden till frågan är:
Vi upptäckte i veckan fuktfläckar i innertaket i badrummet på bottenvåningen. Fläckarna var rakt under badrummet på övervåningen så VVS-firman sågade upp innertaket på bottenvåningen för att kontrollera ev läckage. Vi kunde snabbt underifrån konstatera fuktskador även på undersidan av golvet i badrummet på övervåningen och att dessa kommer tydligt från området precis kring avluftningsröret. Vi kunde också konstatera att det inte finns några vatten/avloppsläckage eller tätskiktsläckage.

Avluftningen uppifrån går genom yttertaket, genom kallvinden (ca 20 cm), genom lösullsisoleringen (50 cm) för att sedan gå ner i badrummet i en innervägg (bakom tätskiktet). Sedan tar avloppet en böj in i rummet i bjälklaget där golvbrunnen ansluter för att sedan gå ner till bottenvåningen i en innervägg.

Spolar vi kallvatten i golvbrunnen på övervåningen händer inget men spolar vi varmvatten uppstår ganska snabbt kondens på avluftningen just ovanför böjen in i rummet. Den har sedan droppat ner i isoleringen och gått vidare till både innertaket på bottenvåningen samt upp i undersidan av golvet på övervåningen.

Frågan är hur detta kan uppstå? Är det böjen inåt rummet i bjälklaget som är problemet och/eller att röret är helt oisolerat?

/Krille

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensproblem avluftning
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2019, 07:50:28 »
Jag antar att det är avloppsventilationen som avses?
Min är isolerad hela vägen till genomförningen uppe på taket så jag antar att den bör vara det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kondensproblem avluftning
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2019, 10:49:49 »
Jag hade liknande problem i gamla huset. Där blev det kondens i röret och i en horisontell del var det bakfall och där läckte det ut genom skarvarna i röret . Det var iofs gammalt gjutjärnsrör med kittade skarvar, men det kan säkert bli nåt liknande läckage i modernare rör också
« Senast ändrad: 25 februari 2019, 14:47:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensproblem avluftning
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2019, 11:01:20 »
Tack Purjo, jag var nog inte riktigt vaken.
Som sagt så borde det inte uppstå kondens på utsidan när det spolas varmvatten.
Kondenset uppstår på insidan av ventilationen och läcker troligen ut i nån skarv.

Sen skulle det kunna uppstå kondens på utsidan en varm sommardag då det spolas kallvatten i avloppet, så isolering på utsidan är nog inte fel heller.
« Senast ändrad: 25 februari 2019, 11:03:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krille4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kondensproblem avluftning
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2019, 21:18:43 »
Det visade sig mycket riktigt som ni trodde - d v s det var en skarv som var minst sagt öppen....

När jag tog bort lösullsisoleringen visade det sig att avluftningen gjorde två 90 graders böjar varav den övre skarven på den nedre böjen hade släppt helt. För att få ihop skarven igen var jag tvungen att flytta den övre böjen ca 20 cm i sidled. Den böjen ligger helt lös på en regel mellan takstolarna. Ska verkligen detta kunna hända så enkelt? Borde inte rören vara fastsatta på något sätt?




 


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kondensproblem avluftning
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2019, 21:39:50 »
Jag byggde om avloppen i mitt hus, ville inte dra avluftningsrör i väggar eller innanför, så jag satte en avluftningsventil på avloppet inne i skåpet under handfatet vars avlopp mynnar i duschavloppet som i sin tur ansluter till ett WC avlopp. Ventilen öppnar för undertryck men är normalt stängd. Har fungerat problemfritt i 12 år nu.
Gjorde senare samma lösning på en annan WC.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!