Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PROBLEM med Sanyo CO2  (läst 18886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golfboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2006, 13:21:00 »
Bgn,

Nä så tokig var jag inte så att jag slänge ut en fungerande panna. Jag hade en oljepanna från 1968 som i och för sig fungerade men den var på upphällningen. Till denna hade jag en gammal luft/vatten pump vid namn Happel. Den var från 80-talet och gav aldrig varmare vatten än 47 grader. Men i slutet drog den mer el än vad den gav i från sig.

Investeringskostnad för detta var 93 tkr inkl moms och inkl bortagning av gammal panna och pump.


Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2006, 14:47:46 »
Golfboll,

Din extra kostnad för VPn är ju då mellanskillnaden mellan en vanlig elpanna, installerad och klar för säg 40-45 kkr, och vad du nu betalat. Då får du en mer riktig kalkyl och som dessutom är mycket trevligare. Dessutom, du hade ju en luft/vatten VP från 80 talet som ju har funkat i ca 20 år. Oklart varför moderna uteluft VP skulle vara så mycket sämre att de behöver skrotas efter 8 år.

Nä, jag är övertygad om att vi kommer att tjäna in våra installationer. Har vi valt rätt system eller skulle vi valt något annat som gav en annan fördelning av investering kontra besparing? Tja, det beror nog på hur du räknar, vilket kapital du har, vilken kalkylränta du vill använda, vilken investeringshorisont du har, status på befintlig panna, vilket restvärde du räknar på, vilket extra värde som tillförts huset i händelse av försälning....Många parametrar blir det.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2006, 16:27:01 »
Golfboll,

Din extra kostnad för VPn är ju då mellanskillnaden mellan en vanlig elpanna, installerad och klar för säg 40-45 kkr, och vad du nu betalat. Då får du en mer riktig kalkyl och som dessutom är mycket trevligare. Dessutom, du hade ju en luft/vatten VP från 80 talet som ju har funkat i ca 20 år. Oklart varför moderna uteluft VP skulle vara så mycket sämre att de behöver skrotas efter 8 år.

Nä, jag är övertygad om att vi kommer att tjäna in våra installationer.

Golfboll kommer liksom jag själv aldrig att "tjäna in" våra nyinstallationer. Vi hade ju samma system tidigare, dvs en luft/vattenpump dockad till en oljepanna, och har däför redan hämtat hem vinsten. Den framtida vinst vi gör ligger väl enbart att vi fått en lite effektivare anläggning.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2006, 19:58:29 »
Hallå Sture,

Din kommentar gäller givetvis så länge den befinliga VPn fungerar, men som jag uppfattade Golfbolls förutsättningar så fungerade inte längre den gamla VPn. Det är då inte rimligt att ta med densamma i den ekonomiska bedömningen, vilket jag tog fasta på.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2006, 20:44:28 »
Jo, jag tror säkert att Golfbolls  system fungerade. Precis som mitt, min Völundpump frÃ¥n 1983 stÃ¥nkade pÃ¥ som vanligt efter 22 Ã¥r. Problemet var rosten pÃ¥ ovanplÃ¥ten, som jag fick gÃ¥ över med PlasticPadding varje Ã¥r de senaste Ã¥ren. Däremot började pannan läcka lite, jag fick fylla pÃ¥ vatten dÃ¥ och dÃ¥. Dock inget större problem, men jag tyckte ändÃ¥ att det var dags att byta. Dilemmat är ju att man helst bör byta innan det gamla pajar. Min granne satte in en Vöundpump  samtidigt med mig, hans pump fungerar fortfarande, detta sagt apropÃ¥ livslängden.

Vad jag menar är att det det inte alltid är lönsamt att investera i en ny anläggning, däremot gäller det ju att  välja det mest lönsamma eller minst kostsamma alternativet när man väljer. I mitt fall blev det en ny luft/vattenpump och en ny elpanna.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2006, 20:56:21 »
Men helskotta....

Man kan väl inte köpa en L/V pump för 90.000kr, bara för att det hänger med en bra elpanna, som kanske håller litet längre än 8 år!

Merinvesteringen måste ju betala sig i form av avsevärda besparingar år 1-5.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2006, 21:17:24 »
Men helskotta....

Man kan väl inte köpa en L/V pump för 90.000kr, bara för att det hänger med en bra elpanna, som kanske håller litet längre än 8 år!

Merinvesteringen måste ju betala sig i form av avsevärda besparingar år 1-5.

Merinvesteringen i mitt fall var drygt 40.000 kr, Optiman kostade 31.000 exkl moms. För att spara in detta (om vi nu bortser från räntan) på fem år , så måste mina kostnader för värme och varmvatten vara 8.000 kr lägre än ett alternativ med en renodlad el/ oljepanna (pelletts är inget alternativ för mig). Om man förutsätter att luft/vatten ger en besparing på 50%, så blir merinvesteringen lönsam om energikostaden med enbart el/olja överstiger 16.000 kr per år.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #37 skrivet: 21 januari 2006, 11:35:50 »
Men helskotta....

Man kan väl inte köpa en L/V pump för 90.000kr, bara för att det hänger med en bra elpanna, som kanske håller litet längre än 8 år!

Merinvesteringen måste ju betala sig i form av avsevärda besparingar år 1-5.

När vi investerade i värmepump räknade jag fram att det lån vi tog för att bekosta kalaset kostade mindre redan första månaden än vad vi tjänade på den mindre elräkningen.
Vi sparade 300 kr/månad från dag 1, besparingen ökar med ca 50 kr/år, detta i takt med att lånets kostnader minskar, det ökande elpriset gör att besparingen blir än större, men det har jag inte tagit hänsyn till.

Tycker att det är ett gansk vettigt sätt att se pÃ¥ saken, lÃ¥net löper pÃ¥ 10 Ã¥r och jag räknar med att värmepumpen hÃ¥ller sÃ¥ länge, skulle den haverera tidigare sÃ¥ blir kalkylen sämre, men jag har svÃ¥rt att se att det skulle kunna bli en dÃ¥lig affär, detta  oavsett vad som händer.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!